Help, mijn Mammoetkies!

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
Gebruikersavatar
Smaug
Community Manager
Berichten: 1416
Lid geworden op: 11 nov 2003, 17:14
Has thanked: 224 times
Been thanked: 107 times
Help, mijn Mammoetkies!

Bericht door Smaug » 14 nov 2003, 15:44

Ik heb bij mij thuis een prachtige mammoetkies liggen. Ik ben niet helemaal thuis in de naamgeving van de verschillende onderdelen, maar de kies is helemaal compleet, de \"harde ribbels\" zitten nog helemaal in het \"zachtere tandsteen\".

Deze kies heeft een aantal weken in een ontzoutingsbad gelegen, en is daarna met een scheepslak ingekapseld. (dit is ongeveer 10 jaar geleden gebeurd)

Nu beginnen er de laatste tijd meer en meer kleine stukjes van het zachtere gedeelte af te breken, en zijn er scheuren in de kies ontstaan. Blijkbaar heeft het te kort in het bad gelegen.

Mijn vraag is: Is hier nog wat aan te doen? Zo ja wat?

Alvast bedankt!


My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

 
Gebruikersavatar
webmaster
Senior Lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 09 sep 2003, 21:20
Contacteer:
Antw: Help, mijn Mammoetkies!

Bericht door webmaster » 14 nov 2003, 20:33

Dat hangt er een beetje vanaf.

Misschien kun je de laklaag ergens mee verwijderen? Ik heb geen ervaring met die lak. Ik vrees dat je kies ook aangetast wordt bij gebruik van afbijtmiddel oid.

Als scheuren inzitten, is de laklaag die eromheen zit natuurlijk niet meer heel.
Je kunt dus proberen om de kies dus gewoon weer in het water te leggen om het zout eruit te halen.
Ik zou dit zeker een paar maanden volhouden, en elke paar dagen het water verwisselen. De laatste paar keer liefst gedestilleerd water gebruiken; te koop bij drogist en bouwmarkt.

Een klein beetje achtergebleven zout kan in de loop der jaren flink veel schade aanrichten. Het zout trekt vocht aan. Door wisselingen in de temperatuur en luchtvo
chtigheid barst dan je fossiel uit elkaar.

Succes!


Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net


Gesloten