Nijlpaard aan de noordpool

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plikona
Been thanked: 1 time
Antw: Nijlpaard aan de noordpool

Bericht door Plikona » 10 mei 2007, 10:28

U hoeft helemaal niet sorry te zeggen. Misschien heeft dit forum wel een stevige injectie discussiestof nodig??
Dat ik mij hier op dit forum indertijd heb aangemeld was het gevolg van het hardnekkig hier verspreidde gerucht dat Belemnitella mucronata een veel voorkomend fossiel was in het Maastrichtiaan. Deze misvatting is zowel op internet te lezen als in populaire fossielenboeken. Dit betekent allerminst dat internet noch populaire fossielenboeken niet met een enorme kritische kijk moeten benaderd worden.
Ook over \'Climate Change\' wordt kritiekloos de meest bizarre larie verspreid zonder ook maar enig inzicht laat staan studie ernaar verricht te hebben.
En fossielenzoekers (en -vinders) ;) mogen tochwel als eersten ervan doordrongen zijn dat er vele afwisselende klimaatperioden geweest zijn ZONDER dat daar ook maar één mens aan te pas kwam.
MVG

Smaug
Community Manager
Has thanked: 225 times
Been thanked: 109 times

Bericht door Smaug » 10 mei 2007, 13:03

Yay, medestanders!

Het klimaat veranderd, dat doet het al een paar miljard jaar. Dat wij de oorzaak zouden zijn van de afgelopen temperatuur stijging is arrogant en typisch een menselijk trekje van jezelf belangrijker vinden dan je bent.

Over de fouten en dogredeneringen:
In Al Gores filmpje laat hij dat zelfde grafiekje als Plikona zien. Hij zegt, CO2 stijgt => Temperatuur stijgt. Maar je kan van hetzelfde grafiekje exact het tegenovergestelde zeggen. Temp stijgt => CO2 stijgt.

Aaarggh, ik kan niet zo goed uitleggen wat ik bedoel. Mijn advies is: kijk objectief naar zowel \"An inconvenient Truth\" en naar het Channel 4 programma \"The great climate swindle\" (Youtube). Je zult zien dat het allemaal iets politiek gecompliceerder is dan dat het lijkt.

Verder wil ik bij deze zeggen dat Al Gore wel een punt heeft wat betreft de vervuilende kant van de huidige CO2 uitstoot (Vermesting etc.) en dat we ook wat aan energiebesparing moeten doen (Eindige energiebronnen).

Groeten,

Een kritische milieukunde student.

My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

zoekozoeko
Contacteer:
Antw: Antw: Nijlpaard aan de noordpool

Bericht door zoekozoeko » 10 mei 2007, 13:36

Smaug schreef:
Yay, medestanders!

Het klimaat veranderd, dat doet het al een paar miljard jaar. Dat wij de oorzaak zouden zijn van de afgelopen temperatuur stijging is arrogant en typisch een menselijk trekje van jezelf belangrijker vinden dan je bent.
Oh ja? Nou, die discussie over milieuverandering (of in ieder geval de snelheid waarmee deze plaatsvind) is toch niet ZOMAAR uit de lucht kunnen vallen? Dan heb ik voor lange tijd de wetenschap zwaar overschat.

Trouwens ik ben ook redelijk sceptisch over de gevolgen die hierdoor zouden komen. Wij zijn er nog lang niet uit, en al zouden er allerlei natuurrampen over ons komen, wat dan noch? Dan vallen er miljarden doden, maar daar leert de mens niet van. De natuur wint toch wel. Je kunt het ook zo zien: Milieuverandering is er altijd in verschillende vormen geweest, en als wij dat beïnvloeden gebeurt er gewoon nog een keer wat al zo vaak is gebeurd. Op dat gebied ben ik het zeker met u eens.

[Bewerkt door zoekozoeko op 10-05-2007 om 12:37 NL]

\"Als je vindt dat dijken duur zijn, probeer dan eens een overstroming.\"
Evert Wesker

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 10 mei 2007, 13:44

De vraag is niet zozeer een schuldvraag, maar eerder een kwestie van bepalen (voorspellen) wat de gevolgen zijn voor mens en natuur, en hoe we deze kunnen beperken / verzachten. Dàt is de echte wetenschappelijke uitdaging.

Kortetermijndenken is zeer eigen aan de mens, en daarvan zien we nu in zekere zin een rekening gepresenteerd.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Hoplites

Bericht door Hoplites » 10 mei 2007, 14:02

Het is een hartstikke complex geheel.Maar het is het makkelijkste om te zeggen dat het wel meevalt, dat er in de natuur altijd fluctuaties zijn. En dan niks te doen.
We zijn wel verantwoordelijk voor wat we allemaal gedaan hebben. En ik vind dat we daar ook consequenties aan moeten verbinden en nu doen wat we positief kunnen bijdragen!

