Hout? uit Kelmis
Hout? uit Kelmis
Hey,
Gisteren zijn we gaan wandelen in de streek van kelmis, bekend om de vroegere zink en lood mijnen. Zeer mooie streek trouwens met uniek verleden en natuur (zinkviooltje) voor België. Naast wat stenen met galemiet heeft mijn zus deze steen gevonden. Hij lag in het midden van een klein bospadje en er is duidelijk al veel over gefietst en gewandeld.
Mijn vraag is eigenlijk vrij simpel, was het de moeite om deze steen (6,5 kilo en 35 cm) verschillende kilometers mee te sleuren tot de auto?
Voor zover ik weet zijn er daar wel lagen uit het devoon en carboon bekend en ik heb ook al gehoord van eerdere vondsten van versteend hout.
bye
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: Hout? uit Kelmis
Beste Arne,
Allereerst: deze foto's zijn wat mij betreft niet gedetailleerd genoeg om een met zekerheid iets over deze steen te zeggen. Probeer eens enkele detail-opnames te maken.
Echter, afgaande op deze foto's, vermoed ik dat het hier gewoon om een stuk kwartsiet o.i.d. gaat. (Maar dit blijft uiteraard gissen met deze foto's).
Groet,
Johan
Allereerst: deze foto's zijn wat mij betreft niet gedetailleerd genoeg om een met zekerheid iets over deze steen te zeggen. Probeer eens enkele detail-opnames te maken.
Echter, afgaande op deze foto's, vermoed ik dat het hier gewoon om een stuk kwartsiet o.i.d. gaat. (Maar dit blijft uiteraard gissen met deze foto's).
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- Carboon
- Has thanked: 438 times
- Been thanked: 527 times
Hoi Arne,
Ben met Johan eens dat deze foto's niet veel duidelijkheid geven. Ook is het misschien handig om een foto te maken van de smalle zijde (zeg maar de kant waar de "jaarringen" of een andere structuur zou zitten) want oppervlakte structuren in hout zijn minder gemakkelijk te herkennen als zodanig dan interne hout-structuur.
Groeten,
Tim
Ben met Johan eens dat deze foto's niet veel duidelijkheid geven. Ook is het misschien handig om een foto te maken van de smalle zijde (zeg maar de kant waar de "jaarringen" of een andere structuur zou zitten) want oppervlakte structuren in hout zijn minder gemakkelijk te herkennen als zodanig dan interne hout-structuur.
Groeten,
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
Hey,
Hier zijn nog wat foto's, ik ben bezig met de steen proper te maken en dan zal ik nog wat foto's maken. En het is een kalksteen, ik dacht zelf ook eerst een kwartsiet. Hij is gevonden in de vallei van de Geul. Misschien dat deze verdere info helpt.
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Hoi Arne,
Ik ben zelf niet echt een fossiel-hout expert, maar ik heb op dit moment niet echt een reden om aan te nemen dat het om iets anders dan een stuk gelaagd kalksteen/kalk-areniet/zandsteen gaat. Kun je zeggen waarom je aan fossiel hout denkt? Nogmaals, ik ben geen expert op dit gebied dus ik kan er naast zitten.
Groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 16-04-2009 om 23:03 NL]
Ik ben zelf niet echt een fossiel-hout expert, maar ik heb op dit moment niet echt een reden om aan te nemen dat het om iets anders dan een stuk gelaagd kalksteen/kalk-areniet/zandsteen gaat. Kun je zeggen waarom je aan fossiel hout denkt? Nogmaals, ik ben geen expert op dit gebied dus ik kan er naast zitten.
Groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 16-04-2009 om 23:03 NL]
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- tandenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Hey Arne,
Om te beginnen, het is galeniet, met een n ipv m! Dan, denk ik ook dat het een zandsteen is. Ik meen kruisgewijze gelaagdheid te zien? OK, dit sluit fossiel hout niet helemaal uit, daarvoor zijn de afbeeldingen te onduidelijk, maar dit zou ons wel kunnen leiden in de richting van een sedimentair gesteente zoals hier reeds vermeld. Plaatje bijgevoegd om 't één en ander te verduidelijken.
"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.
- Carboon
- Has thanked: 438 times
- Been thanked: 527 times
Hoi Arne,
Kun je geronde korrels herkennen? Dit is iets dat je bij fossiel hout niet verwacht (daar het hier gewoonlijk om permineralizatie gaat), als je die ziet zou ik fossiel hout uitsluiten.
Je schrijft dat het hier om een kalksteen gaat, en, hoewel goed mogelijk, ben ik niet bekend met Carbonaat-fossiel hout (doorgaans vooral silica etc.). Ook vind ik het patroon wat grof voor fossiel hout (gezien de schaal die je gaf van 35 cm, zijn de ribbels best groot), maar dat is waarschijnlijk subjectief (al m'n stukken hebben een fijnere hout structuur, of sclerenchyma voor palm hout etc.). Om een lang verhaal kort te sluiten: op basis van de foto's denk ik dat het geen hout is (maar, zoals de anderen al schreven, waarschijnlijk een sedimentaire gelaagdheid). Volledig uit te sluiten is het echter niet, want daarvoor zul je er op z'n minst met de loupe naar moeten kijken.
Groeten,
Tim
Kun je geronde korrels herkennen? Dit is iets dat je bij fossiel hout niet verwacht (daar het hier gewoonlijk om permineralizatie gaat), als je die ziet zou ik fossiel hout uitsluiten.
Je schrijft dat het hier om een kalksteen gaat, en, hoewel goed mogelijk, ben ik niet bekend met Carbonaat-fossiel hout (doorgaans vooral silica etc.). Ook vind ik het patroon wat grof voor fossiel hout (gezien de schaal die je gaf van 35 cm, zijn de ribbels best groot), maar dat is waarschijnlijk subjectief (al m'n stukken hebben een fijnere hout structuur, of sclerenchyma voor palm hout etc.). Om een lang verhaal kort te sluiten: op basis van de foto's denk ik dat het geen hout is (maar, zoals de anderen al schreven, waarschijnlijk een sedimentaire gelaagdheid). Volledig uit te sluiten is het echter niet, want daarvoor zul je er op z'n minst met de loupe naar moeten kijken.
Groeten,
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.