expertise gevraagd voor dit bot
expertise gevraagd voor dit bot
best forum,
graag jullie kennis gevraagd voor het determineren van dit bot. gevonden op het strand. 9 cm in doorsnede. opvallend vond ik de vele gaten die erin zitten. dat het een bot betreft is voor mij duidelijk, maar daarmee houdt het voor mij op. ben erg benieuwd wat het precies is.
alvast bedankt voor het meedenken en de reacties
groeten van Emiel
- fossielengek
Antw: expertise gevraagd voor dit bot
Hallo Emiel,
Lijkt mij een stukje schedel (rund??)
goetjes Jasper
Lijkt mij een stukje schedel (rund??)
goetjes Jasper
- Fossiel hunter sean
- Contacteer:
ja het is m.i. ook een stuk schedel maar van welk dier weet ik niet.
gr sean
gr sean
-
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=3493
Ik vind ook wel eens dit soort stukken bot op het strand. Lijkt het hier een beetje op?
Ik vind ook wel eens dit soort stukken bot op het strand. Lijkt het hier een beetje op?
Hoi Emiel
Ik denk dat je hier te maken hebt met een stuk schedel van een wolharige mammoet, net zoals het stukje botje van Lidwientje. Schedels van olifanten zijn vaak erg groot, maar om het gewicht zo laag mogelijk te houden worden ze voor een groot deel gevuld met lucht (een soort gatenkaas). Dit heet pneumatisering van de schedel, en heeft vaak een typisch patroon zoals je hier ziet.
groetjes, Hanneke
[Bewerkt door Hanneke op 22-02-2007 om 08:19 NL]
Ik denk dat je hier te maken hebt met een stuk schedel van een wolharige mammoet, net zoals het stukje botje van Lidwientje. Schedels van olifanten zijn vaak erg groot, maar om het gewicht zo laag mogelijk te houden worden ze voor een groot deel gevuld met lucht (een soort gatenkaas). Dit heet pneumatisering van de schedel, en heeft vaak een typisch patroon zoals je hier ziet.
groetjes, Hanneke
[Bewerkt door Hanneke op 22-02-2007 om 08:19 NL]
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin
Allen bedankt voor het meedenken. Lidwientje het lijkt zeker op het stukje bot wat op jouw foto\'s staat. Nou 2x een rund en 2x een wolharige mammoet. Denk dat ik het dan maar houd op de mammoet, klinkt toch wat leuker. Of heeft er iemand nog een doorslaggevende stem (beheerder??);-)
Groetjes van Emiel
Groetjes van Emiel
Ik zie maar 1x rund, dus bij deze: MAMMOET!
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin
- Jan Losser
Ik help Hanneke een beetje
Ben ook voor mammoet, rund heeft ook holtes maar niet zo groot volgens mij
Ben ook voor mammoet, rund heeft ook holtes maar niet zo groot volgens mij
Zonder verleden geen toekomst
jan en Hanneke ik ben blij met jullie. Voor mij is het nu....mammoet. En nu de rest van de schedel er nog even bijzoeken..
Groet
Emiel

Groet
Emiel