terug uit zeeland

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Gebruikersavatar
bullet
Berichten: 574
Lid geworden op: 15 sep 2007, 14:25
Contacteer:
terug uit zeeland

Bericht door bullet » 03 mei 2008, 22:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hallo iedereen

Ik ben een weekje naar zeeland geweest met moeder en zus. En ik heb veel dingen gevonden en natuurlijk wil ik alle geinteresseerden het verhaal niet onthouden.
Ik ben de dag na aankomst op het strand gaan lopen vanaf zoutelande tot westkapelle(5 kilometer heen en 5 terug)en ik heb mijn grootste gastropode gevonden tot nu toe en mijn meest complete scaphella lamberti(zie foto). Ik ben ook letterlijk op mijn knieen gegaan voor fossielen (aan de vloedlijn). En wat vind: ik een krabbenschaar een mooi botje en een wervel.
Bijn elke opvolgende dag ben ik nog op dit strand gaan zoeken aan de vloedlijn. Ik heb onder andere gevonden :serpuliden,schelpjes,gastropoden,stukjes bot,wervels,scaphopoden,zeeëgels,zeeëgelstekels
zeepokken,bryozoa en veel krabbenscharen(zie fotos).
Op een maandag gingen we op weg naar het kalloot alleen toen we daar aankwamen zagen we dat ze er bezig waren met het een of ander dus we konden niet parkeren(dont worry het is nog wel toegankelijk)en toen zei mijn moeder dat we naar cadzand gingen(:D).Eenmaal daar ging ik over het strand lopen en ik heb intotaal maar 2 tanden gevonden waarvan 1 in matrix.
Verder heb ik nog een brok silex vol met bryozoa gevonden en ook nog pecten botten en een nummuliet.
Op dinsdag zijn we naar veere geweest voor de aquamarijn ,waar ik een tand uit marokko heb gekocht en een bivalve uit java. We zijn ook nog naar een winkeltje geweest waar ze alleemaal dingen verkopen die uit zee komen (zeeëgels en schelpen ed. En daar heb ik een haaienkaakje gekocht en een gedroogd zeepaardje (don\'t ask me)
Op woensdag zijn we naar vlissingen gegaan voor de rommelmarkt .Ik heb daar 7 ammonieten uit de duitse jura gekocht voor maar €3.50. De verkoopster zei dat er nog een ammoniet was van ongeveer 40 cm maar die was al meteen weg toen ze hem uitpakte.
Op donderdag ben ik voor de laatste keer gaan zoeken op het strand bij zoutelande en ik vond meteen een complete vissentand.
Op vrijdag zijn we naar huis gegaan en nu zit ik weer lekker thuis.

gr jeroen


http://cylichna.page.tl/Home.htm

Voor schelpen en tanden.

 
Gebruikersavatar
Gerrit-Jan
Berichten: 5493
Lid geworden op: 21 jan 2006, 18:41
Contacteer:
Antw: terug uit zeeland

Bericht door Gerrit-Jan » 03 mei 2008, 22:51

Leuk vakantieverslag Jeroen. Mooie aanwinsten.

Groet



Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1697
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 188 times
Been thanked: 204 times
Contacteer:
Antw: terug uit zeeland

Bericht door Caveman » 04 mei 2008, 12:13

Hebje toch maar weer n leuke vakantie gehad, en daarbij mooie aanwinsten voor je verzameling! Wat willen we nog meer?

gr Mart


To share or not to share, that's the question!

Gebruikersavatar
bullet
Berichten: 574
Lid geworden op: 15 sep 2007, 14:25
Contacteer:
Antw: terug uit zeeland

Bericht door bullet » 04 mei 2008, 20:34

Ik heb nog een vraag: Als er bryozoa op een stuk zitten wat je hebt gevonden is dit dan altijd fossiel?

gr jeroen


http://cylichna.page.tl/Home.htm

Voor schelpen en tanden.

Gebruikersavatar
notorynchus
Berichten: 752
Lid geworden op: 28 dec 2007, 18:05
Antw: Antw: terug uit zeeland

Bericht door notorynchus » 05 mei 2008, 10:21

bullet schreef:
Ik heb nog een vraag: Als er bryozoa op een stuk zitten wat je hebt gevonden is dit dan altijd fossiel?

gr jeroen
Nee , niet altijd (denk ik toch) , want heb al recente wulken etc. gevonden met dat erop.

Frederik



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: terug uit zeeland

Bericht door FossilDude » 06 mei 2008, 13:16

Bryozoa komen nogsteeds (in grote getale) voor. Ze komen zelfs zo veel voor dat de rompen van schepen er soms door worden overgroeid.


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
bullet
Berichten: 574
Lid geworden op: 15 sep 2007, 14:25
Contacteer:
Antw: terug uit zeeland

Bericht door bullet » 06 mei 2008, 17:47

Bedankt notorynchus en fossildude.

Is er eigenlijk een manier om fossiele bryozoa van recente te onderscheiden?

gr jeroen


http://cylichna.page.tl/Home.htm

Voor schelpen en tanden.


Gesloten