Vondsten uit Blonville, Frankrijk

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
nanne
Vondsten uit Blonville, Frankrijk

Bericht door nanne » 31 aug 2008, 15:15

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LS,

Ik ben net terug uit Blonville, Frankrijk (iets boven de Vaches Noires). Ik heb daar bijgaande vondsten gedaan. Ik ben echter leek op fossiel gebied en kan niet goed een en ander terugvinden. Op foto 1 is duidelijk te zien dat dit iets is maar ik zie niet of het een fossiel is of een 'gewoon' geologisch verschijnsel (maar wat dan)? Op foto 2 denk ik Gryphea gevonden te hebben. Op foto 3, 4 en 5 heb ik m.i. duidelijk fossielen maar kom ik er niet uit. Op foto 6 had ik het gevoel een versteende mossel (binnenkant) in handen te hebben. Kan dat uberhaupt.

Alle hulp is welkom, met vriendelijke groet Nanne

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Vondsten uit Blonville, Frankrijk

Bericht door Gerrit-Jan » 31 aug 2008, 15:38

Welkom op het forum Nanne!

mooie vondsten

Foto 1 is een regulaire zee-egel, waarvan anderen meer over kunnen zeggen. Ik vermoed een Cidaris achtige.

Foto 2 denk ik inderdaad een Gryphea

Foto 3 kunnen ook recente schelpen zijn!

Foto 4, 5 & 6: kijk eens hiertussen: http://jeanphilippe.dudziak.9online.fr/ ... ticles.htm

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 31-08-2008 om 14:39 NL]

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

nanne

Bericht door nanne » 31 aug 2008, 16:03

Gerrit-Jan,

Dank je voor de reactie. Qua foto 3: misschien komt het door de foto, maar in de hand zijn deze schelpen duidelijk afgesleten en ook sterk verdikt door kalkafzetting. Ik herken ze niet als recente schelpen.

hartelijke groet nanne

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 31 aug 2008, 16:29

Hoi,

ik heb me laten vertellen dat de dikte van de schelp niets zegt over de ouderdom, maar verder moet ik je in het ongewis laten. Vind je de opgegeven LINK verder nuttig? Hoop dat die voldoende is om je fossielen te kunnen determineren.

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

nanne

Bericht door nanne » 31 aug 2008, 18:27

Ik vond de link leuk en leerzaam, met name op zee-egel gebied. Ik vind de andere objecten niet zo 1,2,3 terug. Ik vind ook het determineren van recente schelpen vaak lastig. Het zit soms zo dicht bij elkaar in foto's en beschrijvingen.

Nanne

Gesloten