dit weekend kan niet meer stuk

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
erik m
Been thanked: 1 time
dit weekend kan niet meer stuk

Bericht door erik m » 17 mei 2008, 02:12

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Ik was even wat op ebay aan het kijken en toen vond ik een gigas tand die erg veel op een gigas van mill lijkt.
De gigas van mill heeft rene ooit eens op het forum gezet samen met nog een paar van deze vondsten van mill.
Nu heb ik er een van ebay geplukt die uit Chilli komt die er toch best wel op lijkt.
Als de tand binnen is dan ga ik proberen om de voorkant vrij te leggen en dan laat ik jullie wel zien hoe het geworden is.
En toen heb ik bij de zelfde verkoper deze mooie angustidens gekocht.
Hij is 1,7/8 inch groot.

Als dit geen goed weekende is weet ik het ook niet meer.

Ik kom zeker nog een keertje terug op deze mooie gigas tanden want wie weet is er wat meer uit te vinden waarom ze er zo uit zien.
(de grijze gigas is die uit mill komt)

Groetjes Erik

E.J.

binbinneke
Contacteer:
Antw: dit weekend kan niet meer stuk

Bericht door binbinneke » 17 mei 2008, 08:39

Ha Erik,
ik zag die H.gigas er ook al tussenstaan op e-bay. Er stond nog bij dat het om een pathologische tand ging, maar hoe dan ook, lijkt het mij hetzelfde geval als die Mill Hexanchus\'en. Mooi!
gr. robin

'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 17 mei 2008, 12:23

Goed gezien Erik , de gelijkenis is heel treffend.
Maar ik vrees ervoor dat je de voorkant vrij zult kunnen leggen , dat Chili gesteente is heel hard en de tandjes zitten goed vast in dat gesteente.
Pas dus op dat je de tand niet beschadigt.
Want als het inderdaad over een pathologisch exemplaar gaat is dat wel zeldzaam.
Al is het me wel al opgevallen dat uit deze streek heel veel pathologische symphies komen , je moet eens op burriedtreasors gaan kijken , daar staan veel pathologische gevallen en zelfs pathologische symphies.

Groetjes,

Gunther

[Bewerkt door mineraal0 op 17-05-2008 om 11:26 NL]

erik m

Bericht door erik m » 18 mei 2008, 00:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi Gunther,
Het klopt dat de matrix erg hard is maar ik heb al vaker wat tanden schoon gemaakt en de ene keer gaat het niet zo goed en de andere keer wel zo als je kunt zien op deze GW is dat goed gelukt.
Bij deze tand zat de wortel voor meer als 75% in de matrix.
Ik ben dan ook van plan om de gigas onder een microscoop schoon te maken.
En dat zal dan ook best wel wat tijd in beslag nemen en veel geduld.
Ik maak bij de gigas ook alleen de voorkant schoon want anders weet ik bijna zeker dat de dunne wortel het niet zal overleven.
Ik heb er best wel zin in om aan deze tand te beginnen.

Groetjes Erik

E.J.

ward
Contacteer:

Bericht door ward » 18 mei 2008, 12:59

Afbeelding

Hoi Erik,
Hoe krijg je het gesteente er het beste af.
Ik heb ook zo\'n GW met dat gesteente op, en ik zou het er graag af krijgen.

mineraal0
Antw: Antw: dit weekend kan niet meer stuk

Bericht door mineraal0 » 18 mei 2008, 15:57

erik m schreef:
Hoi Gunther,
Het klopt dat de matrix erg hard is maar ik heb al vaker wat tanden schoon gemaakt en de ene keer gaat het niet zo goed en de andere keer wel zo als je kunt zien op deze GW is dat goed gelukt.
Bij deze tand zat de wortel voor meer als 75% in de matrix.
Ik ben dan ook van plan om de gigas onder een microscoop schoon te maken.
En dat zal dan ook best wel wat tijd in beslag nemen en veel geduld.
Ik maak bij de gigas ook alleen de voorkant schoon want anders weet ik bijna zeker dat de dunne wortel het niet zal overleven.
Ik heb er best wel zin in om aan deze tand te beginnen.

Groetjes Erik

Wat een prachtige tand !!
Die preparatie is heel goed gelukt , zeker als je weet dat er echt veel gesteente op zat.
Ik heb ook twee hexanchussen die nog matrix op hun hebben en ik net als Ward benieuwd hoe je dat klaarspeeld.
Met een naald lukt niet echt niet goed , gebruik je misschien een producht of heb je elektrisch gereedschap ?

Groetjes,

Gunther

P.S.: Als je nog z\'on mooie gespikkelde GW\'s van Chili hebt , ben ik kanidaat om er een te ruilen ;).

erik m

Bericht door erik m » 18 mei 2008, 22:04

Hoi Gunther en Ward,

Bij de GW van ward zou ik eerst met een dremel of zo iets het dikste van de steen afslijpen. En dan met een naald en wat water om het nat te houden en omdat dan de wortel beter te zien is de rest er met een naald er af prutsen.
En probeer altijd van de tand af te werken om de druk op de tand zo klein mogelijk te houden.
Verder moet je altijd even kijken of er tussen het tand oppervlak en de matrix wat kiertjes zitten dan kun je het met een dunne naald er gemakelijk tussen.
Ik werk zelf altijd met een microscoop.
Wat betreft een hexangus zou ik alleen maar een kant schoon maken van wege de dunne wortel die bij deze tanden meestal aan een kant wat krimp scheuren hebben.
En ook nooit probeeren om er grote stukken in een keer er af van af te halen.
Omdat dan meestal de tand breekt en niet de steen.

Oja kijk eerst even of de tand het wel aan kan check of er geen scheurtjes en zo in zitten.
En denk er aan dat er altijd een kans is dat het niet goed gaat.
De tand van ward zou op mijn manier wel een uurtje of 4 kosten.

Veel werk plezier en GEDULD.

Groeten Erik

E.J.

Gesloten