\"tijdslagen\"Mill

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Erik
Antw: \"tijdslagen\"Mill

Bericht door Erik » 18 jun 2007, 12:06

Hoi,

Deze discussie is een zeer lastige...

Grotere herwerkte (donkere) tanden zullen in hoofdzaak uit de 15 meterlaag komen. Die vormt in Mill de overgang Mioceen-Plioceen.

Van C. escheri vermoed ik -op basis van andere vindplaatsen- dat het een Laat-Miocene soort is. Het Mioceen in Mill ligt onder de 15 meterlaag, dus mijn vermoeden: er zitten blauwe escheri tanden onder de 15 meterlaag. (en -naar ik zelf heb gezien- herwerkte (donkere) escheri\'s in de 15-meterlaag).

Maar dat alle blauwe tanden ouder zijn: lijkt me niet. Als er blauwe xiphodon (=late) vormen van hastalis gevonden worden, kunnen die natuurlijk prima Plioceen in ouderdom zijn.

groeten, Erik

[Bewerkt door Erik op 18-06-2007 om 11:06 NL]

Supergraver
Antw: Antw: \"tijdslagen\"Mill

Bericht door Supergraver » 18 jun 2007, 12:18

erik schreef:
Hoi,

Grotere herwerkte (donkere) tanden zullen in hoofdzaak uit de 15 meterlaag komen. Die vormt in Mill de overgang Mioceen-Plioceen.

Van C. escheri vermoed ik -op basis van andere vindplaatsen- dat het een Laat-Miocene soort is. Het Mioceen in Mill ligt onder de 15 meterlaag, dus mijn vermoeden: er zitten blauwe escheri tanden onder de 15 meterlaag.
Dit is 100% NIET waar! De blauwe tanden (ook de escheri\'s) zitten wel degelijk in de laag boven de donkere tanden.
Zelfs in April dit jaar was dat heel duidelijk te zien.
Eerst te hoog: waterpanten, grind geen fossielmateriaal op enkele rogge huidstekels na.
Daarna: grind, weinig fossiel materiaal, maar wanneer een tand een blauwe!
Daarna: schelpen gruis met weinig tanden, af en toe een blauwe.
Daarna: meer botmateriaal en dikkere schelpen en de donkere tanden.

Gr

Martijn

Isis
Contacteer:

Bericht door Isis » 18 jun 2007, 12:58

@Martijn: tis maar een vermoeden he, wat Erik uitspreekt. Het probleem is gewoon dat je niet weet waar materiaal precies vandaan komt, tenzij je het in-situ vindt (=duiken en uit de laag peuteren).

Laat in dit kader svp even weten wanneer men is gestopt met zuigen, dan zal ik nog eens een duikje wagen en mijn bevindingen hier posten.

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 18 jun 2007, 13:07

erik schreef:
...er zitten blauwe escheri tanden onder de 15 meterlaag. (en -naar ik zelf heb gezien- herwerkte (donkere) escheri\'s in de 15-meterlaag).
Is ook het vermoeden van diegenen die de escheri bestuderen.
Maar het is zoals Erik aangeeft, niet alle \"blauwe\" tanden hoeven uit het Mioceen te stammen...

Erik
Antw: Antw: Antw: \"tijdslagen\"Mill

Bericht door Erik » 18 jun 2007, 13:08

Supergraver schreef:
erik schreef:
Hoi,

Van C. escheri vermoed ik -op basis van andere vindplaatsen- dat het een Laat-Miocene soort is. Het Mioceen in Mill ligt onder de 15 meterlaag, dus mijn vermoeden: er zitten blauwe escheri tanden onder de 15 meterlaag.
Dit is 100% NIET waar! De blauwe tanden (ook de escheri\'s) zitten wel degelijk in de laag boven de donkere tanden.
Zelfs in April dit jaar was dat heel duidelijk te zien.
Eerst te hoog: waterpanten, grind geen fossielmateriaal op enkele rogge huidstekels na.
Daarna: grind, weinig fossiel materiaal, maar wanneer een tand een blauwe!
Daarna: schelpen gruis met weinig tanden, af en toe een blauwe.
Daarna: meer botmateriaal en dikkere schelpen en de donkere tanden.

Gr

Martijn
Hoi martijn,

Ik uit een vermoeden, waarvan ik denk dat de ratio daarachter redelijk solide is.
En jij baseert je verhaal m.i. vooral op vermoedens.

Algemeen: Haaien zijn zeer povere tijds-indicatoren. Escheri is er mogelijk wel een voor laat mioceen. Daarom spits ik de discussie bewust toe op escheri.

