Email adressen op het forum

Updates, mededelingen en suggesties voor deze website.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Antw: Email adressen op het forum

Bericht door Maarten » 11 jan 2005, 08:56

Hanneke schreef:
Ze zijn inderdaad errug maf!!! Afgezien van de vraag of sommige mensen uberhaupt hersenen hebben, heb ik niet zo\'n probleem met paleontologen met een godsdienst, MITS ze die twee dingen gescheiden kunnen houden (Het blijft wel een beetje raar natuurlijk). Wat mensen wel en niet willen geloven in hun persoonlijke leven maakt me niet uit. Waar ik wel een probleem mee heb is dat mensen een bepaalde overtuiging uit een religie/geloofsovertuiging, bijvoorbeeld het scheppingsverhaal, als wetenschappelijk geldige theorie beschouwen beschouwen, en het creationisme als wetenschap zien. Dit is echter totaal onjuist, omdat geloof en wetenschap twee totaal verschillende dingen zijn die elkaar vaak tegenspreken en op compleet andere dingen gebaseerd zijn. Creationisme als geloofsovertuiging, prima. Creationisme als wetenschap, nee!

En oja, waarom is de theorie dat het vroege leven misschien buitenaards zou zijn zo raar? Is het niet zo dat het allereerste begin van het leven, van niet-levende eiwitten naar levende eiwitten, nog steeds een mysterie is? En als het echt zo is dat iedereen van Mars komt (mannen en vrouwen ;) ), dan is dat toch een punt voor de evolutietheorie? (Blijft alsnog de vraag hoe leven op Mars is ontstaan...... maar daar staat niets over in de bijbel)
Exact Hanneke! Kenmerk van geloof is dat het dogmatisch is (afgerond, niet meer aan discussie onderhevig). Het is wetenschappelijk mogelijk dat je hypothesen die eeuwenlang bestaan en zeer sterk zijn uiteindelijk falsificeert, de evolutietheorie fundamenteel gewijzigigd kunnen worden. Bij religie werk dat niet zo, je kunt als christen natuurlijk niet accepteren dat Jezus nooit heeft bestaan terwijl alle feiten daar wel op wijzen, dan hou je n.l. geen christendom meer over.


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

 
Gebruikersavatar
webmaster
Senior Lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 09 sep 2003, 21:20
Contacteer:
Antw: Email adressen op het forum

Bericht door webmaster » 11 jan 2005, 10:51

We komen waarschijnlijk niet uit deze discussie.

Het cruciale punt is dat je wetenschappelijk wel iets kunt bewijzen, maar bewijzen dat iets er NIET is wordt vaak erg moeilijk...


Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Email adressen op het forum

Bericht door Frederik » 11 jan 2005, 11:24

Mijn professor van dierkunde was stevig gelovig, zonder dat hij zijn geloof voor de rede stelde. Maar hij liet het wel graag vallen in de les, dat er wel iets, één of ander opperwezen moest zijn...


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 436
Lid geworden op: 04 feb 2004, 08:42
Contacteer:
Antw: Email adressen op het forum

Bericht door Hanneke » 11 jan 2005, 12:55

Zo\'n professor vind ik geen probleem, zolang iemand maar duidelijk maakt dat die opvatting zijn persoonlijke opvatting is, en het niet overheerst in zijn lessen. Je hebt ook verschillende graden creo\'s, van strict de bijbel volgend tot vrij liberaal, zoals Intelligent Design of \'ietsisme\'. Maar het idee erachter blijft hetzelfde.
En de webmaster heeft gelijk, dit is een discussie waar geen einde aan komt. Op de disscussielijst van de DML (dinosaur mailing list) worden soms ook wel eens van deze discussie gevoerd, maar dat resulteert vaak in persoonlijke aanvallen en beledigingen. En daar heb je natuurlijk helemaal niets aan!


\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin

davinci
Berichten: 481
Lid geworden op: 16 jul 2004, 09:58
Contacteer:
Antw: Email adressen op het forum

Bericht door davinci » 11 jan 2005, 14:11

Of je krijgt elke dag(ze zijn wel hardnekkig)een virus mailtje.
Vroeger had ik een hekel aan deze mensen maar tegen woordig is het meer een soort van medelijden.
Het is net wat maarten zegt godsdienst zit vast en er valt niks meer te veranderen.
Een soort van gevangenis.


daar in tegen is onze wetenschap zo onstabiel als maar kan.En in deze chaos is er altijd ruimte voor verandering.nooit saai dus.Zeg maar vol op in de evolutie.

gr dv


i just looove fossils


Gesloten