Ra, ra, ra ???

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Morpheus
Contacteer:
Antw: Ra, ra, ra ???

Bericht door Morpheus » 26 feb 2008, 09:35

Sphyrna elongata = Carcharhinus elongatus
Heeft hier dus niets mee te maken.
In de zanden van Antwerpen worden wel meer (maar toch wel vrij zeldzaam) van die kleine exemplaren gevonden maar ook grote exemplaren die duidelijk Sphyrna zygaena zijn.
S. arambourgi is gekend uit het Langhien van Loupian maar ook uit het Serravallian - Tortonian (Vaucluse), wat dat betreft zouden deze ook wel in aanmerking kunnen komen? Of zijn het juveniele exemplaren van S. zygaena, is mij niet echt duidelijk.

[Bewerkt door Morpheus op 26-02-2008 om 09:46 NL]

Supergraver
Antw: Antw: Ra, ra, ra ???

Bericht door Supergraver » 26 feb 2008, 16:37

morpheus schreef:
Sphyrna elongata = Carcharhinus elongatus
Nu mag je mij het een en ander gaan verklaren.
Sphyrna = Hamerhaai (en)
Carcharhinus = Rifhaai (en)

De tand afgebeeld en beschreven als S. elongata in \'Fos. uit het 4e Havendok...\' heeft niets te maken met een Carcharhinus elongatus en is wel degelijk een Sphyrna. Is dit dan een foute beschrijving?
Hoedan ook vind ik het nog al kleinerend om kort te stellen: \'dus dat heeft er niks mee te maken\' (end of story) Misschien had een kleine verklaring, dat het bijv een fout is in de literatuur, best wel op z\'n plaats geweest. Er zijn meerdere mensen die serieus proberen Robin te helpen.
Ik zal wel weer lange tenen hebben ;)

Kunnen die \'kleine Sphyrna\'s\' niet toevallig Rhizoprionodon\'s zijn?

Gr

Martijn

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 02 mar 2008, 21:17

Sphyrna elongata is beschreven door Leriche (1910d) met materiaal uit de vroeg Oligocene Boom Klei. Zijn beschrijving en afbeeldingen komen goed overeen met materiaal dat ik uit dezelfde laag verzameld heb (staan ook op m’n website) en zeker tot het genus Carcharhinus behoren (cfr. Cappetta, 2006).

De tekeningen in Ottema & in’t Hout 1987 (4de Havendok) lijken me geen Carcharhinus, zeker niet de getekende zijtand...eerder Sphyrna...hoewel je met een tekening nooit weet. Anyway, aangezien deze tanden gevonden zijn aan de basis van het Plioceen, lijkt het me niet correct deze toe te schrijven aan een vroeg Oligocene soort. Vandaar ook het vraagteken in de beschrijving.

Wat betreft Robin\'s tand; Sphyrna sp. is momenteel het beste tot Thomas Reinecke klaar is met z’n nieuwe boeken over het Mioceen van Duitsland...

Supergraver

Bericht door Supergraver » 02 mar 2008, 22:08

Oke bedankt Pieter!

Gr

Martijn

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 05 mar 2008, 19:04

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi iedereen ,

Ik heb een soortgelijk tandje dat van dezelfde vindplaats komt als het tandje van Robin.
Ik vermoed ook een Sphyrna ?

@Martijn : De gelijkenis tussen de het tandje van mij en Robin is heel treffend met het boekje Foosielen van Kallo.

Groeten,

Gunther

stiek
Been thanked: 12 times

Bericht door stiek » 05 mar 2008, 21:04

Hallo Gunter,

Dit tandje is inderdaad \'n Sphyrna.
Ik denk dat deze aan S zygaena behoort.

Groeten Hans.

Hans

Frisian-old-age

Bericht door Frisian-old-age » 06 mar 2008, 08:28

Afbeelding

Afbeelding

Hier een Sphyrna ( arambourghi ) uit het Duitse mioceen.

groetjes,

Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )

Gesloten