gesteenten Mount Everest

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
issike
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2009, 15:48
gesteenten Mount Everest

Bericht door issike » 06 apr 2009, 17:18

hallo iedereen!
Ik moet voor aardrijkskunde enekele vraagjes oplossen over de berg Mount Everest. Het gaat ivm de geologische tijdsschaal, platentektoniek en de gesteenten die er voorkomen. Ik heb al wat opzoekwerk gedaan maar ik vind niet de juiste informatie of zeer gering. Zouden jullie mij willen helpen?

De vragen luiden als volgt;

1.Leg uit aan de hand van de platentektoniek het ontstaan van het gebergte uit.
2.Situeer het ontstaan van het gebergte in de tijd. (Geologische tijdsschaal)
3.Bespreek kort enkele veel voorkomende gesteenten in het gebergte aan de hand van een geologische doorsnede, handboek over gesteente,…
4.Maak een korte toeristische analyse over dit gebergte.
(zijn er spectaculaire landschapselementen, welke sporten kan je er zoals beoefenen, welke accommodaties zijn er te vinden,...)

alvast bedankt!
groetjes,
Isaura


:)

 
Gebruikersavatar
tandenzoeker
Berichten: 576
Lid geworden op: 10 nov 2005, 17:13
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Re: gesteenten Mount Everest

Bericht door tandenzoeker » 06 apr 2009, 23:05

Komkom, je hebt 2 weken paasvakantie ... En slecht weer morgen ... Trek eens naar de bib, of maak gebruik van google. Probeer misschien ook eens wikipedia, gebruik engelse termen (plate tectonics ipv platentektoniek bvb) of zoek op de naam van de bergketen, geologische geschiedenis van de landen waar de Everest ligt enz. enz.

Wat heb je zoal gevonden?


"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

issike
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2009, 15:48
Re: Re: gesteenten Mount Everest

Bericht door issike » 07 apr 2009, 00:55

tandenzoeker schreef:
Komkom, je hebt 2 weken paasvakantie ... En slecht weer morgen ... Trek eens naar de bib, of maak gebruik van google. Probeer misschien ook eens wikipedia, gebruik engelse termen (plate tectonics ipv platentektoniek bvb) of zoek op de naam van de bergketen, geologische geschiedenis van de landen waar de Everest ligt enz. enz.

Wat heb je zoal gevonden?
Ik heb reeds de 2 eerste vragen al kunnen beantwoorden maar ben nu vooral op zoek naar de gesteenten die men in het Himalaya, meer bepaald in de Mount Everest vindt.

Mijn eerste 2 antwoorden luiden als volgt;

1.Leg uit aan de hand van de platentektoniek het ontstaan van het gebergte uit.
Miljoenen jaren geleden verschoof de Indisch-Australische plaat stilletjes aan naar het noorden. India verschoof mede hierdoor ook naar het noorden. Op een bepaald moment botste de Indisch-Australische plaat tegen de Euraziatische plaat. De Indisch-Australische plaat (hogere dichtheid) subduceert onder de Euraziatische plaat. Er komt materiaal hogerop te liggen en na miljoenen jaren hoge druk ontstaat er een gebergte, in dit geval de Mount Everest.
We zien op deze tekening de verklaring voor het ontstaan van de Himalaya. Een botsing tussen de Indiase en Aziatische aardschollen.

2. Situeer het ontstaan van het gebergte in de tijd. (Geologische tijdsschaal)
Meer dan 65 miljoen jaar geleden is door de platentektoniek onder andere het Himalaya gebergte ontstaan. Ongeveer 600000 jaar geleden is het Himalaya gebergte, met de Mount Everest als piek, de hoogste bergketen te wereld geworden.
Maar volgens George Gehrels is het Himalaya gebergte al veel eerder ontstaan. Hij heeft namelijk mineraalmonsters van ginds onderzocht van 450 tot 500 miljoen jaar oud.

Klopt dit zo een beetje, of moet ik op zoek gaan naar andere informatie?

alvast bedankt!



:)


Plaats reactie