Bot uit ZWP
- Carcharias
- Contacteer:
Bot uit ZWP

Hoi allemaal,
Weet iemand wat voor soort bot dit is en van wat voor dier het komt? Mijn vader vond het tijdens de storm vorig weekend.
Gr. Robbin
Luctor et Emergo
Antw: Bot uit ZWP
Hoi Robbin
Dit stuk is een doornuitsteeksel van een wervel. Hieraan zitten veel spieren vastgehecht om de kop en nek omhoog te houden. Het wervellichaam zelf ontbreekt hier. Aangezien het een groot doornuitsteeksel is, denk ik dat je hier te maken hebt met een dier ter grootte van een bison of reuzenhert. Maar dit is lastig te zeggen omdat je niet het hele bot hebt en wervels erg op elkaar lijken.
groeten, Hanneke
Dit stuk is een doornuitsteeksel van een wervel. Hieraan zitten veel spieren vastgehecht om de kop en nek omhoog te houden. Het wervellichaam zelf ontbreekt hier. Aangezien het een groot doornuitsteeksel is, denk ik dat je hier te maken hebt met een dier ter grootte van een bison of reuzenhert. Maar dit is lastig te zeggen omdat je niet het hele bot hebt en wervels erg op elkaar lijken.
groeten, Hanneke
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin
- Carcharias
- Contacteer:
Een fijn stuk bot!
Heeft uw vader het moeten opgraven of lag het gewoon met de rest aangespoeld?
Hanneke hoe zie je dat dit een stuk wervel is? Persoonlijk ken ik er niet zo veel van maar het lijkt me nogal wat groot (15cm) om slechts een stuk wervel te zijn ook al is het van een \'reuze\' iets?
Kan het zijn dat dit een stuk rib is?
Kan het zijn dat dit een stuk rib is?
Hanneke heeft gelijk,is een stuk wervel,zie maar onder aan de verbreding,zou een holle kant moeten zijn(merg liep er door)
welk dier is haast niet te achterhalen.
Het zou een stuk van een borstwervel kunnen zijn,maar waag me hier al op glad ijs.
welk dier is haast niet te achterhalen.
Het zou een stuk van een borstwervel kunnen zijn,maar waag me hier al op glad ijs.
Theo
- Carcharias
- Contacteer:
Antw: Antw: Bot uit ZWP
M\'n vader vond het gewoon aangespoeld. Het lag op dat stuk dat wij het kruishoofd noemen. Net links van de geul van de zwarte polder tussen al die grote stenen.helix schreef:
Een fijn stuk bot!
Luctor et Emergo

Hallo Helix
Kennis van botten krijg je meestal alleen maar door er veel naar te kijken, en een beetje uit de boekjes. Ribben lopen aan het uiteinde minder breed uit en zijn vaak rechthoekig in doorsnede.
Hieronder twee plaatjes van wervels van een paard, maar helaas staat er geen maataanduiding bij. Wat je wel goed kan zien is de variatie van wervels op verschillende plekken binnen 1 diersoort. Als je ooit in een natuurhistorisch museum bent, kijk dan maar eens goed naar de grote wervels van mammoeten.
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin
Ja, ik ben daarnet gaan kijken naar foto\'s van fossiele wervels van grote zoogdieren en zag de gelijkenis.
Het moet toch niet altijd makkelijk zijn om de stukken te identificeren als het idd maar om \'stukken\' gaat.
Ervaring ervaring ervaring heh!?
++
Het moet toch niet altijd makkelijk zijn om de stukken te identificeren als het idd maar om \'stukken\' gaat.
Ervaring ervaring ervaring heh!?

++