Beierense ammonniet, determinatie en afwijking in ribbelpatroon
Beierense ammonniet, determinatie en afwijking in ribbelpatroon
Weet iemand deze ammonniet te determineren? Hij komt uit een steengroeve bij het dorpje Singlingen nabij Neumarkt.
De afwijking in het ribbelpatroon in de laatste winding (onderin de foto), hoe kan die zijn ontstaan?
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Beierense ammonniet, determinatie en afwijking in ribbelpatroon
Hoi Steef,
kun je iets meer zeggen over het tijdperk. Ik denk aan Jura. Klopt dit?
Kijk ook eens hier http://www.steinkern.de/index.php?optio ... 1&catid=18
Kan verder weinig vinden over Singlingen/Neumarkt. Kun je iets specifieker zijn?
Groet
kun je iets meer zeggen over het tijdperk. Ik denk aan Jura. Klopt dit?
Kijk ook eens hier http://www.steinkern.de/index.php?optio ... 1&catid=18
Kan verder weinig vinden over Singlingen/Neumarkt. Kun je iets specifieker zijn?
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
Heb het ff nagezocht, was een vakantie in 1993 dus valt niet mee... Singlingen krijg het niet gevonden. Wel Siglingen maar dat ligt bij Heilbronn dus klopt niet... affijn van Singlingen ben ik niet zo zeker meer eigenlijk. Mogelijk was het toch Sindlbach. De vindplaats is dan hoogstwaarschijnlijk Bischberg, bij Sindlbach bij Neumarkt in der Oberpfalz geweest (zie foto). Het typisch op vers breukvlak grijze gesteente met de door limoniet rooig en bij verwering groenig gekleurde ammonnieten uit mijn verzameling van de betreffende groeve komen namelijk exact overeen met de ammonnieten op de foto 's van deze vindplaats.
Goede site hoor! Als ik de foto 's vergelijk dan is het denk ik een Orthosphinctes, alleen geen idee welke precies. Mogelijk de Orthosphinctes Ardescia proinconditus?
Is dan zoiezo in ieder geval laat Jura / Malm.
Groet,
Stefan
Is dan zoiezo in ieder geval laat Jura / Malm.
Groet,
Stefan
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Het is sowieso een mooi exemplaar!!
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)