Intelligent ontwerp

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
davinci
Berichten: 481
Lid geworden op: 16 jul 2004, 09:58
Contacteer:
Antw: Antw: Intelligent ontwerp

Bericht door davinci » 01 jun 2005, 22:29

Casper schreef:
Er zullen altijd mensen zijn die er in blijven geloven. en als het christendom ze niet meer aanstaat stappen ze heel makkelijk over naar new ageof ander alternatief gezweef. sommige mensen moeten gewoon in iets geloven. ik vind zulke mensen naief, maar het schijnt voor een deel genetisch bepaald te zijn...

Groeten, Casper
ieuuuuuuuwww..... das pas eng zeg.genetisch.
Dus ze hebben gewoon afwijkingen ten op zichte van normale mensen zoals jij en ik.
brrrrrrr vandaar altijd die kippevel als op zondag de voordeur bel weer gaat.
Ik heb het altijd al vermoed maar wist het niet zeker he.
Arme arme mensen en ik had al met ze te doen maar nu nog meer.
Ik zou bijna zeggen laten we voor ze bidden ,.....maar dat doe ik dus ff lekker niet.
de gr van dv


i just looove fossils

 
Gebruikersavatar
Vipera
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 dec 2004, 20:14
Antw: Intelligent ontwerp

Bericht door Vipera » 01 jun 2005, 23:54

Wel wel wel,

Zelf ben ik een gelovige èn geinteresseerd in fossielen. Dus dat kan ook.

Net als elk mens zijn gelovigen bezig met levensvragen over het hoe en waarom we hier op aande zijn. Volgens mij verschillen gelovigen in dit opzicht niet van mensen die niet in een God geloven.

Gelovigen denken dat het leven een andere oorsprong heeft terwijl anderen geloven dat het leven spontaan ontstaan is of weten niet wat de oorsprong van het leven is.

In essentie weten we niet eens wat leven is. Ook de wetenschap niet.


Vipera

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Intelligent ontwerp

Bericht door Frederik » 02 jun 2005, 02:37

Vipera, er is nog een verschil tussen geloven in een god en het letterlijk interpreteren van teksten als het scheppingsverhaal. In essentie houdt de wetenschap zich niet bezig met geloven, maar met verklaren, of liever nog: het opstellen van een zo eenvoudig mogelijk model dat de dingen die we in het leven ziet verklaart. Stellen dat de gelovige gelooft dat het leven door god geschapen wordt en dat de wetenschapper gelooft dat het leven zich spontaan ontwikkeld heeft is niet helemaal correct m.i.


Natuurlijk is, zoals Koen reeds heeft aangehaald, de wetenschap niet per definitie onfeilbaar, te meer omdat het ook maar een product van mensen is. Toch kan ik het niet laten op uw laatste zin te reageren. Een ex-professor van mij beweert namelijk wel een wetenschappelijk antwoord te hebben op de vraag \"wat is leven?\" (of ik het eens ben met zijn stellingen doet hier niet terzake :) ). Als u dat interesseert: hij heeft er zelfs een boek over geschreven. Dit maar om te illustreren dat de wetenschap ook met zo\'n zaken bezig kan zijn.

O ja, en ook hij is diepgelovig, zowel in god als in de evolutietheorie.


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Supergraver
Berichten: 4017
Lid geworden op: 25 feb 2005, 16:14
Antw: Antw: Intelligent ontwerp

Bericht door Supergraver » 02 jun 2005, 02:44

vipera schreef:
In essentie weten we niet eens wat leven is. Ook de wetenschap niet.
Heel mooi gezegd vipera,

Ik ben niet gelovig, maar het helemaal wel met je eens. Het is zeer interessant om over de oorsprong na te denken. maar aangezien er ook in de wetenschap een zekere vorm van evolutie schuil gaat, zal men er over honderd jaar toch wel weer anders over denken. Kijk nu maar eens naar de recente vondsten van de voorlopers van de hedendaagse mens (niet een rechte lijn, maar waarschijnlijk zelfs meerdere aftakkingen, waarvan wij er een zijn).
Waar ik wel een hekel aan heb is dat deze Crea\'s zich vastklampen aan de mogelijkheid van en op het puntje waar ze zich slecht kunnen verdedigen, vaak teruggrijpen op hun geloof of de Bijbel. En dan is het appelen met peren vergelijken, omdat ik de Bijbel zeker niet zie als een wetenschappelijke bron om de oorprong mee te kunnen bewijzen.
En trouwens stel dat deze lui gelijk hebben, geef ik het toch niet toe, want weet je wel hoeveel ik aan data moet veranderen aan m\'n verzameling. Zie je het al voor je; Isurus hastalis, 3000 v.C, etc

Groeten, Martijn




davinci
Berichten: 481
Lid geworden op: 16 jul 2004, 09:58
Contacteer:
Antw: Antw: Intelligent ontwerp

Bericht door davinci » 02 jun 2005, 09:28

vipera schreef:
Wel wel wel,

Zelf ben ik een gelovige èn geinteresseerd in fossielen. Dus dat kan ook.

Net als elk mens zijn gelovigen bezig met levensvragen over het hoe en waarom we hier op aande zijn. Volgens mij verschillen gelovigen in dit opzicht niet van mensen die niet in een God geloven.

Gelovigen denken dat het leven een andere oorsprong heeft terwijl anderen geloven dat het leven spontaan ontstaan is of weten niet wat de oorsprong van het leven is.

In essentie weten we niet eens wat leven is. Ook de wetenschap niet.

Nou vind ik het eng worden ik ben...weg
gr dv


i just looove fossils


Gesloten