Dikke perzikpit uit Mill
Dikke perzikpit uit Mill
Misschien is deze \"vrucht\"al eerder besproken op het Forum, maar ik kon hem niet vinden Vandaar; Wie weet van welke boom/struik/vrucht deze bovenmaatse perzikpit afkomstig is? Ook de ouderdom van dit voorwerp. Ik weet dat dergelijke \"noten\" ook tevoorschijn kwamen bij de ontgrondingen van Smals in Beers,waarbij ze tussen het Maasgrint zaten.
Groeten, Joy
Gewoon doormodderen
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Antw: Dikke perzikpit uit Mill
Muskaatnoot.......prachtig!
(en wel degelijk fossiel)
Correctie ! (\'t was toch iets te laat gisteravond) agaathunter heeft gelijk:
zie hieronder......
[Bewerkt door Spongebob op 09-02-2008 om 17:49 NL]
Correctie ! (\'t was toch iets te laat gisteravond) agaathunter heeft gelijk:
zie hieronder......
[Bewerkt door Spongebob op 09-02-2008 om 17:49 NL]
Time fades away (Neil Young)
- agaathunter
Hoi Joy,
Dit is een walnoot.
Juglans bergomensis uit het plioceen.
Ik heb er ook gevonden in de diverse grindgaten.
Groetjes: Ed
Dit is een walnoot.
Juglans bergomensis uit het plioceen.
Ik heb er ook gevonden in de diverse grindgaten.
geduld is een goede zaak
- digging for it
- Contacteer:
Hoi Joy
Inderaad mooi nootje. Je moet hem echter wel goed prepareren. Als deze noten namelijk uit het water komen drogen ze uit en vallen ze in 100 stukjes uit elkaar. Je kunt ze eventueel een tijdje in een oplossing van velpon met aceton leggen. De velpon trekt dan helemaal in de noot en de aceton verdwijnt dan waarna de noot helemaal \"verlijmd\"is. Wel de oplossing in een afgesloten potje bewaren, want anders verdwijnt de aceton ook.
Greets Patrick
Inderaad mooi nootje. Je moet hem echter wel goed prepareren. Als deze noten namelijk uit het water komen drogen ze uit en vallen ze in 100 stukjes uit elkaar. Je kunt ze eventueel een tijdje in een oplossing van velpon met aceton leggen. De velpon trekt dan helemaal in de noot en de aceton verdwijnt dan waarna de noot helemaal \"verlijmd\"is. Wel de oplossing in een afgesloten potje bewaren, want anders verdwijnt de aceton ook.
Greets Patrick
- agaathunter
Hoi Patrick,
Klopt wat je schrijft, maar als je deze noot met aceton en velpon behandeld hebt, kun je hem zo ook wel laten drogen (denk ik).
Ik heb mijn walnoten behandeld met water vermengd met houtlijm. (10 deeltjes water op 1 deeltje houtlijm). Dit mengsel smeer ik er met een kwastje op en laat het dan drogen.
Zo heb ik noten, die al langer dan 10 jaren geleden behandeld zijn en nog steeds goed zijn en blijven.
[Bewerkt door agaathunter op 09-02-2008 om 18:57 NL]
Klopt wat je schrijft, maar als je deze noot met aceton en velpon behandeld hebt, kun je hem zo ook wel laten drogen (denk ik).
Ik heb mijn walnoten behandeld met water vermengd met houtlijm. (10 deeltjes water op 1 deeltje houtlijm). Dit mengsel smeer ik er met een kwastje op en laat het dan drogen.
Zo heb ik noten, die al langer dan 10 jaren geleden behandeld zijn en nog steeds goed zijn en blijven.
[Bewerkt door agaathunter op 09-02-2008 om 18:57 NL]
geduld is een goede zaak
Antw: Antw: Dikke perzikpit uit Mill
Muskaatnoot, Myristica ziet er toch anders uit hoor.Muskaatnoot.......prachtig!
zie link; http://nl.wikipedia.org/wiki/Nootmuskaat
Ook onze bekende walnoot, Juglans regia ziet er anders uit maar komt qua uiterlijk zeker beter in de buurt.
Of beiden in die periode al voorkwamen weet ik niet
Johan
wie zoekt zal vinden.
Antw: Antw: Antw: Dikke perzikpit uit Mill
ff verder gegoogled, Juglans bergomensis kwam inderdaad voor in de laat miocene tot vroeg pliocene vegetatie van Zuid-Europa.Muskaatnoot.......prachtig!
Of beiden in die periode al voorkwamen weet ik niet
Ook een afbeelding op Ebay ( voor wat dat waard is) komt overeen met getoonde noot.
Nu ben ik nog wel benieuwd waarom Spongebob zo stellig was met zijn muskaatnoot.
Johan
[Bewerkt door Guido op 09-02-2008 om 19:24 NL]
wie zoekt zal vinden.
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
@Johan. Da\'s weer een heel verhaal. Als Spongebob dacht ik meteen aan Caryospongia juglans; een Ordovicische kiezelspons die in de 19e eeuw beschreven werd als de muskaatnoot-achtige. Voeg daar het feestje van gisteren aan toe en dan is de fout snel gemaakt. Een vorm van beroepsdeformatie zullen we maar zeggen (waarbij ik wil opmerken dat het de sponzen betreft, niet het drinken........)
Time fades away (Neil Young)
Hallo Allemaal,
Juglans bergomensis klopt helemaal.
Werden in Liessel veel gevonden.
Ten tijde van het laat mioceen was Liessel \'n estuarium, d.w.z dat via \'n rivierdelta zoet water in zee stroomde.
Naast deze noot dreven er ook kegels van naaldbomen, en andere zaden mee.
Ook veel hout.
Dit materiaal zakte naar de bodem en werd afgezet in dezelfde lagen als de haaientanden,walvis resten etc.
Aangezien Mill verder in zee lag is hier niet zoveel van dit materiaal terecht gekomen
Groeten Hans.
P.s het hout wat in Mill soms veel naar boven komt, en wat niet goed gefossieleert is
is niet uit dezelfde tijd maar \'n stuk jonger.
Juglans bergomensis klopt helemaal.
Werden in Liessel veel gevonden.
Ten tijde van het laat mioceen was Liessel \'n estuarium, d.w.z dat via \'n rivierdelta zoet water in zee stroomde.
Naast deze noot dreven er ook kegels van naaldbomen, en andere zaden mee.
Ook veel hout.
Dit materiaal zakte naar de bodem en werd afgezet in dezelfde lagen als de haaientanden,walvis resten etc.
Aangezien Mill verder in zee lag is hier niet zoveel van dit materiaal terecht gekomen
Groeten Hans.
P.s het hout wat in Mill soms veel naar boven komt, en wat niet goed gefossieleert is
is niet uit dezelfde tijd maar \'n stuk jonger.
Hans
Als ik het goed begrijp, zijn dit soort dennenkegels (deze komt ook uit Mill)veel jonger? Hoe is het verschil te zien tussen pliocene exemplaren uit Liessel en veel jongere exemplaren uit Mill/ Ik zie wel vaker dennenkegels door mijn zeef rollen, maar in de veronderstelling dat ze toch veel jonger zijn heb ik ze niet steeds meegenomen. Met name, omdat ze toch uit elkaar vallen na het drogen. De verdunde houtlijm-oplossing is prima toepasbaar.Bedankt voor de tips met betrekking tot het conserveren.
Groeten, Joy
Gewoon doormodderen