Synapsid=Mammal?

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Gesloten
zoekozoeko
Contacteer:
Synapsid=Mammal?

Bericht door zoekozoeko » 14 mar 2007, 16:09

Hoi op Wikipedia vond ik deze tekst. http://en.wikipedia.org/wiki/Synapsid

Eerst staat er dat zoogdieren van synapsiden (goede Nederlandse spelling?) afstammen. Vervolgens staat er dat er nog 4.500 soorten synapsiden bestaan, waaronder walvissen en vleermuizen.
\'Today, there are 4,500 species of living synapsids, including both aquatic (whales) and flying (bats) species, and the largest animal ever known to have existed (the blue whale).\'

Maar daarna staat er in de Taxonomie dat de synapsiden en de zoogdier beide verschillende klassen zijn. Nu snap ik er niks meer van. Zit er soms een fout in de tekst? Begrijp ik iets verkeerd?

\"Als je vindt dat dijken duur zijn, probeer dan eens een overstroming.\"
Evert Wesker

Erik
Antw: Synapsid=Mammal?

Bericht door Erik » 14 mar 2007, 17:56

zoekozoeko schreef:
Hoi op Wikipedia vond ik deze tekst. http://en.wikipedia.org/wiki/Synapsid

Eerst staat er dat zoogdieren van synapsiden (goede Nederlandse spelling?) afstammen. Vervolgens staat er dat er nog 4.500 soorten synapsiden bestaan, waaronder walvissen en vleermuizen.
\'Today, there are 4,500 species of living synapsids, including both aquatic (whales) and flying (bats) species, and the largest animal ever known to have existed (the blue whale).\'

Maar daarna staat er in de Taxonomie dat de synapsiden en de zoogdier beide verschillende klassen zijn. Nu snap ik er niks meer van. Zit er soms een fout in de tekst? Begrijp ik iets verkeerd?
Hoi,
De tekst is redelijk duidelijk, volgens mij.

Er zijn mensen (cladisten) die vinden dat alle afstammelingen van een bepaalde groep tot die groep moeten worden gerekend. Die mensen vinden dan zoogdieren bij de synapsida horen. in dat geval zijn vleermuizen en mensen synapsida. Veel (de meeste) moderne taxonomen volgen die zienswijze.

Er zijn ook mensen die vinden dat de zoogdieren er niet bij horen, en de zoogdieren in een aparte klasse onderbrengen. Waaronder Benton. Dat wordt vaak gedaan om subjectieve redenen van \"handigheid\". Die mensen staan paraphyletische groepen toe. Dat word in het begin van het artikel even genoemd, maar wordt verder niet gevolgd.

groeten, Erik

Gesloten