Geologie als wetenschap van de toekoms

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anthonie
Berichten: 663
Lid geworden op: 15 dec 2003, 19:35
Locatie: Grimbergen (België)
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:
Geologie als wetenschap van de toekoms

Bericht door Anthonie » 02 mar 2008, 10:56

Hallo allemaal

Om het nieuwe forum goed van start te laten gaan, misschien een topic over de toekomst van de geologie als wetenschap.

Ik zal jullie er niet mee verbazen dat de geologie sowieso een groot aandeel heeft in de wetenschap maar volgens mij is er een nog mooiere toekomst weggelegd. Met de steeds duurder wordende olieprijzen en de vervuilende fossiele brandstoffen zijn we in de toekomst wel genoodzaakt om over te schakelen op een andere energiebron. Energie gewonnen uit windmolens of plantaardige varianten, zijn niet direct in staat om de hoeveelheid energie te produceren die fossiele brandstoffen produceren.
Daarom denk ik dat Geothermische energie de toekomst gaat worden.

zijn hier nog meningen over?

Groeten

Anthonie


* Scientia et Miratio *

 
Gebruikersavatar
bullet
Berichten: 574
Lid geworden op: 15 sep 2007, 14:25
Contacteer:
Re: Geologie als wetenschap van de toekoms

Bericht door bullet » 17 mar 2008, 17:39

hallo

Niemand die hier op reageert dus ik probeer maar eens.

Ik vind geothermische energie een heel goed idee, maar het is niet overal even makkelijk toe te passen .Neem bijvoorbeeld dichtbevolkte gebieden.En niet overal heb je een evengoede toegang tot geotermische energie als in ijsland.Hoe moet je dat doen?

Ik hoop dat ik niet al te erg word afgekraakt op wat ik heb gezegd .Ik ben nog maar een nubje. :D

gr jeroen


http://cylichna.page.tl/Home.htm

Voor schelpen en tanden.

Gebruikersavatar
cru84
Berichten: 486
Lid geworden op: 10 dec 2004, 13:42
Contacteer:
Re: Geologie als wetenschap van de toekoms

Bericht door cru84 » 17 mar 2008, 18:08

Nee je wordt niet afgekraakt :)
In principe is geothermische energie overal toe te passen. Een gaatje boren en je bent klaar. Gemiddeld neemt de temperatuur namelijk toe met 30 graden per km.

Iets ander nu.

Het is mooi om met wetenschap maatschappelijke problemen op te lossen. Het enige waar ik bang voor ben is dat men verwacht dat wetenschap altijd een wetenschappelijk nut moet gaan dienen. Dit zal de ondergang zijn van wetenschap en tevens worden de mooiste ontdekkingen door toeval gedaan.


Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe

Gebruikersavatar
fitch
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 aug 2005, 15:50
Re: Geologie als wetenschap van de toekoms

Bericht door fitch » 21 mar 2008, 18:43

anthonie .. fijn thema man!

alhoewel ik nog te weinig ken van geothermische energie en zijn toepassingen, graag dit:

voor particulieren: een belangrijk onderscheid ligt in de energie nodig voor transport en deze voor het huishouden (verwarming op zich, en de electriciteit voor de machines). Een windmolen van 2MW op een doorsnee plaats in Belgie kan zonder probleem meer dan 1000 gezinnen voorzien electriciteit voor het huishouden. Er kunnen in élke gemeente eigenlijk wel genoeg windmolens geplaatst worden om te voorzien in de lokale behoefte! Wil men ze niet in de eigen gemeente, dan kan men zelfs 1/10 gemeentes selecteren om die dan eventueel vol te plaatsen. Voor mijn part zetten ze elke 300m langsheen de autostrades een windmolen. \'t Is een bestaande en meer haalbare oplossing dan geothermische energie denk ik... \'t is enkel kwestie van aanvaarding .. (mss kunnen ze dergelijk kunstwerk wel zien uit de ruimte :p)

het lijkt me de meest duurzame oplossing...

transport en de industrie heeft een heel ander verhaal (alhoewel colruyt 100% groene energie afneemt): een fruitschip of containerschip of vliegtuig zie ik niet meteen op iets anders varen/vliegen dan fossiele brandstof...



Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures

Geowizard
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2008, 08:21
Re: Geologie als wetenschap van de toekoms

Bericht door Geowizard » 25 mar 2008, 16:03

Even wat technische info. Geothermische energie is geen nieuw idee... Maar zo simpel als even een gaatje boren is het ook weer niet. De grootste problemen die bij geothermische energie om de hoek komen kijken betreffen de neerslag van zouten van het opgepompte verwarmde water. Diep in de aardkorst gaat onder de heersende fysische omstandigheden (HP/HT) veel minerale zouten in oplossing in het voor verwarming naar beneden gepompte water. Deze slaan neer bij het aan de oppervlakte komen van het water door verlaging van de druk. Die zoutneerslag verstopt in no-time je systeem. Geen onoverkomelijk probleem, maar wel een, dat dermate complicerend werkt dat kosten-baten analyses van dergelijke systemen niet erg gunstig afsteken. Hoe ver geowetenschappen op dit moment zijn met een goede prijsgunstige oplossing voor dit probleem weet ik niet, maar zonder zie ik het op korte termijn nog niet snel op elke willekeurige plaats op de wereld toegepast worden. Blijft over de plaatsen waar geothermische energie aan het aardoppervlak gewonnen kan worden (zoals bvb. IJsland).


