Webmaster binnenkort afwezig

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
davinci
Berichten: 481
Lid geworden op: 16 jul 2004, 09:58
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Webmaster binnenkort afwezig

Bericht door davinci » 10 apr 2005, 13:38

Casper schreef:
davinci schreef:
Ik weet waar jullie het over hebben maar mijn vraag is ;Kan je in deze schelpenlagen ook haaientanden vinden?
Als je weet waar ik het over heb dan mag je ook even vertellen waar jij het over hebt want dat weet ik niet :)

Groeten, Casper
Luister goed.....
De fossielen waar jullie het over hebben zijn zogenaamde Cleitrums,inderdaad schouderbladen van een vis(kabeljauwacgtige meen ik)Als je uberhaupt van schouderbladen kan spreken hoor.
Ze varieren in groote (ergens van af een cm of 1,5 tot 15 cm),maar hebben altijd een botstructuur. aan deze tandvormige fossielen zitten soms ook nog het dunnen aangroeisel maar deze is meestal al verdwenen daar deze erg kwetsbaar zijn.
Ik zelf dacht eerst (onterecht trouwens)dat het dolfijnen tanden waren gezien de grote enzo.Maar na het vinden van een voledig exmplaar(met dun aangroeisel)wist ik zeker dat dit geen tanden waren.(geen 1 wortel is zo dun als dat want hij zou geen stevigheid bieden en daarom nutteloos zijn.)
Later in Naturalis kon een expert mij vertellen dat het hier om cleitrums ging van vissen.
Ik heb alleen nooit naar haaientanden gezocht op de plaatsen waar ik deze cleitrums gevonden heb vandaar mijn vraagje.

Dan loont het de moeite namelijk om nog een keer terug te gaan,snap ie cas?
gr dv


i just looove fossils

 
Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Webmaster binnenkort afwezig

Bericht door Casper » 10 apr 2005, 16:13

jawel ik snap dat van die schelpenlagen alleen niet :)

die van mij lagen gewoon op het strand, tezamen met vele vissenwervels, een paar vissentandjes (Sphyraena), een paar huidstekels en een staartstekel van een rog (één perfecte huidstekel trouwens, perfect scherp) en wat knaagdiermateriaal. ik heb alleen geen haaientanden gevonden :(
ook geen roggentanden maar het zou kunnen dat deze roggen een heleboel mini-tandjes hadden zoals bijvoorbeeld dasyatis ofzo, waar ik dan overheen gekeken heb. alle fossielen zijn pleistoceen denk ik. ik denk dat er slechts sporadisch een haaientand tussen te vinden zal zijn.

en dat dunne aanhangsel waar jij het over hebt, zit die in het verlengde van het fossiel? die zitten er bij mij namelijk bij bijna alle fossielen wel aan.

ik heb ze gevonden in julianadorp dus, tegenover een afgebrande disco, op andere plaatsen lag niks. als je er een keer heengaat wil je dan even vertellen of er weer wat ligt want ik had bij mijn eerste bezoekje de vindplaats uitgeput :) (aan het einde van de dag vond ik niks meer en toen ik een tijdje later weer kwam lag er zeer weinig.)

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
ilse
Berichten: 1256
Lid geworden op: 25 jan 2005, 13:21
Antw: Webmaster binnenkort afwezig

Bericht door ilse » 10 apr 2005, 21:38

Hoi,
Ik weet ook niet waar je het over hebt.
Groetjes...
Ilse


FOSSILS ARE FOR EVER!


Gesloten