Levend fossiel (Ambystoma mexicanum)

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Benjamin
Contacteer:
Antw: Levend fossiel (Ambystoma mexicanum)

Bericht door Benjamin » 22 jun 2008, 23:01

Afbeelding

Hoi iedereen!!

Deze haai heeft zes kieuwen in plaats van vijf en lijkt op een aal. Normaalgesproken zwemmen deze haaien op een kilometer diepte onder water en kom je ze bijna nooit levend tegen. Waarschijnlijk is het gevonden vrouwtje door een stroming naar de kust gedreven. Het dier was niet gewend om zo dicht aan de oppervlakte te zwemmen. Ze is helaas overleden. Er zijn fossielen van dit dier gevonden en die waren 80 miljoen jaar oud!

MVG,

Benjamin

Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.

Benjamin
Contacteer:

Bericht door Benjamin » 22 jun 2008, 23:07

Afbeelding

Hoi iedereen!!

De kokosnoot krab wordt in Nederland ook wel klapperdief genoemd. Klapper is een ander woord voor kokospalm. Het komt van het Indonesische woord kelapa. De kokosnoot krab is de grootste landkrab ter wereld. Sommige zeekrabben zijn nog groter. De hoefijzer krab loopt al 200 miljoen jaar op aarde rond. Krabben zijn dieren met een aantal bijzondere kenmerken. De klapperdief stamt af van een oeroude familie. Hij wordt wel eens levend fossiel genoemd. Hij jaagt soms op andere dieren maar meestal eet hij vruchten, zoals de kokosnoot.

MVG,

Benjamin

fortschreiten.

Mammoetkies
Antw: Antw: Levend fossiel (Ambystoma mexicanum)

Bericht door Mammoetkies » 29 jun 2008, 14:19

benjamin schreef:

... De hoefijzer krab ...
Ha! :) Na al die vele discussies over bijvoorbeeld haaientanden, trilo\'s, en Mill, eindelijk een discussie waarin ik ook eens iemand kan verbeteren, of iemand kan aanvullen! Eindelijk een discussie over iets waar ik verstand van heb! :)

Naar mijn mening is de term \'hoefijzer krab\'gewoon een slechte vertaling van het Engelse \'horseshoecrab\'. De Nederlandse naam, degenkrab, slaat niet op de hoefijzer-vormige carapax, maar dankt zijn naam aan z\'n lange degenvormige telson. Overigens is de benaming \'telson\' die ik gebruikte incorect, aangezien het staartstuk geen anale opening bevat. Om het nog moeilijker te maken behoord de degenkrab helemaal niet bij de krabben maar is eerder verwant aan de zeespinnen. ... :)
benjamin schreef:
... loopt al 200 miljoen jaar op aarde rond. ...
Ik ben benieuwd hoe je aan het getal 200 miljoen komt. Ik ga uit van het getal 445 miljoen jaar, waarover hierin na een nieuwe vondst werd gepubliceerd ( http://www.geo.uu.nl/ngv/geonieuws/geon ... ikelnr=902 ) Tja, het scheelt toch een aantal jaar... :)

Lief beestje trouwens, waar haal je zo iets vandaan? Leuk ook trouwens dat je dit onderwerp aansnijdt! :) :)

.. Oh ja, en de kokoskrab (Birgus latro) is ook geen krab maar behoort tot de op het land levende heremietkreeften (Anomura)... wat is alles toch gecompliceerd! :)

[Bewerkt door Mammoetkies op 29-06-2008 om 13:27 NL]

Gr. Auke-Florian

Benjamin
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Levend fossiel (Ambystoma mexicanum)

Bericht door Benjamin » 29 jun 2008, 14:44

mammoetkies schreef:
benjamin schreef:

... De hoefijzer krab ...
Ha! :) Na al die vele discussies over bijvoorbeeld haaientanden, trilo\'s, en Mill, eindelijk een discussie waarin ik ook eens iemand kan verbeteren, of iemand kan aanvullen! Eindelijk een discussie over iets waar ik verstand van heb! :)