The present is the key to the past.

maXam
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 apr 2007, 12:56
Contacteer:
Re: Geologie als wetenschap van de toekoms

Bericht door maXam » 05 jun 2008, 17:24

Ik zag laatste een staartje van een documentaire op NatGeo over dit onderwerp. De grote hik was gelegen in het boren van diepe gaten naar superhete gebieden als ik me wel herinner. Met veel moeite had men ergens een tweetal gaten geboord naar grote diepte in de hoop dat er nu op grote diepte ergens een horizontale \'convectie\'stroom (weet niet precies meer) op gang zou komen, maar seismische metingen wees uit dat deze geblokkeerd werd.
Overigens inderdaad een zeer interessante oplossing voor het energieprobleem. Ik meen ook te weten dat men een oude mijnschacht in Limburg die eerst was dichtgegooid weer heeft leeggehaald voor een geothermisch project.


maxam

Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 aug 2008, 21:37
Re: Geologie als wetenschap van de toekoms

Bericht door Arne » 15 okt 2008, 22:12

Geothermische energie hoeft zo moeilijk niet te zijn als hier wordt voorgesteld. Tegenwoordig bestaan er manieren voor particulieren om geothermische energie te winnen. Dit door gebruik te maken van een warmtepomp.
Een gat van 20 cm diameter, diepte afhankelijk van onderliggende lagen en daar een lus in waarin men water pompt. Dit water warmt slechts een paar graden op en geeft zijn warmte aan speciale stoffen (gassen) die men vervolgens samendrukt waardoor ze warmer worden en deze warmte gebruikt men dan. Men gaat de warmte eigenlijk concentreren.

enige voorwaarden: De ondergrond waar de lus zijn warmte op neemt moet doorlatend zijn voor water. klei lagen zijn dus niet te gebruiken want deze bevriest men dan. Daarmee dat de diepte afhankelijk is van de lagen.
Dit hele principe kan nog simpelder (grote kanshebber voor de toekomst) Een warmtepomp die zijn warmte van de lucht neemt.
--> geen gat nodig, onuitputtelijk, overal op kleine schaal toepasbaar.

[Bewerkt door Arne op 15-10-2008 om 21:13 NL]



Gebruikersavatar
Ohtaror
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 aug 2008, 03:17
Re: Geologie als wetenschap van de toekoms

Bericht door Ohtaror » 03 nov 2008, 22:32

Arne, zult systemen die gebruik maken van compressie en expansie van gassen, zijn het omgekeerde systeem van een ijskast. En zal (voor zover ik weet) nog een externe energiebron moeten aanspreken.

In onze cursus geologie (1e bachelor) hebben we hier wel het een en ander over gezien:

4 methodes:

1-3 gebruiken water, 4 is op droge rots

1/ <60°C, kunnen dienen bij warmtepompen van zwembaden/serre's en of bij methaangasextractie (koude lagen worden tegenwoordig ook bekeken als bron van airco!)

2/60°C-150°C, verwarming en droogprocessen. De winning van het water gebeurt via een doubletsysteem. Het debiet is hier weleen factor die niet vergeten mag worden!

3/ 150°C-200°C, opweking van elektriciteit door omzetten naar stoom en dan turbines te laten aandrijven. Op enkele plaatsen komt er zelfs rechstreeks stoom uit de grond.

4/HDR (hot dry rock) of ook wel heat-mining is een experiment in Soultz (N-Fr.). Op enkele kilometers diep kunstmatig een spletennetwerk aanleggen (of een bestaand openmaken). Hier dan water door laten stromen en dan water van 150°C a 200°C turbines te laten aandrijven.

Het totaal van 1 km³, 50°C te laten afkoelen is ongeveer het halve jaarlijks elektriciteitsgebruik van heel België. Klinkt geweldig, maar vooral geweldig duur... 3* zo duur als biomassa of windenergie


Dankjewel prof. Vandenberghe!


[Bewerkt door Ohtaror op 03-11-2008 om 22:36 NL]



Gebruikersavatar
fitch
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 aug 2005, 15:50
Re: Geologie als wetenschap van de toekoms

Bericht door fitch » 01 jan 2009, 14:22

graag even terug inpikken op een oud draadje:

Vertoefde in november laatstleden enkele dagen in Normandië en daar het geluk gehad om een gastheer te hebben die een geo-termische installatie plaatste waar ze net aan begonnen waren. Bedoeling was om 3 gaten te boren (jura) tot op een 100m diepte, waar een constante temperatuur van 20°C aanwezig is. 2 zijn voorzien voor een lus waarin water circuleert - de derde als logistieke ondersteuning (van indrukkwekkende verplaatsbare boormachine).

Systeem is zo simpel als het groot is: water wordt opgewarmd beneden, komt warm boven en geeft die warmte af aan een circuit dat naar uw huisje gaat. In de zomer kan je diezelfde 20° gebruiken om te koelen in huis :)

Vanzelfsprekend zit er een verlies op heel de installatie: je verliest links en rechts een beetje warmte en je moet ook je verbruik van electriciteit (pompje voor circualtie) verrekenen in de kosten-baten analyse (in euro of in kJ). Alles verrekend verlies je 30% van de opbrengst.

De installatie kan je linken aan een gewone verwarming op aardgas om deze laatste te laten bijspringen in geval van nood. Aan de prijzen van zomer 2007 betaalt deze installatie zich aan de huiseigenaar (in Normandië) af op 6 a 7 jaar - zonder subsidies ;)

'edit:'
duur installeren: 1 week
leeftijd gagarandeerd installatie: 20 jaar
opties: ipv 3 gaten 100m diep te boren, kan ook een terrein van 500m² afgeplagd worden tot op 60cm (!centimeter!) diepte en vervolgens voorzien worden van eenzelfde circuit (vergelijk met vloerverwarming) - nadeel naast de 500m² opp is dat je er zelfs geen boom mag op planten - voor de rest van de tijd!

groeten!



[Bewerkt door fitch op 01-01-2009 om 14:27 NL]


Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures


Plaats reactie