Fossiel uit IJburg stengel??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
MarkW
Fossiel uit IJburg stengel??

Bericht door MarkW » 01 apr 2007, 15:12

Afbeelding

Ik heb net iets op de foto gezet wat ik heb gevonden in de stenen van IJburg, omdat de stenen van IJburg ook Carboon zijn dacht ik aan iets als Calamites?

Er zit een textuur (niet duidelijk te zien op de foto\'s) op elk segment van de \"stam\"

Wie weet meer?

Dit is niet de standaard \"IJburg\" steensoort, geen koraal of wat in het brok waar deze toe behoorde

met vriendelijke groet,

Mark

[Bewerkt door MarkW op 01-04-2007 om 14:13 NL]

ziepe
Been thanked: 4 times
Antw: Fossiel uit IJburg stengel??

Bericht door ziepe » 01 apr 2007, 15:41

Hey Mark,

Als het inderdaad om een calamites sp. zou gaan zitter er meestal(!) \'nodes\' tussen ieder segment. Een detailfoto zou zeker uitsluitsel kunnen brengen denk ik.

Grtz,
Z.

[Bewerkt door ziepe op 01-04-2007 om 14:46 NL]

The earth has music for those who listen.

ziepe

Bericht door ziepe » 01 apr 2007, 15:48

Afbeelding

Ter illustratie een voorbeeld van een Calamites suckowi, met de nodes duidelijk zichtbaar.

Z.

MarkW

Bericht door MarkW » 01 apr 2007, 16:32

Hey Ziepe er zijn wel verticale groeven te zien, ik ga proberen een betere foto te maken van dichterbij maar t zal moeilijk worden,
over een paar minuten meer!

Mark

MarkW

Bericht door MarkW » 01 apr 2007, 16:45

Afbeelding

de beloofde \"close-up\" van hetzelfde fossiel

ziepe

Bericht door ziepe » 01 apr 2007, 18:04

Hey Mark,

als ik het zo zie zou\'k durven zeggen dat het idd een calamites-soort is maar bij mijn weten spreekt de vindplaats een beetje tegen. Volgens hetgeen ik las in voorbije threads over Ijburg was daar weldegelijk Carboon materiaal aanwezig maar dan maritiem-materiaal waarin je trilo\'s, zeelelies, e.d. kon vinden. nu, zoals je zelf zegt is dit een ander soort gesteente. Heb je toevallig gidsfossielen gevonden in datzelfde gesteente ? If so, dan zijn we daarmee zeker geholpen...

Ijburg lijkt me een merkwaardige plaats :-)

Z.

MarkW

Bericht door MarkW » 01 apr 2007, 19:01

Geen gidsfossielen, was een vrij klein brok steen, en was de enige maar, ik heb t kapot geslagen en dit was het enige stukje dat ik waard vond om het mee te nemen. qua tijd klopt het wel, misschien een hogere laag in de groeve?

Als je het stukje wilt onderzoeken of in je verzameling wil ik \'t wel naar je toe sturen, het ligt hier opgesloten in een bak, ik zie er weinig aan.

Bedankt voor de hulp, Ziepe.

Gesloten