Barnsteen in Scheveningen?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Barnsteen in Scheveningen?

Bericht door Casper » 27 apr 2005, 22:57

maarten schreef:
Casper schreef:
dat frederiks mailadres niet in zijn profiel stond kwam niet door jouw maar doordat je waarschijnlijk niet goed was aangemeld :)

ik moet zeggen: het ziet er wel erg uit als barnsteen hoewel ik het een beetje typisch vind dat ze allebei dezelfde -een beetje vreemde- kleur hebben. maar het zou best kunnen.

heb je al getest? :)

Groeten, Casper
Ziet er zeker uit als barnsteen, ik heb zelf ook wel eens barnsteen op schelpenpaden gevonden. In Scheveningen ook wel eens tertiair materiaal gevonden, zou niet wetn waarom het daar niet zou kunnen!
mja het ene tertiaire materiaal is het andere niet :)
barnsteen komt wel van een heel andere plaats en tijd en zit hier niet in de grond, het komt uit het baltische gebied. maar inderdaad: waarom niet?

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

 
Gebruikersavatar
webmaster
Senior Lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 09 sep 2003, 21:20
Contacteer:
Antw: Barnsteen in Scheveningen?

Bericht door webmaster » 27 apr 2005, 22:59

Linkse is zeker barnsteen zo te zien. Rechtse zou ook vuursteen kunnen zijn. Tik het eens tegen je tanden. Zou moeten klinken als plastic, en het moet vrij licht zijn.

Langs het gehele noordzee strand komt barnsteen sporadisch voor. Op de waddeneilanden komt het meer voor, bijv. op noord Texel.

Echter, er spoelt ook regelmatig kunsthars (afkomstig van schepen) aan, dus wees altijd voorzichtig met dit soort vondsten barnsteen te noemen.


Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Lidwientje
Berichten: 137
Lid geworden op: 22 feb 2005, 14:27
Antw: Barnsteen in Scheveningen?

Bericht door Lidwientje » 27 apr 2005, 23:29

De testjes hebben mij niet echt overtuigd. Verwarming levert zeker geen rozijnengeur op, eerder een beetje wierokig geparfumeerd. Na opwrijven tilde de grootste van de twee na enig aandringen een minuscuul papiersnippertje op, maar niet dat je zegt \'wauw, wat een statische lading!\'. Daarna nog een bak zout water geprobeerd, waarin de twee \'steentjes\' beide vlak boven/op de bodem bleven liggen. Drijven zou ik het niet durven noemen.
Misschien moet ik het voor de zekerheid toch maar op kunsthars houden. Of misschien gefossiliseerd oorsmeer van een oude zeeman.
Ze komen trouwens niet uit een schelpenpad maar uit de vloedlijn.



Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Barnsteen in Scheveningen?

Bericht door Casper » 28 apr 2005, 16:41

okee dat is barnsteen. dat het wat meer naar wierook dan naar rozijnen ruikt zou ik niet moeilijk over doen, er zijn zeer weinig mineralen die gaan ruiken als je ze verwarmt :)
ook is het beslist niet zo dat je haren overeind gaan staan van de statische lading, vooral niet als het een klein stukje barnsteen is. kunsthars heeft geen statische lading en gaat ook niet lekker ruiken maar stinken bij verwarming volgens mij. je zou nog UV-licht kunnen poberen...
toch ben ik ook niet helemaal zeker want de kleur vind ik nogal vreemd. vooral die van de meest rechtse.

Groeten, