Wat is groot?: Mt. Everest, Mauna Kea en de Chimborazo

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 369 times
Wat is groot?: Mt. Everest, Mauna Kea en de Chimborazo

Bericht door Carboon » 25 jan 2009, 15:20

Hoi allemaal,

Op de geology website stond dit korte artikel: http://geology.com/records/highest-moun ... orld.shtml Van de Mauna Kea wist ik wel dat ze hoger was dan Mount Everest gezien vanaf het omliggende relief (oceaanbodem), maar dat stukje over de Chimborazo is nieuw voor me; vanaf het centrum van de aarde gezien is die hoger dan de Mt. Everest. Zo'n weetje moet het toch goed doen op feestjes? :D:P

Groet,

Tim


Op zoek naar groen in het zwart.

 
Gebruikersavatar
Jonas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 mar 2008, 17:49
Contacteer:
Re: Wat is groot?: Mt. Everest, Mauna Kea en de Chimborazo

Bericht door Jonas » 25 jan 2009, 16:56

Als je groot bedoelt is de Mauna Kea opnieuw de grootste, en als je het continentaal bekijkt de Kilimanjaro :P

Dus je je topictitel is enkel nog verwarrender :D



Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 369 times
Re: Wat is groot?: Mt. Everest, Mauna Kea en de Chimborazo

Bericht door Carboon » 25 jan 2009, 18:34

jonas schreef:
Als je groot bedoelt is de Mauna Kea opnieuw de grootste, en als je het continentaal bekijkt de Kilimanjaro :P
Misschien als je het over vulkanen hebt, maar bij mijn weten was dat niet mijn topic... Als we er zo naar gaan kijken zou Olympus Mons ook niet in het rijtje misstaan, want dat is echt de grootste vulkaan (van het zonnestelsel).
jonas schreef:
Dus je je topictitel is enkel nog verwarrender :D
De titel was mij minder belangrijk dan de inhoud van dat stuk van de geology website. Maar goed, dat klopt, "hoog" ipv "groot" was beter geweest... Volgens mij was dat zelfs de grap van het artikel uit Geology. Hoe defineer je "groot"? Als je zegt dat grootte gelijk is aan hoogte boven zeeniveau wint Mount Everest, kijk je naar hoogte t.o.v. het omringende relief dan wint Mauna Kea (evenals wanneer je kijkt naar volume), en mocht je grootte defineren als hoogte t.o.v. het middelpunt van de aarde wint de Chimborazo.

De Kilimanjaro is volgens mij de hoogste topografie van Afrika, dat het ook de grootste intercontinentale vulkaan is wist ik niet. Bedankt voor die info!

Groetjes,

Tim


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Jonas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 mar 2008, 17:49
Contacteer:
Re: Wat is groot?: Mt. Everest, Mauna Kea en de Chimborazo

Bericht door Jonas » 25 jan 2009, 19:06

De termen zijn inderdaad nogal verwarrend, en lijdt dikwijls tot heftige misverstanden in een discussie :P

heb ik al vaker gemerkt



Gebruikersavatar
Ohtaror
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 aug 2008, 03:17
Re: Wat is groot?: Mt. Everest, Mauna Kea en de Chimborazo

Bericht door Ohtaror » 27 jan 2009, 13:59

Grootste relief blijft toch het marianentrog: 11km.

Die Chimborazo, is ook dubbelzinnig, hangt er allemaal weer vanaf wat je als referentie neemt, gewoon een cirkel, een elipsoïde of geoïde.


Het blijft toch allemaal "just a scratch". 11km+10km = 21km maximaal relief tov de 6400km van de straal van de aarde :-)

[Bewerkt door Ohtaror op 27-01-2009 om 22:14 NL]




Plaats reactie