enkele tandjes
enkele tandjes

Hierbij een paar foto\'s van enkele tandjes. Wie kan mij helpen met determineren? De grootste is 1cm breed, de kleinste is misschien net 1 mm. De tand van foto 3 en de tand links onder van foto 2 komen van cadzand, de rest van de kaloot. Zelf kwam ik al bij de naam Galeocerdo aduncus uit voor de meeste, maar ik weet niet of deze klopt.
Gr. Stan
- notorynchus
Antw: enkele tandjes
Hallo,
Ik zie hier vooral physogaleus secundus.
Misschien ziet er een latidens tussen , maar ik denk van niet.
http://images.google.be/images?hl=nl&q= ... a=N&tab=wi
Frederik
Ik zie hier vooral physogaleus secundus.
Misschien ziet er een latidens tussen , maar ik denk van niet.
http://images.google.be/images?hl=nl&q= ... a=N&tab=wi
Frederik
@ notorynchus: Bedankt voor de reactie. Maar hoe zie ik het verschil tussen een secundus en een latidens.
En verder. Het tandje van foto 1 links lijkt me een hele andere soort. Iemand?
Gr. Stan
En verder. Het tandje van foto 1 links lijkt me een hele andere soort. Iemand?
Gr. Stan
- notorynchus
Hallo Stan ,
De latidens onderscheidt zich van de physogaleus door zijn groote ( > 1 cm ) , de kartels lang de beide zijden ( ze zijn bij de latidens sterker ontwikkelt ) en de vorm van de wortel ( hij \"buigt\" in het midden meer naar boven toe )
Let Op : dit geld slechts voor de meeste tanden. Een simphysaire latidens kan < 8 mm zijn !
En over het tandje van foto 1 : Het is simpelweg een simphysaire tand.
off-topic : Wat een mooie GW\'s heb je !
Frederik
[Bewerkt door notorynchus op 27-02-2008 om 17:50 NL]
De latidens onderscheidt zich van de physogaleus door zijn groote ( > 1 cm ) , de kartels lang de beide zijden ( ze zijn bij de latidens sterker ontwikkelt ) en de vorm van de wortel ( hij \"buigt\" in het midden meer naar boven toe )
Let Op : dit geld slechts voor de meeste tanden. Een simphysaire latidens kan < 8 mm zijn !
En over het tandje van foto 1 : Het is simpelweg een simphysaire tand.
off-topic : Wat een mooie GW\'s heb je !
Frederik
[Bewerkt door notorynchus op 27-02-2008 om 17:50 NL]
Ok, dan zijn het volgens mij inderdaad allemaal secundus, behalve misschien de rechter van foto 1 (bijna 2 cm). En wat is een simphysaire tand?
Gr. Stan
Gr. Stan
- notorynchus
Een simphysaire tand is een tand die helemaal vooraan ( zoals in dit geval ) of helemaal achteraan in de bek staat.
En de rechter tand van foto 1 is dus , naar alle waarschijlijkheid , een latidens
Frederik
En de rechter tand van foto 1 is dus , naar alle waarschijlijkheid , een latidens
Frederik
Antw: Antw: enkele tandjes
Amai, een symphysaire tand zit helemaal vooraan, niet achteraan.notorynchus schreef:
Een simphysaire tand is een tand die helemaal vooraan ( zoals in dit geval ) of helemaal achteraan in de bek staat.
Achteraan = posterior
- notorynchus
Antw: Antw: Antw: enkele tandjes
Oh ja , heb me weer een vergist.somniosus schreef:Amai, een symphysaire tand zit helemaal vooraan, niet achteraan.notorynchus schreef:
Achteraan = posterior

Frederik