Winterswijxe Regendruppels?
Winterswijxe Regendruppels?
Dit soort Muschelkalk-plaatjes kun je vrij gemakkelijk vinden in de Ratumse groeve.
Iemand enig idee hoe deze plaatjes zijn ontstaan? Regendruppels of gesprongen gasbellen? Op de bodem vind je vaak kleine kristallen.
[Bewerkt door maXam op 08-04-2007 om 16:55 NL]
maxam
- Galeocerdo
Antw: Winterswijxe Regendruppels?
Het eerste. Een regenbui op een drooggevallen plaat kalkslib. Hoe de kristallen op de bodem van de putjes komen kan ik je helaas niet vertellen.
Gr. Taco
Ja, dit zijn \'fossiele regendruppels\', hoewel het ontstaan ervan punt van discussie is. Je had bij de in/uitgang van de groeve een boekje kunnen kopen over de Winterswijkse steengroeve, waarin de vondstmogelijkheden goed beschreven staan.
Succes verder!
Succes verder!
wim
Bedankt Taco en Wim.
Ik heb het boekje \'De Winterswijkse Steengroeve\' van Willem Peletier er wel op nageslagen, maar daarin vond ik de betreffende afbeelding niet. Moet kennelijk dat uitgebreidere boekwerk hebben.
De onrgelmatigheid van het patroon doet mij niet direct aan regendruppels denken. Eerder aan ontplofte belletjes. Misschien wel na een regenbui overigens.
[Bewerkt door maXam op 14-04-2007 om 09:19 NL]
[Bewerkt door maXam op 14-04-2007 om 09:20 NL]
Ik heb het boekje \'De Winterswijkse Steengroeve\' van Willem Peletier er wel op nageslagen, maar daarin vond ik de betreffende afbeelding niet. Moet kennelijk dat uitgebreidere boekwerk hebben.
De onrgelmatigheid van het patroon doet mij niet direct aan regendruppels denken. Eerder aan ontplofte belletjes. Misschien wel na een regenbui overigens.
[Bewerkt door maXam op 14-04-2007 om 09:19 NL]
[Bewerkt door maXam op 14-04-2007 om 09:20 NL]
maxam
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Stuur eens een mail naar de NGV afdeling Winterswijk.
daar zitten de mensen met de meeste know how.
daar zitten de mensen met de meeste know how.
Robert Mensink
-
ik ben een jaar of 2 geleden naar winterswijk geweest en heb ook zo`n stuk gevonden, aan de ingang is mij verteld dat het ging om een schelpenkolonie of iets dergelijks, ik kan het me niet goed herinneren.
alvast succes,
jan j
alvast succes,
jan j
Ik ga binnenkort weer eens naar Museum Freriks en zal hier kond doen van mijn bevindingen.
maxam
Bedankt voor de link Rene.
Ga ik zeker doorlezen.
Vooraleerst zie ik wel enkele verschillen tussen de regendruppels op de link en die van mijn stuk. Vooral de randen lijken scherper opstaand dan van de \'bewezen\' regendruppels.
maxam
Ga ik zeker doorlezen.
Vooraleerst zie ik wel enkele verschillen tussen de regendruppels op de link en die van mijn stuk. Vooral de randen lijken scherper opstaand dan van de \'bewezen\' regendruppels.
maxam
maxam