Hoplites

zoekozoeko
Contacteer:
Antw: Antw: Nijlpaard aan de noordpool

Bericht door zoekozoeko » 10 mei 2007, 15:06

hoplites schreef:

We zijn wel verantwoordelijk voor wat we allemaal gedaan hebben. En ik vind dat we daar ook consequenties aan moeten verbinden en nu doen wat we positief kunnen bijdragen!

Hoplites
Zeker!
Dat doe ik (ik wil niet opscheppen hoor) al en vele miljoenen mensen met mij, helaas is het overgrote deel van de mensen:
- Slecht geïnformeerd
of
- Gierig
of
- Te arm om mee te kunnen doen

Ik denk dan ook niet dat het haalbaar is om het tij te keren. Natuurlijk speelt kortetermijndenken ook een heel grote rol, zoals Frederik al zei (zegt Erik die zit te computeren en dus stroom zit te verbruiken). Wij moeten ons realizeren dat áls het probleem grotendeels door CO2 veroorzaakt wordt, wij zelf het probleem zijn.

[Bewerkt door zoekozoeko op 10-05-2007 om 14:19 NL]

\"Als je vindt dat dijken duur zijn, probeer dan eens een overstroming.\"
Evert Wesker

Plikona

Bericht door Plikona » 10 mei 2007, 15:30

Mijne Heren , mijne Heren...
Even recapituleren voor we weer ons erfzondencomplex van stal halen.
In de tijd van ons Noors nijlpaard en zelfs in het Eem waren er absoluut geen mensen die verantwoordelijk waren voor de temperatuurverandering. Toch is dat gebeurd. Cycli van Milankovitch en zonnestralingsvariaties zijn het enige antwoord ook al omdat de door mij aangehaalde onderzoekers (hierboven) aangetoond hebben dat er een tijdsvertraging was waardoor er eerst een temperatuursverhoging was en daarna pas een CO² verhoging (wat ook logisch is). Ook al was de Co² hoog, toch ging de temperatuur dalen. Er is dus een oorzaak/gevolg verwisseling (bewust) veroorzaakt.
Nu ben ik al wat ouder en heb ik al heel wat onheilstijdingen weten passeren.
In de jaren zeventig koersten we regelrecht naar een ijstijd. (Lowe Ponte). Terwijl de Club van Rome voorspelde dat tegen het jaar 2000 het wel definitief gedaan was met de grondstoffen. Het jaar 2000 was wel magisch want er zou bijna geen boom meer rechtstaan door de zure regen. Het gat in de ozonlaag zou iedereen huidkanker bezorgen (terwijl het gat in de ozonlaag er altijd is geweest en altijd zal blijven daar het een weerkundig fenomeen is)
En voor elkeen die van oordeel is dat de klimaatverandering ook maar enigzins te beinvloeden is , deze kleine (maar doordachte) vraag: Wat hebben de middeleeuwers gedaan om van hun warm Middeleeuws Klimaat Optimum , dat warmer was dan vandaag , in minder dan honderd jaar terug te vallen in het MaunderMinimum of kleine IJstijd?
Indien we dat zouden weten is het hele probleem van de klimaatverandering van de baan.
MVG

Pedro
Antw: Antw: Antw: Nijlpaard aan de noordpool

Bericht door Pedro » 10 mei 2007, 16:24

zoekozoeko schreef:
Dat doe ik (ik wil niet opscheppen hoor) al en vele miljoenen mensen met mij, helaas is het overgrote deel van de mensen:
- Slecht geïnformeerd
of
- Gierig
of
- Te arm om mee te kunnen doen

Volgens mij vergeet je een groep:
de asocialen, hebben vaak voldoende geld, maar interesseert het helemaal niets.

[Bewerkt door Pedro op 10-05-2007 om 15:24 NL]

Pedro Janssen
Venray

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 10 mei 2007, 16:27

super louis met je sterke argumenten.
Tot voor kort trok ik ook de natuurlijke variatie kaart, sinds kort weet ik het even niet meer.
Het goede is dat we nu allemaal iets meer aan onze leefomgeving denken, die we reeds stevig hebben verpest. Grondwatervervuiling (door continue overbemesting door de enorme export en overproductie van bepaalde vleessooten), evenals de fijne stofdeeltjes in de lucht zijn wat mij betreft veel levensbedreigender dan een opwarmingkje.

lange lange discussie, je informeren is inderdaad de boodschap. en liefst niet alleen via de pers die niet eens het verschil tussen archeologen en paleontologen kennen. Je moet dezer dagen als geoloog moedig zijn om tegen de klimaatgekte op te tornen

keep up the good work louis!
mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Plikona

Bericht door Plikona » 11 mei 2007, 08:37

Afbeelding

Dank u Stijn,

Ik heb het dan nog niet gehad over de zonnestralingsvariaties van Wilson enz , enz.
Maar een laatste diagrammetje om af te sluiten (tenzij iemand nog iets wil weten), om te laten zien waar we ons druk over maken.
De verhouding tussen temperatuur en CO² gedurende de gehele paleontologie. A propos , we bevinden ons nu rechts onder , bij het nulpunt.
MVG

Gesloten