Vraag uitzonderlijke blauwe tanden uit Hoevenen.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
mineraal0
Vraag uitzonderlijke blauwe tanden uit Hoevenen.

Bericht door mineraal0 » 07 feb 2009, 17:10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heey iedereen,

Ja hoor hier ben ik weer met die GW van me die jullie waarschijnlijk al wel beu gezien zijn.:D

Maar toen ik deze tand vond vielen me een paar dingen op :

- De tand is gevonden in een wand (zie foto 1 ) waar er voor de rest haast geen tandjes zitten , ik had echt weinig tanden die dag !
En ik plukte hem gewoon uit die wand.

- De uitzonderlijke glans van de tand : het is de enige tand die ik heb waarbij de flash terugkaatst zonder dat de tand vochtig is. Bij de zon is dit net hetzelfde , de glans van de tand is echt enorm.

- De erg aparte BLAUWE kleur van de tand , met die vlekken. Er zijn blauwe tandjes te vinden in Hoevenen maar vanwaar komen die ?
De tandjes die ik die dag vond waren niet blauw , maar net als de andere Hoevenen tandjes.

-De grootte + zwaarte van de tand , misschien gewoon geluk of misschien meer ? :?

Omdat deze tand de zeldzaamste en meest dierbare is , heb ik hier al veel over nagedacht.
Waarom vond ik deze tand in een wand waar bijna geen tandjes lagen , veel fosforiet en veel schelpen?

Eerst dacht ik dat die wand gewoon bestond uitde Zanden Van Oorderen , MAAR in deze zanden zat toch niet zo veel fosforiet normaal ? Ik ging op zoek naar oude topics en Pieter zei ooit eens dat de Zanden Van Oorderen bestonden uit erg veel schelpen , en dat men er men er erg weinig in vond , buiten soms eens een GW of Hastalis.

Desondanks dat ik weinig vond ik die wand , lagen er ook Galeocerdo , Odontaspis en zelfs een haaienwervel tussen...
Dit snapte ik dus niet.

Dus wat zou deze laag dan zijn ?

Ik heb de data bijgehouden , deze wand bestond dus op 15 augustus 2008.
Waren er toen misschien andere lagen opgezogen ? Kan men dit natrekken ?
Of is deze laag gewoon Kattendijk maar met weinig tanden ?

Dus ik zou graag een antwoord hebben op de vraag waarom men soms hele mooie blauwe tandjes vind , en soms van die minder mooie bruine ( ik vind blauw persoonlijk mooier :D.)

Dit raadsel zet me erg vaak aan het denken en ik zou graag weten hoe de vork nu aan de steel zit !

Elke info zou kunnen helpen , dus alsjeblieft mensen zeg wat u ervan denkt!

Alvast hartelijk bedankt ,

Gunther

[Bewerkt door mineraal0 op 07-02-2009 om 17:13 NL]

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Vraag uitzonderlijke blauwe tanden uit Hoevenen.

Bericht door Gerrit-Jan » 07 feb 2009, 18:21

Sorry hoor maar ik vind het zooooooooooo een lelijk ding!!

Als ik het wist waar ze je het best kunt vinden en waarom juist daar, dan zat ik waarschijnlijk elke dag in Hoevenen!!! ;)

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Morpheus
Contacteer:

Bericht door Morpheus » 07 feb 2009, 20:22

Afbeelding

Toch is het antwoord vrij eenvoudig, het gaat hier over een opspuiting, dus alles ligt door elkaar. Spreken over "lagen" is hier dan ook niet van toepassing. Jouw blauw tandje komt inderdaad uit de zanden van Oorderen. Deze zanden bevatten weinig tanden maar wel meestal perfect bewaard (indien ze de buizen overleefd hebben) en vaak met een blauwe glans. De soorten zijn beperkt tot Notorhinchus, Hexanchus, hastalis en C. carcharias, dit wat betreft de grotere soorten.

Benjamin
Contacteer:

Bericht door Benjamin » 07 feb 2009, 20:35

Wouw!! Die zijn mooi!

You've got mail!

Tim

Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.

mineraal0
Antw: Antw: Vraag uitzonderlijke blauwe tanden uit Hoevenen.

Bericht door mineraal0 » 07 feb 2009, 23:35

morpheus schreef:
Toch is het antwoord vrij eenvoudig, het gaat hier over een opspuiting, dus alles ligt door elkaar. Spreken over "lagen" is hier dan ook niet van toepassing. Jouw blauw tandje komt inderdaad uit de zanden van Oorderen. Deze zanden bevatten weinig tanden maar wel meestal perfect bewaard (indien ze de buizen overleefd hebben) en vaak met een blauwe glans. De soorten zijn beperkt tot Notorhinchus, Hexanchus, hastalis en C. carcharias, dit wat betreft de grotere soorten.

Bedankt voor de uitleg , maar voor mij blijft deze GW toch meer dan gewoon een blauw tandje.

Wat een schitterend materiaal.
Ik zou wel eens mee willen naar z'on vlakte waar je jouw spul vind , niet normaal !

Johwi
Contacteer:

Bericht door Johwi » 08 feb 2009, 00:27

Afbeelding

Voor de echte blauwe tandjes moet je wel naar D..l gaan, waar zanden van Oorderen, grotendeels is (was)gestoort.(geel zand met schelpen).
Maar ze zijn er niet in zoveel aantallen te vinden, zoals je dat in Hoevenen gewent ben!
Je moet er wel wat voor doen, om met 3 á 5 hele gave tanden thuis te komen van een hele dag.
Morgen ga ik en mij zoekmaat er even kijken/zeefen of het nog de moeite waard is.

Morgenavond doe ik wel een verslagje, van mijn zoek/graaf dagje, met eventueel fotookes erbij!

Groetjes Johwi.

SeeYou!

leclused
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Bericht door leclused » 08 feb 2009, 10:08

Jowhi

Mocht je dit nog lezen voor je vertrekt Ga zeker eens kijken tussen PSA en D-Dok (in aanbouw). Daar is een afwatering van het PSA terrein dat een soort mini-canyon heeft uigesleten daar vind je nogal eens blauwe (maar ook oranje/bruine) tanden.

zie ook :

http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 7501#69203

Sorry voor dat cryptische omschrijving. Maar hopelijk begrijp je het wel.

MVG

Dagobert

[Bewerkt door leclused op 08-02-2009 om 10:12 NL]

Dagobert L'Ecluse

Johwi
Contacteer:

Bericht door Johwi » 08 feb 2009, 18:43

Hallo , ben vanochtend naar omgeving doel geweest.
Ze zijn bezig met opspuiten, en ze hebben dammen gemaakt maar het is nog momenteel de bovenste laag,(alleen zand, en turf) dus geen tanden te vinden, allen een compleete roggestekel, meer niet.

Dus we zijn weer vertrokken naar Hoevenen, en weer leuk gevonden aldaar.

SeeYou!

Gesloten