welke krijtlaag?
welke krijtlaag?
wie helpt?
Ondanks regelmatig bezoek aan groeves en het speuren op internet heb ik moeite hebben met het bepalen in welke laag ik nu iets gevonden heb.
Ik wil dat graag weten omdat dat pas iets zegt over de leeftijd van mijn fossiel.
Het bepalen aan de hand van de vondsten is me te gemakkelijk, ik zou liever vooraf weten in welke laag ik aan het zoeken ben.
Hoe herken je de lagen? aan kleur of zo? Ook in 1 groeve komen vaak meerdere lagen aan de oppervlakte.
Johan
[Bewerkt door Guido op 20-02-2007 om 19:42 NL]
Ondanks regelmatig bezoek aan groeves en het speuren op internet heb ik moeite hebben met het bepalen in welke laag ik nu iets gevonden heb.
Ik wil dat graag weten omdat dat pas iets zegt over de leeftijd van mijn fossiel.
Het bepalen aan de hand van de vondsten is me te gemakkelijk, ik zou liever vooraf weten in welke laag ik aan het zoeken ben.
Hoe herken je de lagen? aan kleur of zo? Ook in 1 groeve komen vaak meerdere lagen aan de oppervlakte.
Johan
[Bewerkt door Guido op 20-02-2007 om 19:42 NL]
wie zoekt zal vinden.
Antw: welke krijtlaag?
Ik vond deze in een oude discussie; icon Marnebel & de Lichtenberg Horizont
quote:somniosus schreef:
Daarin staat een profiel van de CBR.
Da\'s interessant, Pieter!
Zou je deze ook aan mij willen sturen?
Johan
[Bewerkt door Guido op 22-02-2007 om 18:17 NL]
[Bewerkt door Guido op 22-02-2007 om 18:47 NL]
quote:somniosus schreef:
Daarin staat een profiel van de CBR.
Da\'s interessant, Pieter!
Zou je deze ook aan mij willen sturen?
Johan
[Bewerkt door Guido op 22-02-2007 om 18:17 NL]
[Bewerkt door Guido op 22-02-2007 om 18:47 NL]
wie zoekt zal vinden.
Hallo Johan,
bedoel je dit?
http://www.geo.uu.nl/ngv/afdelingen/lim ... rfenci.gif
voor het ENCI profiel
en
http://www.geo.uu.nl/ngv/afdelingen/lim ... trooth.gif
voor groeve \'t Rooth. En zelfs met deze kaartjes vond ik het altijd nog lastig om in de enorme ENCI groeve de weg te vinden...
Het al dan niet voorkomen van vuursteenbanken moet je een beetje op weg helpen (staat op de profielen aangegeven).
Groet,
Eric
[Bewerkt door Lowlander op 22-02-2007 om 23:06 NL]
bedoel je dit?
http://www.geo.uu.nl/ngv/afdelingen/lim ... rfenci.gif
voor het ENCI profiel
en
http://www.geo.uu.nl/ngv/afdelingen/lim ... trooth.gif
voor groeve \'t Rooth. En zelfs met deze kaartjes vond ik het altijd nog lastig om in de enorme ENCI groeve de weg te vinden...
Het al dan niet voorkomen van vuursteenbanken moet je een beetje op weg helpen (staat op de profielen aangegeven).
Groet,
Eric
[Bewerkt door Lowlander op 22-02-2007 om 23:06 NL]
Ja, deze profielen zijn inderdaad reeds bekend. Met deze kaartjes in de hand ga ik er toch weer meer tijd aan besteden.
Het is net wat je zegt in het veld moeilijk herkenbaar.
Op de profielen b.v. staat bij het profiel van \'t Rooth de horizont van Lava weer niet aangegeven.
Die moet daar dan toch ook tussen het horizont van Romontbos en Laumont voorkomen?
Mag ik aannemen dat alle zwarte vlekjes en strepen vuursteen is.
Lopen de horizonten denkbeeldig horizontaal door het landschap of kan deze om wat voor reden dan ook in hoogte verschillen, m.a.w. loopt de horizont van Romontbos in \'t Rooth op dezelfde hoogte als in de Enci?
Veel vragen dus, en nog veel te leren.
Johan
Het is net wat je zegt in het veld moeilijk herkenbaar.
Op de profielen b.v. staat bij het profiel van \'t Rooth de horizont van Lava weer niet aangegeven.
Die moet daar dan toch ook tussen het horizont van Romontbos en Laumont voorkomen?
Mag ik aannemen dat alle zwarte vlekjes en strepen vuursteen is.
Lopen de horizonten denkbeeldig horizontaal door het landschap of kan deze om wat voor reden dan ook in hoogte verschillen, m.a.w. loopt de horizont van Romontbos in \'t Rooth op dezelfde hoogte als in de Enci?
Veel vragen dus, en nog veel te leren.
Johan
wie zoekt zal vinden.
Guido,
In het boek \"Krijt van Zuid-Limburg\" te verkrijgen bij het Natuurhistorisch Museum van Maastricht (€20,65) staan zowat alle lithografische profielen van de groeven in het Limburgse.
groetjes
Patrick
In het boek \"Krijt van Zuid-Limburg\" te verkrijgen bij het Natuurhistorisch Museum van Maastricht (€20,65) staan zowat alle lithografische profielen van de groeven in het Limburgse.
groetjes
Patrick
wie het kleine niet begeerd is het
grote niet weerd!!
grote niet weerd!!
Antw: Antw: welke krijtlaag?
hier ga ik dus zeker achteraan!In het boek \"Krijt van Zuid-Limburg\" staan zowat alle lithografische profielen van de groeven in het Limburgse.
Johan
wie zoekt zal vinden.
Guido,
zelfs met het boek is\'t nog niet eenvoudig om in een groeve de juiste lagen te vinden.
Het is vooral een kwestie van veel oefenen en een beetje hulp hier en daar ter plaatsen.
geef vooral de moed niet te vlug op,ik ben ook meermaals met bijna niets teruggekomen.
trouwens denk nu niet dat je altijd met massa\'s tanden gaat thuiskomen.
Wally
zelfs met het boek is\'t nog niet eenvoudig om in een groeve de juiste lagen te vinden.
Het is vooral een kwestie van veel oefenen en een beetje hulp hier en daar ter plaatsen.
geef vooral de moed niet te vlug op,ik ben ook meermaals met bijna niets teruggekomen.
trouwens denk nu niet dat je altijd met massa\'s tanden gaat thuiskomen.
Wally