haaientanden uit Antwerpen
haaientanden uit Antwerpen

Dag forumleden,
Voor wie het leuk vindt, hier weer wat vondsten van de Arendsogen uit het Antwerpse. Twee topzondagen achter de rug met zo'n 150 tanden waarvan zeker een derde van goede tot hele goede kwaliteit.
Hier wat voorbeelden.
1: Een mooie set Isurus Desori en I. Oxyrinchus. Bijzonder: door Arendsoog junior allemaal uit een kuiltje van nog geen halve meter diep en breed gehaald! Lekker makkelijk...

2: Nog een mooie grote I. Oxyrinchus.
3: Over deze zitten we in twijfel. Ik houd het op Isurus Praecursor, maar wie ons kan overtuigen van een andere soort is natuurlijk welkom om dat te doen.
4: Kleine Arendsoog staat wat dichter op de bodem en raapte deze mini-carcharias zomaar van het zand. Uit de tijd dat deze 'great white' nog gewoon een leuk visje was.
5: drie mooie Hastalissen. De rechtse had geen zin, die lag nog in een hoopje zand in een van de buizen waarmee het zand wordt opgespoten.
6: Een van de mooiste onderkaakse Hastalissen.
7: Puntgaaf: carcharias taurus (?).
8: Een bijzondere Carcharias: onderkaaks, achter. Alleen het puntje er een beetje af.
9: Niet gaaf, maar wel een die een dag weer goed kan maken: C. Megalodon.
10: Een mooie grote Galeocerdo Aduncus.
11: Ook heel bijzonder al is het geen fossiel: een zakhorloge in de zeef. (Het stond wel stil.)
12: Een van de mooiste van allemaal: Een isurus Retroflexus (al zijn we niet 100 procent zeker; zou ook een hastalis kunnen zijn; wie het zeker weet mag het zeggen).
Groeten, Jan en Koen (de Arendsogen)
wie zoekt zal vinden
- agaathunter
Antw: haaientanden uit Antwerpen
Hoi Jan en Koen,
Jullie hebben goed je best gedaan.
Het resultaat mag er wezen!
Groetjes: Ed
Jullie hebben goed je best gedaan.
Het resultaat mag er wezen!
Groetjes: Ed
geduld is een goede zaak
Met een fijnere zeef zou het nog beter geweest zijn 
Isurus Desori is een oude benaming voor Isurus Oxyrinchus.
Isurus Praecursor is een eocene soort, dan zou deze herwerkt (zwart en gerold) moeten zijn wat bij dit tandje duidelijk niet het geval is, de afgebeelde tand is een Isurus retroflexus.

