Verdrukte zee egel uit Rheine, maar welke?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Gerrit-Jan
Contacteer:
Verdrukte zee egel uit Rheine, maar welke?

Bericht door Gerrit-Jan » 12 sep 2008, 12:45

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij een van mijn laatste bezoeken aan Rheine vond ik deze verdrukte zee egel. Ik vind deze erg afwijken van de gebruikelijke Holasters die je er vind maar vraag me af of dat alleen ligt aan het feit dat hij verdrukt is. Hij heeft een duidelijke hartvorm, dit in tegenstelling tot de rondere vorm van een Holaster. Verder heeft hij een kenmerkende 'verhoging' zoals bij een Micraster. Ik bedoel hiermee de verhoging over de bovenkant van de zee egel lopend van de apicale plaat tot de periproct (anus) maar weet niet hoe ik dit moet benoemen. Heb het aangegeven met een pijl.

Aangezien er geen Micrasters voorkomen in het Cenomaan vraag ik mij af wat het kan zijn. Overige foto's zijn van dezelfde zee egel van verschillende hoeken (boven, onder en zij aanzicht)

Kan iemand helpen?

Sorry voor de schuin aangeschoten foto's. Zal binnenkort toch eens een statief aanschaffen!

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 12-09-2008 om 16:22 NL]

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Peer
Contacteer:
Antw: Verdrukte zee egel uit Rheine, maar welke?

Bericht door Peer » 12 sep 2008, 17:02

Hoi
Wat je daar hebt is een Holaster subglobosus, welke naast de Camerogalerus cylindricus vrij algemeen is in de omgeving van Rheine
groetjes peer

James, How the hell do we get those
diamonds down again??

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Verdrukte zee egel uit Rheine, maar welke?

Bericht door Gerrit-Jan » 12 sep 2008, 17:19

Bedankt Peer,

dacht het toch wel. Dus gewoon het efect van de verdrukking!

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gesloten