Dry Bones
-
Dry Bones
hallo allemaal,
misschien wel geen fossielen, maar ik heb geen idee of hoe je kan zien of een bot fossiel is of niet.
ik vermoed dat het allemaal schapenbotten zijn.
maat grote bot (2e foto) 13 cm lang
maar kaak (3e foto): 16,5 cm lang en bij
gewrichtpunt 8 cm hoog
gevonden in stortgrond wat met baggeren van een oud gedeelte van de haven in Brielle naar boven kwam.
er zat veel scherfmateriaal bij tot ongeveer 13e eeuw.
iemand enig idee (vermoed dat het niet veel ouder is dan 300 jaar....)
- Jan Losser
Antw: Dry Bones
Het is wel eens eerder vermeld op dit forum.
Maar een richtlijn voor fossiel of niet, is het aanwezig zijn van collageen het bestandbeel dat een bot elastisch houdt, dit verdwijnt na verloop van jaren. Als er allemaal kleine gaatjes in het bot te zien is dan is het collageen verdwenen. En is de kans dat het fossiel is groter. Dit kun je ook testen door er met de tong aan te zitten
Blijft je tong plakken kans op fossiel. Blijft hij niet plakken recent. Dit natuurlijk niet doen bij hele verse botten.
Deze botten zien er mijn inziens erg recent uit.
[Bewerkt door Jan Losser op 14-04-2008 om 15:01 NL]
Maar een richtlijn voor fossiel of niet, is het aanwezig zijn van collageen het bestandbeel dat een bot elastisch houdt, dit verdwijnt na verloop van jaren. Als er allemaal kleine gaatjes in het bot te zien is dan is het collageen verdwenen. En is de kans dat het fossiel is groter. Dit kun je ook testen door er met de tong aan te zitten
Blijft je tong plakken kans op fossiel. Blijft hij niet plakken recent. Dit natuurlijk niet doen bij hele verse botten.
Deze botten zien er mijn inziens erg recent uit.
[Bewerkt door Jan Losser op 14-04-2008 om 15:01 NL]
Zonder verleden geen toekomst
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Dry Bones
Volgens mij is de kaak van een geit of schaap. Ik heb er ook ooit eens zo een gevonden. Ik heb ook het idee dat het recente botten zijn.
Nog een vraag aan Jan Losser of anderen: kan je via een microscoop (naast de gaatjes) niet op een of andere manier waarnemen of een bot fossiel is? Het fossiliatieproces zal toch een bepaalde mate van structuurverandering ten gevolg hebben.
Nog een vraag aan Jan Losser of anderen: kan je via een microscoop (naast de gaatjes) niet op een of andere manier waarnemen of een bot fossiel is? Het fossiliatieproces zal toch een bepaalde mate van structuurverandering ten gevolg hebben.
Groet,
Niels
Niels