Als ik jouw relaas hierboven als bewijs moet zien voor het voorkomen van escheri-tanden in Pliocene lagen, dan ben ik simpelweg niet overtuigd.

(Je hebt het trouwens steeds over blauwe tanden, maar noemt escheri niet expliciet. Is dat mogelijk omdat je niet meer weet of er ook escheri\'s tussen zaten?).

Voor mij blijft de escheri mioceen, totdat er een degelijk (publiceerbaar) bewijs op tafel ligt.

groeten, Erik

erik m
Been thanked: 1 time

Bericht door erik m » 18 jun 2007, 13:22

Ik ga mee in het verhaal van rene.
En wel hier om dat de volgorde van de tand kleuren klopt want bijna altijd als er lang grind uit de buis komt vind je vaak mooie blauwe tanden en als er dieper word gezogen zie je veel dikke schelpen en donkere tanden.
groeten erik

E.J.

Supergraver
Antw: Antw: Antw: Antw: \"tijdslagen\"Mill

Bericht door Supergraver » 18 jun 2007, 13:45

erik schreef:

Hoi martijn,

Ik uit een vermoeden, waarvan ik denk dat de ratio daarachter redelijk solide is.
En jij baseert je verhaal m.i. vooral op vermoedens.

Algemeen: Haaien zijn zeer povere tijds-indicatoren. Escheri is er mogelijk wel een voor laat mioceen. Daarom spits ik de discussie bewust toe op escheri.

Als ik jouw relaas hierboven als bewijs moet zien voor het voorkomen van escheri-tanden in Pliocene lagen, dan ben ik simpelweg niet overtuigd.

(Je hebt het trouwens steeds over blauwe tanden, maar noemt escheri niet expliciet. Is dat mogelijk omdat je niet meer weet of er ook escheri\'s tussen zaten?).

Voor mij blijft de escheri mioceen, totdat er een degelijk (publiceerbaar) bewijs op tafel ligt.

groeten, Erik
Hoi Erik,

A. Jij uit een vermoeden, ik uit zekerheid, een zekerheid die iedere beetje doorgewinterde Mill-verzamelaar kan beamen.
Ik heb hier boven ook verwezen naar het verschillende materiaal wat uit de zuiger komt naarmate de zuiger van ondiep naar dieper gelegen lagen gaat. Dit zijn geen vermoedens! Ik denk dat oa Rene dit kan bevestigen.

B. Ik heb het over de blauwe tanden, omdat zo dit onderwerp is begonnen. De blauwe escheri\'s worden tezamen gevonden met de blauwe hastalissen. De escheri\'s zijn zelf wat frequenter in de eerste (fossielrijke eigenlijk vrij arme)grindlaag.

C. Jij basseert je gedachten-gang waarschijnlijk geheel op andere vindplaatsen en je bent daarom zoals vele anderen zeer sceptisch over de bevindingen van de locale en vaste Mill-gangers die dit al jaren roepen.
De blauwe tanden (OOK ESCHERI\'S) komen uit ondiepere lagen vergeleken met de donkere tanden, echt waar.

Gr

Martijn

[Bewerkt door Supergraver op 18-06-2007 om 12:46 NL]

Supergraver

Bericht door Supergraver » 18 jun 2007, 14:04

Erik jij schreef:

\'Voor mij blijft de escheri mioceen, totdat er een degelijk (publiceerbaar) bewijs op tafel ligt.\'

Hoezo een Miocene soort??? Komen deze tanden dan niet nog voor in de Zanden van Oorderen? En die zijn volgens mij mid. Plioceen.

Gr

Martijn

[Bewerkt door Supergraver op 18-06-2007 om 13:07 NL]

Erik

Bericht door Erik » 18 jun 2007, 14:19

Supergraver schreef:
Erik jij schreef:

\'Voor mij blijft de escheri mioceen, totdat er een degelijk (publiceerbaar) bewijs op tafel ligt.\'

Hoezo een Miocene soort??? Komen deze tanden dan niet nog voor in de Zanden van Oorderen? En die zijn volgens mij mid. Plioceen.

Gr

Martijn

[Bewerkt door Supergraver op 18-06-2007 om 13:07 NL]
Hoi Martijn,
Daar ken ik (nog) geen publicatie over, maar eenieder die dat wel heeft...

Ik houd mij aanbevolen.
Erik

Supergraver

Bericht door Supergraver » 18 jun 2007, 14:21

@Erik,

Ik ben ook nog opzoek, maar las het net op Elasmo.com
Misschien dat Pieter er iets over weet?

Gr

Martijn

[Bewerkt door Supergraver op 18-06-2007 om 13:25 NL]

Gesloten