Markelo: beenderdelen?
Markelo: beenderdelen?
Ik heb gisteren even in de stapel bij Markelo gesnuffeld en vraag me nu af of dit beenderdelen zouden kunnen zijn.
maxam
Antw: Markelo: beenderdelen?
Ik denk dat het stukjes vuursteen zijn.
gr
pearl
gr
pearl
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)
- agaathunter
Het zijn zeer zeker GEEN stukjes vursteen.
Het zou wel kleisteen kunnen zijn wellicht.
Ik zal er eens HCl opgooien.
maxam
Antw: Antw: Markelo: beenderdelen?
Van de bovenste twee foto\'s kun je het niet zeggen wat er in zit maar het onderste object is zeker geen bot. Heel zeker waarschijnlijk vuursteen waarvan de schil verkiezeld kalksteen is. De schil zal een klein beetje oplossen door nog niet gebonden kalk maar het grootste gedeelte zal niet oplossen.maxam schreef:
Het zijn zeer zeker GEEN stukjes vursteen.
U kunt ook nog de hamerproef doen. Sla er met een ijzeren voorwerp op en er zullen vonken van afspringen. Kleine partikeltjes ijzer worden door de vuursteen van de hamer geschraapt en zullen aan de lucht verbranden door de wrijving. 5veiligheidsbril!)
En met HCL moet je heel voorzichtig mee omspringen. Veroorzaakt ernstige en moeilijk geneesbare brandwonden.
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Bovenste twee foto\'s zijn zeker géén bot. Markelo staat er bij mij om bekend dat er rare stukjes \'kalksteen\' in de meest uiteenlopende vormen gevonden worden.
De onderste twee foto\'s zijn verweerde vuursteen zoals Plikona ook reeds aangaf.
De onderste twee foto\'s zijn verweerde vuursteen zoals Plikona ook reeds aangaf.
Robert Mensink
Ik heb de hamer genomen en ze doormidden
geslagen. Het zijn inderdaad alledrie merkwaardig gevormde stukken kalksteen en geen vuursteen.
Wat mij betreft topic gesloten.
Bedankt voor ieders input.
[Bewerkt door maXam op 25-05-2007 om 16:22 NL]
geslagen. Het zijn inderdaad alledrie merkwaardig gevormde stukken kalksteen en geen vuursteen.
Wat mij betreft topic gesloten.
Bedankt voor ieders input.
[Bewerkt door maXam op 25-05-2007 om 16:22 NL]
maxam
Kleine toegift: dit is nog zo\'n merkwaardig
stuk kalksteen. Geen fossiel, maar wel fraai.
Ziet er wellicht zacht of breekbaar uit, maar is keihard. Is wel een uitgedroogd stuk, maar komt uit de zandwinning, dwz van onder water en dus al heel lang geleden verdroogd geraakt en daarna versteend stuk klei.
maxam