Isurus Desori is een oude benaming voor Isurus Oxyrinchus.
Isurus Praecursor is een eocene soort, dan zou deze herwerkt (zwart en gerold) moeten zijn wat bij dit tandje duidelijk niet het geval is, de afgebeelde tand is een Isurus retroflexus.
Antw: Antw: haaientanden uit Antwerpen
Hoi,
Ik twijfel over de deteminatie hastalis voor de linkertand op de derde foto. Mogelijk dat dat ook een I. oxyrinchus is?
De kroonbasis is erg breed (spreekt voor hastalis), maar de kroon is wel erg smal, en de worteltakken zijn eigenlijk te duidelijk gescheiden. Vandaar dat ik denk aan I. oxyrinchus.
De laatse lijkt me een C. hastalis, maar voor zekerheid misschien nog en fotootje van de labiale zijde plaatsen...
Enne, als je het goed with doen...
Bij genusnaam hoofdletter, bij soortsnaam kleine letter gebruiken....
groeten, Erik
Ik twijfel over de deteminatie hastalis voor de linkertand op de derde foto. Mogelijk dat dat ook een I. oxyrinchus is?
De kroonbasis is erg breed (spreekt voor hastalis), maar de kroon is wel erg smal, en de worteltakken zijn eigenlijk te duidelijk gescheiden. Vandaar dat ik denk aan I. oxyrinchus.
De laatse lijkt me een C. hastalis, maar voor zekerheid misschien nog en fotootje van de labiale zijde plaatsen...
Enne, als je het goed with doen...
Bij genusnaam hoofdletter, bij soortsnaam kleine letter gebruiken....
groeten, Erik
- binbinneke
- Contacteer:
Schone tanden!
'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/
http://www.sharksandfossils.page.tl/
Eerste foto, derde tand van links kan een I. retroflexus zijn, graag betere foto's
Derde foto is ook een I. retroflexus. Ik hoef denk ik niet uit te leggen waarom. Kijk maar op Elasmo.
Foto boven de meg lijkt me eerder een I. escheri ipv Carcharias omdat de karteling wel erg fijn is.
Kun je van de laatste foto ook een opname van de voorkant en zijkant maken?
Derde foto is ook een I. retroflexus. Ik hoef denk ik niet uit te leggen waarom. Kijk maar op Elasmo.
Foto boven de meg lijkt me eerder een I. escheri ipv Carcharias omdat de karteling wel erg fijn is.
Kun je van de laatste foto ook een opname van de voorkant en zijkant maken?
Hallo allemaal,
Nog even een reactie op jullie snelle reacties.
Morpheus, die fijnere zeef... tja, we struinen de buurtwinkels al af naar gaas, maar dat is voorlopig alleen op de rol van 20 meter te koop. En om nou van de rest een kippenhok te bouwen
Maar hij komt eraan dat is een ding dat zeker is! 's Zien wat we er dan nog meer uithalen...
Verder denk ik dat jullie wat de determinatie betreft allemaal gelijk hebben. Wat betreft die praecursor had ik al m'n twijfels omdat de staat ervan niet klopt met de leeftijd. En ook de kroon vond ik al veel te 'retroflexusachtig'. Die hoekige wortel zaaide wat twijfel. De enige vraagtekens zet ik bij de escheri; de kartels zijn vanaf de andere zijde behoorlijk geprononceerd, weliswaar afgesleten maar toch. Ik zal er een extra foto bijzetten op een later tijdstip. Zo ook van die mooie retroflexus die er als laatste bij staat.
Enne Erik: wat betreft kapitaal en onderkast (zoals hoofd- en kleine letter dan weer officieel heten als je het goed wilt doen
: je hebt helemaal gelijk, maar tijdens het tikken op dit forum wil er wel eens een klein taalkundig foutje insluipen; 't is niet mijn gewoonte en ik zal je raad ter harte nemen.
Groeten, Jan
Nog even een reactie op jullie snelle reacties.
Morpheus, die fijnere zeef... tja, we struinen de buurtwinkels al af naar gaas, maar dat is voorlopig alleen op de rol van 20 meter te koop. En om nou van de rest een kippenhok te bouwen

Verder denk ik dat jullie wat de determinatie betreft allemaal gelijk hebben. Wat betreft die praecursor had ik al m'n twijfels omdat de staat ervan niet klopt met de leeftijd. En ook de kroon vond ik al veel te 'retroflexusachtig'. Die hoekige wortel zaaide wat twijfel. De enige vraagtekens zet ik bij de escheri; de kartels zijn vanaf de andere zijde behoorlijk geprononceerd, weliswaar afgesleten maar toch. Ik zal er een extra foto bijzetten op een later tijdstip. Zo ook van die mooie retroflexus die er als laatste bij staat.
Enne Erik: wat betreft kapitaal en onderkast (zoals hoofd- en kleine letter dan weer officieel heten als je het goed wilt doen

Groeten, Jan
wie zoekt zal vinden
- sharkteethrene
Hallo Jan,
Foto 8 is inderdaad een escheri,en dan wel een onderkaakse laterale.
Dit zoals Arjen al opperde.
Dit alleen al gezien door de zeer matige karteling.
Bij C.carcharias is deze duidelijker aanwezig.
Ik begrijp de verwarring aangezien beide soorten veel gelijkenissen vertonen (let wel,deze tandpositie)
Mvg,
Rene.
Foto 8 is inderdaad een escheri,en dan wel een onderkaakse laterale.
Dit zoals Arjen al opperde.
Dit alleen al gezien door de zeer matige karteling.
Bij C.carcharias is deze duidelijker aanwezig.
Ik begrijp de verwarring aangezien beide soorten veel gelijkenissen vertonen (let wel,deze tandpositie)
Mvg,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!