Soort tand uit Marokko?
- Supergraver
Antw: Soort tand uit Marokko?
Hoi Hans,
Nog even over het verschil tussen G. cuvier en G. aduncus.
Vergelekenbij de G. aduncus is de G. cuvier gewoon een groot log en lomp ding

Ik heb even een foto geplaatst ter verduidelijking, beide tandjes komen uit de PCS-mijn Lee Creek (li G. cuvier en re G. aduncus). Wat mij bij deze twee toevallig opvalt is dat aan de distiale zijde (bij deze tanden rechts van de \'hoofdspits\') de kartels van de G. cuvier veelal een kromming naar rechts maken, en die van de G. aduncus meer schuin naar beneden. Maar dit kan ook aan de verschillende posities liggen, ik heb nl ook G. cuvier tanden waarbij dit minder is.
Hieronder nog een stukje van Elasmo.com:
I don\'t know where G. aduncas (AGASSIZ, 1843) fits into this. There is a small Eocene tiger shark that has not been classified (possibly G. alabamensis?) that could be a possible precursor for G. aduncas. It has simple serrations while G. aduncas\'s are complex, and I know of no Oligocene transition species between the two. Possibly G. mayumbensis had two off-spring, G. aduncas and G. cuvier (a \"small-toothed\" species and a \"large-toothed\" species).
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Hoogstwaarschijnlijk zullen Pieter, Erik en andere nog wel het een of ander aan info toevoegen

Gr
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 27-11-2007 om 10:32 NL]
Antw: Soort tand uit Marokko?
The Bone Valley Formation loopt vanaf het midden Mioceen tot het vroege Plioceen.
Eigenlijk veranderen deze tanden nog weinig sinds ze in het Eoceen uit Galeorhinus zijn ontstaan. G. aduncus en cuvier uit elkaar halen is bijna onmogelijk, op grootte na uiteraard. Het genus Galeocerdo is dringend aan verdere revisie toe. Ward & Bonavia hebben daarvoor de eerste stap gezet door contortus (terecht) uit het genus Galeocerdo te halen. Dat aduncus synoniem zou zijn met contortus lijkt me dan weer te ver gezocht. Vast staat dat er nog enkele minder bekende (grotere) soorten zijn die er voor iets tussen zitten; mayumbensis & eaglesomi. Galeocerdo mayumbensis wordt ook gevonden in de Bone Valley Fm. en wordt (door sommigen) aanzien als de overgang van aduncus naar cuvier. G. latidens en aduncus hebben enkelvoudige karteling; mayumbensis en cuvier hebben een meer complexe karteling, cuvier bezit zelfs een tweede karteling op/in de eerste kartels.
En wat Martijn toevallig opviel ivm de inclinatie van de distale karteling wordt ook soms aanvaard als zijnde een verschil, maar dat is niet altijd even duidelijk.
[Bewerkt door Somniosus op 27-11-2007 om 16:48 NL]
Eigenlijk veranderen deze tanden nog weinig sinds ze in het Eoceen uit Galeorhinus zijn ontstaan. G. aduncus en cuvier uit elkaar halen is bijna onmogelijk, op grootte na uiteraard. Het genus Galeocerdo is dringend aan verdere revisie toe. Ward & Bonavia hebben daarvoor de eerste stap gezet door contortus (terecht) uit het genus Galeocerdo te halen. Dat aduncus synoniem zou zijn met contortus lijkt me dan weer te ver gezocht. Vast staat dat er nog enkele minder bekende (grotere) soorten zijn die er voor iets tussen zitten; mayumbensis & eaglesomi. Galeocerdo mayumbensis wordt ook gevonden in de Bone Valley Fm. en wordt (door sommigen) aanzien als de overgang van aduncus naar cuvier. G. latidens en aduncus hebben enkelvoudige karteling; mayumbensis en cuvier hebben een meer complexe karteling, cuvier bezit zelfs een tweede karteling op/in de eerste kartels.
En wat Martijn toevallig opviel ivm de inclinatie van de distale karteling wordt ook soms aanvaard als zijnde een verschil, maar dat is niet altijd even duidelijk.
[Bewerkt door Somniosus op 27-11-2007 om 16:48 NL]