mosa spul ongedetermineerd
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
mosa spul ongedetermineerd
ik heb deze tanden uit een neppe mosasaurus kaak gehaald en wil graag weten van welke ze zijn.
gr
sander
[Bewerkt door masteroffossiles op 15-04-2007 om 16:31 NL]
gr
sander
[Bewerkt door masteroffossiles op 15-04-2007 om 16:31 NL]
- masteroffossiles
- masteroffossiles
Antw: mosa spul ongedetermineerd
volgens mijzelf is de linker rij hoffmani of anceps en links van boven naar benee:anceps, beaugei,halisaurus,anceps
gr
sander
gr
sander
- masteroffossiles
- Supergraver
poehee! Ik wil niet vervelend doen, maarre dat zijn al vier berichtjes vanjezelf! Je kunt een bericht bewerken zodat je je hele verhaal in 1 bericht kwijt kan 
O ja ik heb geen weet van mosa tanden, misschien kan Plikona je verder helpen.
Gr
Martijn

O ja ik heb geen weet van mosa tanden, misschien kan Plikona je verder helpen.
Gr
Martijn
@Martijn:
Veilig teruggeraakt?
@masteroffossiles
Normaal doe ik geen losse tandkronen omdat je daar geen juiste determinatie van kan doen, laat staan van een foto.
Daarom LIJKT het mij dat linksboven een M.hoffmanni ZOU KUNNEN zijn.
De twee daaronder kunnen Liodon anceps zijn als er ooit eens een deftig artikel over verschijnt.
In de rechterkolom ZOU je drie M. beaugei\'s KUNNEN herkennen en valt die ene \'gestreepte\' uit de toon. Als het Mosa ZOU ZIJN , dan is het zeker geen Halisaurus. Het LIJKT een beetje van heel ver op een Pliosaurus.
Veilig teruggeraakt?
@masteroffossiles
Normaal doe ik geen losse tandkronen omdat je daar geen juiste determinatie van kan doen, laat staan van een foto.
Daarom LIJKT het mij dat linksboven een M.hoffmanni ZOU KUNNEN zijn.
De twee daaronder kunnen Liodon anceps zijn als er ooit eens een deftig artikel over verschijnt.
In de rechterkolom ZOU je drie M. beaugei\'s KUNNEN herkennen en valt die ene \'gestreepte\' uit de toon. Als het Mosa ZOU ZIJN , dan is het zeker geen Halisaurus. Het LIJKT een beetje van heel ver op een Pliosaurus.
- masteroffossiles
@martijn, ok zal ik in het vervog doen;)
@plikona, bedankt voor de determinaties, en nog een vraagje, zijn er ook boeken te koop speciaal voor het determineren van marrokaanse mosasaurier tanden?
gr
sander
@plikona, bedankt voor de determinaties, en nog een vraagje, zijn er ook boeken te koop speciaal voor het determineren van marrokaanse mosasaurier tanden?
gr
sander
De geribbelde is ook wel een mosasauriër, namelijk Platecarpus ptychodon.
Groeten,
Peter
Groeten,
Peter
En op basis van wat ben je zo absoluut zeker dat het bv geen croc zou zijn? Enkel op basis van wat striae?
mvg
mvg
Krokodillentanden komen er bijna niet uit het Maastrichtien van Khouribga. De meeste krokodillentanden die je uit het fosfaat van daar ziet zijn paleoceen of eoceen. Je zou dan kunnen denken aan oa. Dyrosaurus, Crocodilus, Eosuchus. Misschien dat je in het Maastrichtien ook nog Thoracosaurus zou mogen verwachten. Maar die tanden zien er anders uit dan deze.
Bovendien heb ik in mijn verzameling naast losse kronen zoals deze verschillende exemplaren van dit type met wortel die onmiskenbaar \"mosasaurus\" zijn. In de literatuur wordt dit type tanden Platecarpus ptychodon genoemd (afbeeldingen bijvoorbeeld in Arambourg, 1952; Les vertébrés fossiles des gisements de phosphates en in Bardet & Pereda Superbiola, 2002; Marine reptiles from the Late Cretaceous Phosphates of Jordan:
palaeobiogeographical implications. Daarnaast heb ik ook met Eric Mulder over deze tanden gediscussieerd.
Verder noemde je ook nog even Pliosauridae. In het Maastrichtien waren de Pliosauridae al uitgestorven. Ik ben het overigens met je eens dat de typische tanden van bijvoorbeeld Polyptychodon er wel enigzins op lijken met de striae. Wel kwam er in het Maastrichtien nog een Elasmosauride voor (\"Plesiosaurus\" mauretanicus), maar deze is zowieso op tandvorm uit te sluiten.
Ik ben het overigens wel met je eens dat het moeilijk is om de overige mosasauriërs op tanden te determineren!
Groeten,
Peter
[Bewerkt door Peter F. op 17-04-2007 om 10:54 NL]
Bovendien heb ik in mijn verzameling naast losse kronen zoals deze verschillende exemplaren van dit type met wortel die onmiskenbaar \"mosasaurus\" zijn. In de literatuur wordt dit type tanden Platecarpus ptychodon genoemd (afbeeldingen bijvoorbeeld in Arambourg, 1952; Les vertébrés fossiles des gisements de phosphates en in Bardet & Pereda Superbiola, 2002; Marine reptiles from the Late Cretaceous Phosphates of Jordan:
palaeobiogeographical implications. Daarnaast heb ik ook met Eric Mulder over deze tanden gediscussieerd.
Verder noemde je ook nog even Pliosauridae. In het Maastrichtien waren de Pliosauridae al uitgestorven. Ik ben het overigens met je eens dat de typische tanden van bijvoorbeeld Polyptychodon er wel enigzins op lijken met de striae. Wel kwam er in het Maastrichtien nog een Elasmosauride voor (\"Plesiosaurus\" mauretanicus), maar deze is zowieso op tandvorm uit te sluiten.
Ik ben het overigens wel met je eens dat het moeilijk is om de overige mosasauriërs op tanden te determineren!
Groeten,
Peter
[Bewerkt door Peter F. op 17-04-2007 om 10:54 NL]