Wat zijn dit?
- Sand dollar
Wat zijn dit?
Hallo,
Wij zijn in de Dallas Zoo geweest, waar een hele mooie afdeling speciaal voor kinderen is met daarbij een 'winkel' met bijzondere vondsten die je kunt uitwisselen met je eigen vondsten.
Al rondkijkend besloot oudste (9 jaar) zijn spreekbeurt over fossielen te houden.
We hebben daarvandaan sand dollars meegenomen en een stuk petrified wood (bij de vindplaatsen daarvan zijn we ook geweest).
We hebben ook bijgaande 'schelpen' in de vorm van een nagel meegekregen, maar wie weet wat dit zijn? Ik heb al flink rondgezocht, ook op deze site maar niet iets gevonden waarvan ik zeker weet wat het is. En toch zal het iets zijn dat niet heel bijzonder of exclusief zal zijn. Het zal ook uit de USA komen. Excuses voor deze vage informatie!
Wie kan ons helpen?
Alvast bedankt!
Nicolette
Time is a great teacher, but
unfortunately it kills all its pupils
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Wat zijn dit?
Oesters. Google eens op Gryphaea. Mooie fossielen.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Carboon
- Has thanked: 437 times
- Been thanked: 526 times
Hoi Nicolette,
Het is denk ik een Gryphaea sp., maar zeker ben ik niet. Gryphaea is een geslacht van binnen de oesterachtigen, waarvan Gryphaea arcuata een bekende representant is (maar deze komt vooral voor in het Jura van Europa, dus het zal hier waarschijnlijk om een andere soort gaan). De verdikte schelpstructuur doet in ieder geval sterk aan een oesterachtige denken. Ik zou het op de Gryphaeidae familie houden, maar waarschijnlijk zijn er wel mensen die je veel meer kunnen vertellen!
Groet,
Tim
Nog een wiki-link waar ook over de VS wordt gesproken (Utah): http://en.wikipedia.org/wiki/Gryphaea
EDIT: Frederik was me voor... ik moet sneller typen
[Bewerkt door Carboon op 22-11-2008 om 20:51 NL]
Het is denk ik een Gryphaea sp., maar zeker ben ik niet. Gryphaea is een geslacht van binnen de oesterachtigen, waarvan Gryphaea arcuata een bekende representant is (maar deze komt vooral voor in het Jura van Europa, dus het zal hier waarschijnlijk om een andere soort gaan). De verdikte schelpstructuur doet in ieder geval sterk aan een oesterachtige denken. Ik zou het op de Gryphaeidae familie houden, maar waarschijnlijk zijn er wel mensen die je veel meer kunnen vertellen!
Groet,
Tim
Nog een wiki-link waar ook over de VS wordt gesproken (Utah): http://en.wikipedia.org/wiki/Gryphaea
EDIT: Frederik was me voor... ik moet sneller typen

[Bewerkt door Carboon op 22-11-2008 om 20:51 NL]
Op zoek naar groen in het zwart.
- Everhardus
Grappig, aan de Jurassic Coast in Engeland werd gesproken over "Devils Toenails" !
De middelste zijn Ilymatogyra (Exogyra) arietina. Dit is een soort oesters die in het Cenomanien van Texas niet zeldzaam zijn.
Voor de grotere denk ik aan Exogyra- en Gryphaeasoorten. Beiden soorten komen voor in het Boven-Krijt van Texas.
Groeten,
Peter
Voor de grotere denk ik aan Exogyra- en Gryphaeasoorten. Beiden soorten komen voor in het Boven-Krijt van Texas.
Groeten,
Peter
- Sand dollar
Heeeeel erg bedankt voor jullie snelle reacties. Hier zijn we helemaal mee geholpen!
Devil's nails, erg leuk om door de klas te laten gaan na de spreekbeurt
Groeten,
Nicolette
Devil's nails, erg leuk om door de klas te laten gaan na de spreekbeurt

Groeten,
Nicolette
Time is a great teacher, but
- digging for it
- Contacteer:
Als je zoontje een spreekbeurt wil houden over fossielen zijn dit juist hele erge leuke fossielen.Het zijn inderdaad Gryphaea sp. Deze kun je op verschillende plaatsen vinden. O.a. ook Duitsland, Luxemburg, Frankrijk enz.
Zoals je gelezen hebt is ook al twee keer. de term duivels teennagels voorbij gekomen. Dit is een naam die in de 18e eeuw (geloof ik) aan deze schelpen werd gegeven. Men was toen nog niet zo op de hoogte van fossielen en als je midden op je akker, honderden kilometers van de zee deze dingen vond, dacht je niet aan schelpen. Je moet er ook maar eens 2 tegen elkaar houden, dan lijkt het net de onderkant van een hoef van een geit. En ziedaar de mythe duivelsnagels was geboren. Of te wel de duivel was 's-avonds op je akker geweest, had een hoef verloren en nu was ook je hele oogst verloren. Men moest toch iets in die tijd he.
Groeten Patrick
Zoals je gelezen hebt is ook al twee keer. de term duivels teennagels voorbij gekomen. Dit is een naam die in de 18e eeuw (geloof ik) aan deze schelpen werd gegeven. Men was toen nog niet zo op de hoogte van fossielen en als je midden op je akker, honderden kilometers van de zee deze dingen vond, dacht je niet aan schelpen. Je moet er ook maar eens 2 tegen elkaar houden, dan lijkt het net de onderkant van een hoef van een geit. En ziedaar de mythe duivelsnagels was geboren. Of te wel de duivel was 's-avonds op je akker geweest, had een hoef verloren en nu was ook je hele oogst verloren. Men moest toch iets in die tijd he.
Groeten Patrick