Tyrannosaurus een jager?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Gebruikersavatar
Paralititan
Berichten: 169
Lid geworden op: 14 mei 2008, 19:29
Tyrannosaurus een jager?

Bericht door Paralititan » 18 mei 2008, 01:05

Niemand is zeker of T.rex een jager of aaseter was. Maar ik heb een aantal dingen gevonden op internet, wetenschappelijke programmas enz. en ik denk dat het goed mogelijk is dat T.rex wel een jager is. (ik ben geen expert, dit is gewoon mijn mening.
Hier zijn de argumenten. Tyrannosaurus rex had een bijtkracht van 200000 newton. Dat is dus 20 ton.
http://news.softpedia.com/news/Why-T-re ... 5140.shtml
En hij kon vrij snel rennen. zo\'n kleine 30 tot 40 kilometer per uur.
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/u ... 303159.ece

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tyrannosaurus
Als je dit combineert met zijn enorme reukvermogen zou je denken dat hij een jager was. Een argument tegen kan zijn dat zijn prooien sneller waren.
http://www.foxnews.com/story/0,2933,314606,00.html
Maar hij zou toch altijd vanuit een hinderlaag kunnen jagen?
En voor zover ik weet waren de andere dino\'s uit zijn tijd ook niet bijzonder snel. (dit weet ik dus niet zeker, verbeter me als ik fout zit)
Dus mijn conclusie is dat de T.rex heel goed ook een jager kon zijn.
Wat denken jullie hiervan?



 
Gebruikersavatar
MarkW
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 mar 2006, 20:43
Antw: Tyrannosaurus een jager?

Bericht door MarkW » 18 mei 2008, 11:52

Ik denk niet dat we forumleden hebben die over de kennis beschikken ook maar een enkele uitspraak te doen met betrekking tot dit onderwerp.

Zelfs voor de \"professionals\" blijft het een verhaal van hypothesen bedenken, en deze toetsen aan de hand van fossielen en kennis van anatomie etc.

Ik citeer uit de National Geographic (Nederlandse editie) van Maart 2003:

\" \"Onze hypothesen waren twintig jaar lang gebaseerd op zeer weinig gegevens,\" zegt Jack Horner, een legendarische bottenverzamelaar. \"Nu gaan we er eens rustig voor zitten en vragen we ons af of alle ideeën eigenlijk wel kloppen. Horner zelf is ook een ster in het bedenken van dergelijke hypothesen. Zo beweert hij bijvoorbeeld al sinds 1991 dat Tyrannosaurus rex, de moorddadigste onder de moordenaars, eigenlijk maar een aaseter was. Een uit de kluiten gewassen gier! Die enorme tanden gebruikite hij niet om levend vlees in stukken te scheuren, aldus Horner, maar om de beenderen van een karkas te breken. Dit is een klassieke wetenschappelijke tegenstelling, en Horner is er tot dusver niet in geslaagd veel van zijn collega\'s te voertuigen. Zij wijzen erop dat T. rex best beide kan zijn geweest. Hyena\'s bijvoorbeeld zijn de ene dag aaseters en de volgende dag roofdieren. Dit isp recies het soort discussie dat niet is te winnen door je tegenstander te overschreeuwen. De wetenschap heeft gegevens nodig. De wetenschap eist dat hypothesen kunnen worden getoetst. Als het aan de nieuwe generatie onderzoekers ligt, zal paleontologie in de toekomst niet alleen worden gezien als een spannende studie naar de botten van grote griezelige dieren, maar ook als een no-nonsensevak, een harde wetenschap.\"



[Bewerkt door MarkW op 18-05-2008 om 17:19 NL]



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: Tyrannosaurus een jager?

Bericht door FossilDude » 19 mei 2008, 10:53

Omdat het om zulke grote beesten gaat waarvan de vondsten zo zeldzaam zijn, zal het waarschijnlijk wel bij hypotheses blijven.
Toch is het leuk om lekker over dit soort onderwerpen te discussieren.
Wat denk je van de grote van de Tyrannosaurus? Was het beest niet gewoon te groot om roofdier te zijn? Dat is ook een argument dat wel eens gebruikt wordt.
Nu kijk ik naar de huidige Afrikaanse savanne en zie ik leeuwen die zebra\'s vangen. Als je kijkt naar de verhouding leeuw-zebra, dan lijkt het mij wel weer mogelijk dat T-rex grote dino\'s ving (misschien zelfs in groepsverband).
Maar zoals al gezegd blijft dit gewoon gissen.

Groet,

Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Vincko
Berichten: 1859
Lid geworden op: 09 jul 2006, 19:51
Been thanked: 1 time
Antw: Tyrannosaurus een jager?

Bericht door Vincko » 19 mei 2008, 11:49

Zoveel documentaties gezien en info hierover gelezen dat ik persoonlijk denk, gezien de argumenten aan beide kanten, dat de T-rex zowel een aaseter als een jager was.
Greetz,
René

PS: 2008 wordt waarschijnlijk een \'dino jaar\' met veel kans op het vinden van nieuwe soorten. Dit ivm hogere budgetten voor geplande opgravingen en onderzoeken. Ben benieuwd......


Verba volant, fossilis manent

Gebruikersavatar
Paralititan
Berichten: 169
Lid geworden op: 14 mei 2008, 19:29
Antw: Antw: Tyrannosaurus een jager?

Bericht door Paralititan » 19 mei 2008, 20:14

vincko schreef:
Zoveel documentaties gezien en info hierover gelezen dat ik persoonlijk denk, gezien de argumenten aan beide kanten, dat de T-rex zowel een aaseter als een jager was.
Greetz,
René

PS: 2008 wordt waarschijnlijk een \'dino jaar\' met veel kans op het vinden van nieuwe soorten. Dit ivm hogere budgetten voor geplande opgravingen en onderzoeken. Ben benieuwd......
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat er veel nieuwe soorten worden ontdekt. Dat is altijd spannen.

Over de T.Rex, als de meest recente onderzoeken hebben uitgewezen dat hij ook wel rond de 30 km per uur kon rennen of harder, lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat T.Rex joeg. Waar zou hij anders die snelheid voor nodig hebben? Maar ik denk ook dat hij aaseter en jager was. En dit is ook maar iets wat ik denk.
Groeten René




Gesloten