Groenblauwe steen uit Toscane

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
maXam
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 apr 2007, 12:56
Contacteer:
Groenblauwe steen uit Toscane

Bericht door maXam » 04 aug 2008, 18:12

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de weg van Casciano naar Montepescini ligt een kleine formatie bloot, waarvan ik een paar stukjes heb afgeslagen en meegenomen. Iemand enig idee wat het is?
De kleur is een mengeling van lichtgroen, grijsblauw met paarsige accenten. Je zou denken aan koper, temeer daar er op de kaart een Miniere de Rami (=kopermijn) staat aangeduid en Toscane vanouds bekend schijnt te zijn om zijn kopermijnen (het is ook niet ver van Miniere di Murlo).
De overheersende massa is die van de onderste foto die nog het meest op serpentiniet lijkt, dwz geen koper. Op de bovenste foto zien we het spul dat er op diverse plekken ahw leek te zijn uitgeperst; stengelig en licht mintgroen (chrysoliet?). Ik heb deze steen een n8 in verdund zoutzuur gelegd, hetgeen geen merkbare gevolgen had.
Een andere laag bevatte de steen op de middelste foto met een afwisseling van mintgroene en blauwgrijze laagjes (als je goegelt op mintgroen vind je tig verschillende kleurvoorbeelden). Het lijkt me allemaal metamorf. Deed me eerst aan schicht denken. De gesproken locals konden geen klaarheid scheppen.
Ik heb er op internet nix over kunnen vinden.
Kan iemand er iets meer over vertellen?

maXam


[Bewerkt door maXam op 04-08-2008 om 17:13 NL]

[Bewerkt door maXam op 04-08-2008 om 17:16 NL]


maxam

 
maXam
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 apr 2007, 12:56
Contacteer:
Re: Groenblauwe steen uit Toscane

Bericht door maXam » 05 aug 2008, 00:39

Je zou bijna vergeten dat er betrouwbaarder bronnen zijn dan het wereldwijdeweb. Bishop/Woolley/Hamilton eens uit de kast gepakt en de daarin opgenomen beschrijving voor serpentiniet (4e druk/blz 162)lijkt goed aan te sluiten op mijn vondsten. Alleen de foto niet zo bijster.


maxam

Gebruikersavatar
Gerrit-Jan
Berichten: 5493
Lid geworden op: 21 jan 2006, 18:41
Contacteer:
Re: Groenblauwe steen uit Toscane

Bericht door Gerrit-Jan » 05 aug 2008, 22:45



Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

maXam
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 apr 2007, 12:56
Contacteer:
Re: Re: Groenblauwe steen uit Toscane

Bericht door maXam » 09 aug 2008, 00:03

Gerrit-Jan schreef:
Hey Maxam,

kijk ook eens hier http://www.gea-geologie.nl/gesteente/gesteente.html

deez kende ik al.


en hier http://systematic-mineralogy.com/minera ... +Vena+mine


deez niet, maar Lucca is tamelijk ver weg van vindplaats.

Groet


maxam


Plaats reactie