Giftig mineraal uit Winterswijk?!

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mammoetkies
Berichten: 292
Lid geworden op: 06 nov 2005, 19:14
Giftig mineraal uit Winterswijk?!

Bericht door Mammoetkies » 22 mar 2008, 13:38

Afbeelding

Vanochtend mocht ik bij iemand uit ons dorp wat fossielen komen ophalen, hij deed er niks meer mee. Tussen de vele fossielen (binnenkort foto\'s op fossiel.net :)) wees hij mij op een giftig mineraal dat ook uit de groeve van Winterswijk kwam. Hij vertelde dat toen hij in de grote groeve aan het zoeken was er een put van een paar meter diep werd geslagen vol met dit mineraal, hij nam ook paar stukken mee, maar hoorde dat het om een giftig mineraal ging. Wat voor mineraal is dit, komt het veel voor in de groeve, en hoe kan een mineraal giftig worden ??

Tevens allemaal fijne paasdagen !!!


Gr. Auke-Florian

 
Gebruikersavatar
Jonas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 mar 2008, 17:49
Contacteer:
Re: Giftig mineraal uit Winterswijk?!

Bericht door Jonas » 22 mar 2008, 15:27

aan de groenige kleur gaat het waarschijnlijk om fosforiet, dat bestaat uit glauconiet (wat de groene kleur verklaart) en apatiet,

determineren van mineralen vanop een foto is wel niet zo makkelijk :)
zo giftig zal het dus wel niet zijn, maar er zijn ook niet zo veel mineralen gezond als je ze bijvoorbeeld opeet



Gebruikersavatar
Mammoetkies
Berichten: 292
Lid geworden op: 06 nov 2005, 19:14
Re: Re: Giftig mineraal uit Winterswijk?!

Bericht door Mammoetkies » 22 mar 2008, 16:19

determineren van mineralen vanop een foto is wel niet zo makkelijk :)
Echter was het ook niet zo\'n geslaagde foto, mischien post ik binnenkort nog even een betere, :) , iedergeval al heel erg bedankt.
Ik kan het mineraal qua giftigheid (misschien in tegenstelling tot qua de beschikbare ruimte) wel gewoon in een doos op mijn kamer bewaren?

PS. Neef Vincent, als je het leuk vind mag je een stuk ervan eens bij ons kom,en op halen. :)


Gr. Auke-Florian

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 285 times
Been thanked: 366 times
Re: Giftig mineraal uit Winterswijk?!

Bericht door Spongebob » 22 mar 2008, 23:22

Het mineraal dat je afbeeldt is Coelestien. SrSO4 oftewel strontiumsulfaat. Strontium is (licht?) radioactief, als ik me niet vergis. Dat zal je kennis wel bedoeld hebben. Ik heb zelf ook een paar vondsten, maar nog nooit gehoord dat het direct gevaar oplevert.
Misschien kun je navraag doen bij Museum Freriks.


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Giftig mineraal uit Winterswijk?!

Bericht door FossilDude » 07 apr 2008, 22:05

Coelestien, de officiële (internationale) naam is Celestiet, is niet radioactief. Volgens mij vergist Spongebob zich inderdaad.
Ik ken absoluut geen giftig mineraal uit de steengroeve in Winterswijk.
Een mineraal dat voorkomt in Winterswijk is galeniet (PbS). Ik heb wel eens verhalen gehoord dat bij de verwering van dit mineraal lood vrij komt (wat giftig is), maar het lijkt me vrij sterk dat dat hier het geval is, als het überhaupt mogelijk is (het was meer een gerucht).
Het spul wat op de foto staat ziet er in ieder geval onschadelijk uit.

Groet,

Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
tandenzoeker
Berichten: 576
Lid geworden op: 10 nov 2005, 17:13
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Re: Giftig mineraal uit Winterswijk?!

Bericht door tandenzoeker » 08 apr 2008, 19:56

een lijst met mineralen die in Winterswijk worden gevonden kan je hier (http://www.mindat.org/loc-5933.html) vinden. Bij mijn weten zijn er hier geen giftige, noch gevaarlijke mineralen bij. (als je ze niet moedwillig binnenslikt, natuurlijk).
Even ter zijde: er is 1 natuurlijk radioactief isotoop van Strontium en dat heeft een halfwaardetijd van geen 30 dagen. Dat zit dus ook wel snor!


"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Giftig mineraal uit Winterswijk?!

Bericht door FossilDude » 14 apr 2008, 19:43

Precies, Celestiet wordt ook genoemd onder het rijtje van \'niet radioactief\'. Door de korte halfwaardetijd heb je hooguit een kans dat het kort (maximaal jaren) na de vorming nog enigszins actief is. Bovendien is deze celestiet uit sedimentair gesteente ontstaan. De elementen die daar in zitten zijn toch al van oudere leeftijd.


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
abbing
Berichten: 123
Lid geworden op: 23 jul 2008, 23:42
Re: Giftig mineraal uit Winterswijk?!

Bericht door abbing » 28 sep 2008, 20:47

Als je veel pyriet uit Winterswijk hebt, vooral
hetgeen je in agregaatjes bovenin de groeve kan/kon vinden, en die in een open doosje laat liggen, verandert het al snel in bruinig Limoniet, en de lucht die daarvanaf komt, is niet gezond.Dus dat op je slaapkamper bewaren zou ik niet doen. Maar Coelestien en Calcit kunnen geen kwaad hoor, heb daar prachtige stukken van liggen waar ik trots op ben!!
Groeten, Ellen


Zwerfsteenagaten..mijn favorieten !
Ellen


Plaats reactie