Naar mijn mening is de term \'hoefijzer krab\'gewoon een slechte vertaling van het Engelse \'horseshoecrab\'. De Nederlandse naam, degenkrab, slaat niet op de hoefijzer-vormige carapax, maar dankt zijn naam aan z\'n lange degenvormige telson. Overigens is de benaming \'telson\' die ik gebruikte incorect, aangezien het staartstuk geen anale opening bevat. Om het nog moeilijker te maken behoord de degenkrab helemaal niet bij de krabben maar is eerder verwant aan de zeespinnen. ... :)
benjamin schreef:
... loopt al 200 miljoen jaar op aarde rond. ...
Ik ben benieuwd hoe je aan het getal 200 miljoen komt. Ik ga uit van het getal 445 miljoen jaar, waarover hierin na een nieuwe vondst werd gepubliceerd ( http://www.geo.uu.nl/ngv/geonieuws/geon ... ikelnr=902 ) Tja, het scheelt toch een aantal jaar... :)

Lief beestje trouwens, waar haal je zo iets vandaan? Leuk ook trouwens dat je dit onderwerp aansnijdt! :) :)

.. Oh ja, en de kokoskrab (Birgus latro) is ook geen krab maar behoort tot de op het land levende heremietkreeften (Anomura)... wat is alles toch gecompliceerd! :)

[Bewerkt door Mammoetkies op 29-06-2008 om 13:27 NL]
bedankt mammoetkies voor het verbeteren;)
ik had dit van internet. Kunnen we zien dat het internet ook niet te vertrouwen is..
nogmaals bedankt.

MVG,

Benjamin

fortschreiten.

zoekozoeko
Contacteer:

Bericht door zoekozoeko » 14 jul 2008, 20:07

Afbeelding

Deze vind ikzelf erg leuk.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3200214.stm

[Bewerkt door zoekozoeko op 14-07-2008 om 19:07 NL]

\"Als je vindt dat dijken duur zijn, probeer dan eens een overstroming.\"
Evert Wesker

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Degenkrabben nog ouder !!

Bericht door tandenzoeker » 14 jul 2008, 20:40

Afbeelding

zie http://gsa.confex.com/gsa/2008AM/finalp ... 150356.htm . De ouderdom van de afzettingen is meer dan 470 miljoen jaar. En, ik heb deze rakkers 18 maand geleden mee helpen uitgraven. Echt spannend, hoor, de oudste degenkrabben tot nog toe ontdekken! We zijn er op bovenstaande foto aan \'t uitgraven!

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Benjamin
Contacteer:
Antw: Degenkrabben nog ouder !!

Bericht door Benjamin » 14 jul 2008, 21:06

tandenzoeker schreef:
zie http://gsa.confex.com/gsa/2008AM/finalp ... 150356.htm . De ouderdom van de afzettingen is meer dan 470 miljoen jaar. En, ik heb deze rakkers 18 maand geleden mee helpen uitgraven. Echt spannend, hoor, de oudste degenkrabben tot nog toe ontdekken! We zijn er op bovenstaande foto aan \'t uitgraven!

Wouw!! heb je misschien een foto van zo\'n degenkrab die jij hebt gevonden? Wie ben jij op de foto?

MVG,

Benjamin

fortschreiten.

Robii
Contacteer:

Bericht door Robii » 14 jul 2008, 21:13

dat is echt gaaf om mee te maken,
ben ook wel benieuwd naar wat fotos :P

http://www.freewebs.com/robbysfossilsite/

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Bericht door tandenzoeker » 14 jul 2008, 21:39

Ik heb de foto getrokken, sta er dus niet op. Die man links is die vriend van me die de fossielen onderzoekt, en ook de paper presenteert van de link. De man rechts is een Fransman met wie we toen optrokken. Hij had hier mooie trilobieten gevonden. Wij dus die berg opgeklauterd en vonden idd wel enkele trilobieten. Ook vonden we rode vlekjes van ongeveer een duimnagel groot. Het bleken perfect bewaarde degenkrabjes te zijn, met pootjes, kieuwtjes, oogjes, wel eigenlijk alles erop en eraan! Voor fotos van de diertjes ga ik nog even wachten tot het artikel verschenen is dat hij heeft geschreven.

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Gesloten