iets moois maar ik weet niet wat.
iets moois maar ik weet niet wat.

hier zijn mijn laatste vondsten van de kiezelgroeven in maasmechelen
ik weet niet wat het is al vermoed ik dat op de laatste foto's zee egels te zien zijn maar ik ben er niet zeker van het is .
weten jullie wat het is ?
marnick
- Spongebob
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 636 times
Antw: iets moois maar ik weet niet wat.
Ik zie geen zee-egels, maar de holte op de eerste foto lijkt me een afdruk van een belemnietrostrum (+phragmocoon).
Vergelijk met de bovenstaande van Ohé en Laak.
Time fades away (Neil Young)
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Yep, de determinatie van Tom staat.
Ten eerste zie ik ook geen zeeegels. De bolling die we zien is mijn inziens het gevolg van een natuurlijke breukvlak.
Ten tweede vind ik het leuk jou foto te zien met een fragmacoon.
Een vergelijkbaar exemplaar heb ik in de jaren "80 gevonden in Haddorf. De breedte van de steen bedraagt 9 cm. Bij dit exemplaar is het rostrum uit de vuursteen gevallen terwijl het fragmacoon hierin is blijven zitten.
Robert Mensink
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Antw: iets moois maar ik weet niet wat. @ Tom
Tom
Op jou foto zie ik aan de basis van het fragmacoon een verticaal 'iets'.
Weet jij wat dat is? Is het vergelijkbaar met het 'iets' dat je op mijn bijgaande detailfoto ziet? Ik weet nm. niet wat het is maar het hoort overduidelijk bij het fragmacoon.
Kan het te maken hebben met het siphokanaal alhoewel dit normaal in het fragmacoon ligt?
Robert Mensink
- Pachydiscus
- Been thanked: 11 times

Zie foto van Belemniet in vuursteen uit het topic over de Krijtfossielen van Limburg. Dan is het duidelijk wat het is. Overigens is de belemniet, oftewel het rostrum er niet uitgevallen. Het is opgelost.
Digger
- Spongebob
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 636 times
Da's een hele mooie, Digger!
@ Robert("Op jouw foto zie ik aan de basis van het phragmocoon een verticaal 'iets'. Weet jij wat dat is?" )
Het heeft, denk ik, te maken met de aanzet van de alveoleholte met het rostrum. Aan de buitenzijde van een belemnietrostrum zie je ook altijd een spleetje. Dat moet haast wel corresponderen met elkaar,zoals je al aangaf.
Wie helpt? (eerst even voetballen kijken:D)
[Bewerkt door Spongebob op 28-03-2009 om 20:38 NL]
@ Robert("Op jouw foto zie ik aan de basis van het phragmocoon een verticaal 'iets'. Weet jij wat dat is?" )
Het heeft, denk ik, te maken met de aanzet van de alveoleholte met het rostrum. Aan de buitenzijde van een belemnietrostrum zie je ook altijd een spleetje. Dat moet haast wel corresponderen met elkaar,zoals je al aangaf.
Wie helpt? (eerst even voetballen kijken:D)
[Bewerkt door Spongebob op 28-03-2009 om 20:38 NL]
Time fades away (Neil Young)
Het 'dingetje' boven de opgevulde alveole is inderdaad de 'opgevulde' ventrale fissuur/spleet.