conifeertje?
conifeertje?
Deze afdrukken vond ik in een steen in een partij zogenaamde moräne-stenen (handelsnaam), die ik voor een perkje gekocht had. De steen lijkt me een kwartsiet. Kan er verder weinig over zeggen.
De afdrukken doen me denken aan de blaadjes van een conifeer die ik in de tuin heb.
Iemand een beter idee?
maxam
Antw: conifeertje?
Misschien Dendriet (kristalstructuur). Zoek maar eens op het forum, daar staan wel meerdere voorbeelden.
[Bewerkt door DNAtim op 19-09-2007 om 11:51 NL]
[Bewerkt door DNAtim op 19-09-2007 om 11:51 NL]
Tim
duidelijk geen dendrieten,
maar wel een ichnofossiel,
onder het ichnogenus Chondrites
kijk maar eens op http://www.paleobase.com/gallery/chond.html
Ichnofossielen (ook wel eens spoorfossielen genaamd) worden in een aparte nomenclatuur beschreven, iets wat biologisch gezien totaal geen steek houdt, maar je kan het tenminste benoemen,
Associaties van deze ichnofossielen worden gebruikt om milieu en vooral diepte te achterhalen waarin een gesteente werd afgezet, zeker bij gebrek aan andere fossielen om het uit af te leiden,
het is steeds gissen naar welk dier het spoorfossiel veroorzaakte, dit omdat verschillende type dieren in staat zijn een gelijkaardig spoorfossiel te vormen
een mooi exemplaar hoor! zeker niet weggooien,
mvg stijn
maar wel een ichnofossiel,
onder het ichnogenus Chondrites
kijk maar eens op http://www.paleobase.com/gallery/chond.html
Ichnofossielen (ook wel eens spoorfossielen genaamd) worden in een aparte nomenclatuur beschreven, iets wat biologisch gezien totaal geen steek houdt, maar je kan het tenminste benoemen,
Associaties van deze ichnofossielen worden gebruikt om milieu en vooral diepte te achterhalen waarin een gesteente werd afgezet, zeker bij gebrek aan andere fossielen om het uit af te leiden,
het is steeds gissen naar welk dier het spoorfossiel veroorzaakte, dit omdat verschillende type dieren in staat zijn een gelijkaardig spoorfossiel te vormen
een mooi exemplaar hoor! zeker niet weggooien,
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Eldredge 1996
Ik had ook aan dendrieten ged8 maar vond ze er niet voldoende op lijken.
Het lijkt daarentegen wel op die plaat van het ichnofossiel chondrites (dank Stijn). Ik weet alleen niet wat ik met die chondrites aanmoet. Als ik zoek op wikipedia wordt er gesproken over meteorieten en dat lijkt me een andere betekenis. Wie weet wat chondrites betekent in het geval van dit sporenfossiel?
[Bewerkt door maXam op 19-09-2007 om 13:13 NL]
Het lijkt daarentegen wel op die plaat van het ichnofossiel chondrites (dank Stijn). Ik weet alleen niet wat ik met die chondrites aanmoet. Als ik zoek op wikipedia wordt er gesproken over meteorieten en dat lijkt me een andere betekenis. Wie weet wat chondrites betekent in het geval van dit sporenfossiel?
[Bewerkt door maXam op 19-09-2007 om 13:13 NL]
maxam
ik zei Chondrites (ichnogenus), dit is de naam voor dit soort van sporenfossiel (fijne vertakte graafgangetjes)
als je googl\'d doe het dan met Chondrites ichnofossil,
en niet chondrieten (de nederlandse vertaling van het engelse chondrites, een verzamelnaam voor een bepaald type meteorieten)
kijk ook eens verder dan wiki
mvg stijn
als je googl\'d doe het dan met Chondrites ichnofossil,
en niet chondrieten (de nederlandse vertaling van het engelse chondrites, een verzamelnaam voor een bepaald type meteorieten)
kijk ook eens verder dan wiki
mvg stijn
Eldredge 1996
Eldredge 1996
Heb ik ook!
Ik geloof niet zo in gangetjes, ze hebben een duidelijke bladstructuur. Ik heb deze leisteen gevonden bij sigotier in zuid Frankrijk Tussen Grenoble en de gorges du verdon in. De steen die ik heb is ong. 30 cm. Ik ben zeer benieuwd wat het wel is.
Luc
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Heb ik ook!
Wat bedoel je met \'bladstructuur\'? Kan je dit omschrijven? Eventueel een detailfoto.LucLucas schreef:
Ik geloof niet zo in gangetjes, ze hebben een duidelijke bladstructuur.
Voorlopig lijkt het antwoord van Stijn (Ammun Rah) me een zeer waarschijnlijke hypothese - ook voor jouw fossiel overigens -
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Stijn ik denk ook dat je gelijk hebt dat het Chondrites zijn. Luclucas je hebt daar een mooi exemplaar van!!
Dendrieten zijn ook uitopers van een zenuwcel
gr
pearl
Dendrieten zijn ook uitopers van een zenuwcel

gr
pearl
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)
Luclucas\'stuk is evenals als het eerste stuk toe te wijzen aan Chondrites, geen plantfossiel
mvg stijn
mvg stijn
Eldredge 1996
Eldredge 1996