Welke Trilobieten uit Vireux heb jij in je verzameling?
Antw: Welke Trilobieten uit Vireux heb jij in je verzameling?
@Ceraurus
Als je het ook leuk vind, zou ik graag jouw exemplaren ook zien, en ik denk dat anderen hier dit ook op prijs stellen!
@Tandenzoeker
Magnifiek!!
De trilobiet op je vierde foto heeft echt een bijzondere neus! Waarschijnlijk heeft dit er niets mee te maken, maar de neuzen van bepaalde trilobiet soorten zouden een belangrijke rol hebben gespeeld bij de reproductie, maar zo\'n neus word daardoor wel interessanter.
Ik hoop nog meer te zien van onze forumleden, de dingen die ik tot nu toe gezien heb zijn \'t al meer dan waard, dank jullie wel voor het delen van de foto\'s met ons!
Als je het ook leuk vind, zou ik graag jouw exemplaren ook zien, en ik denk dat anderen hier dit ook op prijs stellen!
@Tandenzoeker
Magnifiek!!
De trilobiet op je vierde foto heeft echt een bijzondere neus! Waarschijnlijk heeft dit er niets mee te maken, maar de neuzen van bepaalde trilobiet soorten zouden een belangrijke rol hebben gespeeld bij de reproductie, maar zo\'n neus word daardoor wel interessanter.
Ik hoop nog meer te zien van onze forumleden, de dingen die ik tot nu toe gezien heb zijn \'t al meer dan waard, dank jullie wel voor het delen van de foto\'s met ons!
Mooie stukken Wim. Misschien kan Frederik of Ceraurus je helpen bij de determinatie. Ik ben wel nieuwsgierig naar de bijzondere trilobiet uit Couvin. Heb je daar geen foto van?
Alfer, die mevrouw was me dus vijf jaar voor. Gelukkig heeft ze een aantal complete exemplaren voor me achtergelaten
. Heb je ook foto\'s?
vr.gr.
Jan
Alfer, die mevrouw was me dus vijf jaar voor. Gelukkig heeft ze een aantal complete exemplaren voor me achtergelaten

vr.gr.
Jan
De senioribus nil nisi bene
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Welke Trilobieten uit Vireux heb jij in je verzameling?
Dat is inderdaad zo\'n Cyphaspis sp., waarvan de oogjes helaas zijn afgebroken.MarkW schreef:
@Tandenzoeker
Magnifiek!!
De trilobiet op je vierde foto heeft echt een bijzondere neus!
De rest van de trilobieten van tandenzoeker zijn Rhenocynproetus catervus
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Kijk, dat is nog eens een verborgen schat, zo\'n Cyphaspis, daar heb je denk ik wel een goede koop aan gedaan, Wim!
Ik ben ook wel benieuwd naar je zeldzame trilo uit Couvin, da\'s uit de \"omgeving\", dus natuurlijk welkom in dit topic.
Ja Alfer, ik ben ook wel benieuwd naar je trilobieten, ze zijn stuk voor stuk uniek, en er kunnen er nooit te veel zijn!
Mark
[Bewerkt door MarkW op 29-04-2008 om 13:58 NL]
Ik ben ook wel benieuwd naar je zeldzame trilo uit Couvin, da\'s uit de \"omgeving\", dus natuurlijk welkom in dit topic.
Ja Alfer, ik ben ook wel benieuwd naar je trilobieten, ze zijn stuk voor stuk uniek, en er kunnen er nooit te veel zijn!

Mark
[Bewerkt door MarkW op 29-04-2008 om 13:58 NL]
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Ik kijk ook uit naar je foto\'s.tandenzoeker schreef:
Zelf heb ik op de mur niet verzameld, wel in de regio Wellin/Resteigne en Couvin. (van daar echter nog maar één volledig exemplaar, maar \'t zou een zeldzame soort zijn, is me verteld)
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)

deze kon ik zo nog vinden, heb er een paar meer maar ik denk dat dit een van de mooiste is.
geen idee welke soort, ben niet zo thuis in trilo\'s.
groeten van de brabantse bende
Ah Franky, dat is een \"phacopide\" trilobiet, er zijn echter 2 phacopide soorten uit Vireux, zitten er nog facetten op de oogjes? Kan je hier een foto van nemen of zeggen hoeveel de langste zichtbare verticale rij is? (in facetten?)
De Geesops sparsinodosus gallicus heeft 4-5 verticale oogfacetten, de andere Phacopide; Pedinopariops sp. heeft er 7. (mogelijk 8 )
Mooi trilobietje, is hij nou erg stoffig of zit er nog gesteente op hem?
Als je tijd/zin hebt zou het leuk zijn je andere trilobieten ook te zien!
Mark
[Bewerkt door MarkW op 29-04-2008 om 14:46 NL]
De Geesops sparsinodosus gallicus heeft 4-5 verticale oogfacetten, de andere Phacopide; Pedinopariops sp. heeft er 7. (mogelijk 8 )
Mooi trilobietje, is hij nou erg stoffig of zit er nog gesteente op hem?
Als je tijd/zin hebt zou het leuk zijn je andere trilobieten ook te zien!
Mark
[Bewerkt door MarkW op 29-04-2008 om 14:46 NL]
- tandenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
zit in \"Mijn Verzameling > foto 9\" hier op fossiel.net
"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Die van Franky zou ik liever eens in de hand hebben vooraleer een uitspraak te doen over het Genus. Het is voor mij moeilijk iets te besluiten op basis van deze foto. De trilobiet heeft precies ook enkele kenmerken van Asteropyginae (maar deze zouden ten dele kunnen herleid worden tot vervorming):
- algemene vorm (spits pygidium en glabella, vorm van de ogen)
- ik zie precies groeven aan de basis van de glabella
Franky, zou je eens foto\'s kunnen plaatsen van zijkant, detail ogen, en kijk je eens of je op de rand van het pygidium aanzetten van stekels kan vinden? Zijn de wangen mooi afgerond, of zie je ook daar de aanzet voor wangstekels?
- algemene vorm (spits pygidium en glabella, vorm van de ogen)
- ik zie precies groeven aan de basis van de glabella
Franky, zou je eens foto\'s kunnen plaatsen van zijkant, detail ogen, en kijk je eens of je op de rand van het pygidium aanzetten van stekels kan vinden? Zijn de wangen mooi afgerond, of zie je ook daar de aanzet voor wangstekels?
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Jawadde! Da\'s inderdaad een fraaie!tandenzoeker schreef:
zit in \"Mijn Verzameling > foto 9\" hier op fossiel.net
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)