Ochtruper Berg: Weald
Ochtruper Berg: Weald
Nav een eerder topic ben ik eens over de Ochtruper berg gelopen. Daar valt weinig bijzonders meer te zien, zeker niet in dit seizoen nu alles overwoekert is.
Niettemin zag ik een tamelijk smerig stuk kalkplaat met schelpen liggen en die heb ik een nachtje in de chloor gelegd.
Volgens het boekje van H.Krul zou dit uit het Weald stammen (140-145milj), maar als ik de Geologic Time Scale van het ICS ernaast leg, heet dit tijdperk Berriasian.
Ik kan er niet veel meer over melden. Iemand anders misschien?
Al wandelende kreeg ik de indruk dat onze oosterburen nog veel meer rotzooi in hun natuur kieperen als wij. Heeft dat met hoge storttarieven te maken, met vooringenomen waarneming of met smeerkezerij.
[Bewerkt door maXam op 15-06-2007 om 17:37 NL]
maxam
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Ochtruper Berg: Weald
Ik zou het maar op Weald houden. De term Berrasian zegt mij niets. Misschien kunnen hier de geleerde geologen onder ons iets zinnigs over zeggen. De steen is duidelijk Weald materiaal en je vindt een dergelijke foto ook in het boek van H.Krul. Leuke vondst!
Groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 15-06-2007 om 19:02 NL]
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Het Berrias zit nog onder het valanginien en is 140 milj. jaar oud.
Waeld is volgens mij een niet meer gebruikte geologische periode die vroeger samen met het Neocoom en het Gault het onderkrijt vormde.
Neocoom was vervolgens onderverdeelt in (van jong naar oud) Aptien, Hauterivien, Barremien en Valanginien
Volgens mij wordt in Engeland de term Waeld of Waelden nog gebruikt en valt samen met de oudste periode van het Hauterivien.
Hier in het oosten spreken wij nog steeds over Waelden wat over de grens voorkomt bij oa. Bentheim en met de aanleg van de snelweg enkele jaren geleden ook bloot kwam te liggen bij Gronau.
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 15-06-2007 om 19:44 NL]
Waeld is volgens mij een niet meer gebruikte geologische periode die vroeger samen met het Neocoom en het Gault het onderkrijt vormde.
Neocoom was vervolgens onderverdeelt in (van jong naar oud) Aptien, Hauterivien, Barremien en Valanginien
Volgens mij wordt in Engeland de term Waeld of Waelden nog gebruikt en valt samen met de oudste periode van het Hauterivien.
Hier in het oosten spreken wij nog steeds over Waelden wat over de grens voorkomt bij oa. Bentheim en met de aanleg van de snelweg enkele jaren geleden ook bloot kwam te liggen bij Gronau.
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 15-06-2007 om 19:44 NL]
Robert Mensink
Antw: Antw: Ochtruper Berg: Weald
Ik geloof dat jij mij de tip over dat boekje gaf. Nog bedankt daarvoor. Grappig te lezen wat er voorheen zoal te vinden was rondom mijn achtertuin. Ben wel zo\'n 100 jaar te laat met m\'n geologische interesse. De meeste groeven en/of vindplaatsen zijn inmiddels gesloten. Maar al met al kan het niet anders of we wonen hier op een geologisch paradijs en dus is het wachten tot er weer eens een nieuw gat of sleuf gegraven wordt. Gaan we lobbyen voor 4-baans A18?Gerrit-Jan schreef:
Ik zou het maar op Weald houden. De term Berrasian zegt mij niets. Misschien kunnen hier de geleerde geologen onder ons iets zinnigs over zeggen. De steen is duidelijk Weald materiaal en je vindt een dergelijke foto ook in het boek van H.Krul. Leuke vondst!
maxam
Voor jouw dan \'n tijdschaal.Gerrit-Jan schreef:
De term Berrasian zegt mij niets.
deze http://www.answersincreation.org/gts.gif
of deze http://www.freewebs.com/rapinidep/origin/timescale.jpg
of deze http://www.stratigraphy.org/scale04.pdf
groet,
Karel
Zonder mij uit te spreken over het tijdperk waarin Ochtruper Berg gevormd is , is Wealden een continentale zoetwater faciës. Het zijn rivier, moeras en meerafzettingen in de tijdperken Barremien en Hauterivien , zeeafzettingen.
MVG
MVG
Volgens dit plaatje hoort het Valanginien er toch ook nog bij.
http://www.soton.ac.uk/~imw/jpg-Lulwort ... Stages.jpg
groet,
Karel
http://www.soton.ac.uk/~imw/jpg-Lulwort ... Stages.jpg
groet,
Karel
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
@Maxam: leuk dat je zoveel plezier hebt aan het boekje. Er staat inderdaad veel in. Mocht je aan de hand hiervan nog nieuwe ontdekkingen doen, zie ik het graag terug op het forum.
@fossielenzoeker: bedankt voor de duidelijke uitleg!
@KarelS: bedankt voor de overzichten! De laatste meen ik zelf al eerder te hebben toegevoegd in de discussie over Lulworth (artikel Ian West). Leuk dat jij je dat schema hebt herinnerd.
Groet
@fossielenzoeker: bedankt voor de duidelijke uitleg!
@KarelS: bedankt voor de overzichten! De laatste meen ik zelf al eerder te hebben toegevoegd in de discussie over Lulworth (artikel Ian West). Leuk dat jij je dat schema hebt herinnerd.
Groet
- Gerrit-Jan
- Contacteer:

Ik vind deze het meest overzichtelijk.
Euhh... hoe zie je dat het Weald IS? Zijn dit dan zoetwatermosselen? En omdat de term Berriasien u niks zegt KAN het dat niet zijn?Gerrit-Jan schreef:
Groet