Mijn nieuwe fossielen (+ veel vragen!)
Antw: Mijn nieuwe fossielen (+ veel vragen!)
Ik zal trachten u wat gegevens te bezorgen.Vraag 1:Phacops sp. uit het midden devoon van Tabourit;Vindplaats Djbel Esemour.3 Hollardops merocristata.M.Devoon.Hamar Lagdad formatie.Alnif.Vindplaats Djbel ofathen.De orthoceras komt uit het devoon en de vindplaats is Mirrazane.Licht tussen Erfoud en Merzouga.De zeeegel lijkt op Heterodidemia libyca.tijdperk turoon .b.krijt.dus al deze fossielen komen uit marokko.En nog iets Djbel is het marokkaans voor berg.Alle twee jaar zoek ik een paar weken in dit land.Ik vermoed dat ook het blokje met de zogezegde kamoesters uit dit land komt en wel uit het ordovisium met als vindplaats Alnif.Ik heb ze daar vtoch gevonden.Ik hoop dat ik geholpen heb
Theo
Om te beginnen is de juiste naam Hollardops mesocristata (en niet merocristata zoals je in je eerste google-hit krijgt). Waarom is dit een H.mesocristata en geen andere Hollardops-subsoort zoals bijvoorbeeld H.burtandmimiae? Ik kan de determinatie niet maken; niet als ik het stuk in handen heb, gezien de staat, maar helemaal niet van een enkele foto. Erg knap, vertel, ik wil dat ook kunnen.
Hoe weet je dat de stukken specifiek van de genoemde bergen komen? Volgens mij hadden we die info niet. Ik kan me vergissen hoor...
<:{{{{{>
Hoe weet je dat de stukken specifiek van de genoemde bergen komen? Volgens mij hadden we die info niet. Ik kan me vergissen hoor...
Trilobiti Ceská Republika
Heb dezelfde soort gekregen onder de naam merocristata,kan natuurlijk zijn dat ik een r voor een s genomen heb.Waar ik de naam van de spesifieke bergen haal,ga dan zoals ik om de twee jaar met de comercieele zoekers de bergen in op zoektocht ge weet niet wat ge leerd en vindt
Theo
Mooi verhaal, maar het zegt niets over de juiste determinatie van het stuk waar onze vriend Knarf 8) naar vraagt.
Geloof me maar dat er nog meer locaties zijn waar je marokkaanse vrienden je niet mee naar toen nemen waar de trilo\'s van Knarf vandaan zouden kunnen komen.
Geloof me maar dat er nog meer locaties zijn waar je marokkaanse vrienden je niet mee naar toen nemen waar de trilo\'s van Knarf vandaan zouden kunnen komen.
Daar ben ik ook van overtuigd dat ze de heel goede plaatsen niet zullen tonen.
Theo
Wat ik me ook afvroeg; hoe \"echt\" zijn mijn trilobieten? Is er veel aan bijgewerkt en/of zijn ze origineel of uit meerdere onderdelen samengesteld? Het gaat mij vooral om de volgende twee:
http://img120.imageshack.us/img120/6347/p9210046mq4.jpg
http://img228.imageshack.us/img228/9733/p9260014nw5.jpg
In het bijzonder de laatste heeft bij de staart een stukje dat opgevuld lijkt en een vreemde hoek in zijn rug die zou kunnen wijzen op samenstelling uit meerdere trilobiet-delen. Maak ik mij onterecht zorgen of niet? Op de matrix zelf zijn overigens geen sporen te vinden van eventueel aan-elkaar-lijmwerk.
http://img120.imageshack.us/img120/6347/p9210046mq4.jpg
http://img228.imageshack.us/img228/9733/p9260014nw5.jpg
In het bijzonder de laatste heeft bij de staart een stukje dat opgevuld lijkt en een vreemde hoek in zijn rug die zou kunnen wijzen op samenstelling uit meerdere trilobiet-delen. Maak ik mij onterecht zorgen of niet? Op de matrix zelf zijn overigens geen sporen te vinden van eventueel aan-elkaar-lijmwerk.
M.i.is er aan beide, slecht geprepareerde trilobieten het een en ander geknoeid. Zie b.v.ook de rechterkant van de eerste.
vr.grt. Jan
vr.grt. Jan
De senioribus nil nisi bene
Hoe erg is eraan geknoeid? Hebben we het over wat slecht preparatiewerk of echt puzzelwerk met verschillende onderdelen?
[Bewerkt door Knarf op 01-10-2007 om 11:26 NL]
[Bewerkt door Knarf op 01-10-2007 om 11:26 NL]
Een paar observaties (sorry, werk bij Overheid)
*de trilobieten zijn ZEER bruut geprepareerd.
*bij het ene stuk lijken de laatste vijf pleuradelen ertussen gezet.
*er is op beide stukken e.e.a. aan- en dichtgesmeerd.
Kijk eens hier op de site bij \'Vervalsingen\'. We hebben daar ook iets opgezet hoe je \'niet echt\' bij deze trilobieten ontmaskert.
Een behulpzaam artikeltje dat je zeker verder helpt, al zeg ik het zelf 8)
*de trilobieten zijn ZEER bruut geprepareerd.
*bij het ene stuk lijken de laatste vijf pleuradelen ertussen gezet.
*er is op beide stukken e.e.a. aan- en dichtgesmeerd.
Kijk eens hier op de site bij \'Vervalsingen\'. We hebben daar ook iets opgezet hoe je \'niet echt\' bij deze trilobieten ontmaskert.
Een behulpzaam artikeltje dat je zeker verder helpt, al zeg ik het zelf 8)