Retroflectus Mill of toch Oxyrinchus?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Lanselot
Retroflectus Mill of toch Oxyrinchus?

Bericht door Lanselot » 29 feb 2008, 08:13

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik het verschil tussen een “narrow form” I. Retroflectus en een I. Oxyrinchus lastig vind.

Graag hulp bij deze tand. Ik heb haar gevonden in Mill. Ik vermoed zelf een I. Retroflectus gezien het feit dat de richel in de wortel niet tot de kroon doorloopt en dat is bij Oxyrinchus wel het geval.

Arjen

Carcharias
Contacteer:
Antw: Retroflectus Mill of toch Oxyrinchus?

Bericht door Carcharias » 29 feb 2008, 08:22

Heej Arjen,

Ik denk toch ook I. Retroflexus of pathologische C. Hastalis.

Gr. Robbin

Luctor et Emergo

Digger

Bericht door Digger » 29 feb 2008, 10:06

Oxyrinchus. Retroflexus is naar mijn ervaringen robuuster. Bredere en zwaardere wortel. Kortere kroon. Oxyrinchus heeft een smalle wortel en een smalle langere kroon.
Groetjes, Geert.

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 29 feb 2008, 10:16

Agree met Digger.
Oxyrinchus it is!

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Lanselot

Bericht door Lanselot » 29 feb 2008, 11:23

Dag heren,
Ik weet dat ik niet veel ervaring heb, maar ik ben het niet met jullie argumenten eens. Jullie laten je een beetje leiden door wat je denkt te zien zonder naar de daadwerkelijke kenmerken te kijken en dat te toetsen aan de foto\'s. Het komt een beetje erg stellig over, maar ik bedoel het echt vriendelijk hoor :-)

Retroflectus komt in 2 varianten voor: de brede en de smalle. Bij de brede vorm is de wortel zeer uitgesproken en robuust. Ook de kroon is veel breder.

Bij de smalle vorm is de kroon smaller en de wortel minder robuust.

Qua kenmerk liggen de UA\'s van Oxyrinchus en een smalle retroflectus heel dicht bij elkaar. Kijk maar eens op Elasmo bij de Isirus dentation.

Arjen

[Bewerkt door Lanselot op 29-02-2008 om 11:29 NL]

Lanselot

Bericht door Lanselot » 29 feb 2008, 11:33

Het zou een UL3 Oxyrinchus kunnen zijn. Wie helpt?

notorynchus

Bericht door notorynchus » 29 feb 2008, 16:56

Oxyrinchus :D

Frederik

Fossiel hunter sean
Contacteer:

Bericht door Fossiel hunter sean » 29 feb 2008, 17:02

zeker Oxyrinchus naar mijn mening

gr sean

Erik
Antw: Antw: Retroflectus Mill of toch Oxyrinchus?

Bericht door Erik » 29 feb 2008, 18:03

lanselot schreef:
Het zou een UL3 Oxyrinchus kunnen zijn. Wie helpt?
Hoi,

Ik ben het met je eens dat er hier buitengewoon weinig op basis van argumenten wordt gediscussieerd. Erg irritant, want je kunt van niemand de argumentatie volgen, en je hebt er dus weinig tot niets aan. Maar goed.

Hoe je trouwens bij een 3? laterale? I. oxyrinchus uitkomt begrijp ik niet.

Deze tand is een UA2 van I. oxyrinchus. Een retroflexus heeft standaard een (veel) bredere kroonbasis. Ook in de smalle vorm van Retroflexus is die te herkennen -zij het minder duidelijk-.

NB: Ben je ervan bewust dat de fossiele oxyrinchus een stuk groter werd dan de recente, en dat de UA\'s er anders uitzien dan bij de klein recente beesten. We hebben die discussie in het verleden eens gevoerd hier op het forum.

De smalle vorm van I retroflexus is hier Noordzeebekken) uitermate zeldzaam, omdat er hier weinig tot geen vroeg-midden miocene afzettingen zijn. Als ze uberhaupt al gevonden worden.

In Mill is het Laat Mioceen op zijn vroegst, en zou je de brede vorm van I. retroflexus verwachten.

Erik

Lanselot

Bericht door Lanselot » 29 feb 2008, 21:09

Hoi Erik,
Dank voor je uitleg. Hier leer ik een hoop van. Ben pas kort bezig met haaientanden en merk dat het veel vallen en opstaan is. Ik probeer in ieder geval wel serieus zelf eerst een tand te herkennen (incl positie) voordat ik een tand post ter determinatie.

Soms heb ik het bij het juiste eind, en dat geeft veel voldoening. Soms zit je er naast, maar dan vind ik het in ieder geval prettig om serieuze feedback te krijgen.

Ik heb de tand in m\'n hand op de tanden van Elasmo gehouden en toen vond ik dat de hoek die de tand maakte het meest overeenkwam met een UL3. De UA2 heeft een kleinere hoek in vergelijking tot mijn tand dacht ik.

Nogmaals dank. Op het kaartje komt I. oxyrinchus te staan, positie UA2.

Arjen

[Bewerkt door Lanselot op 29-02-2008 om 21:11 NL]

Gesloten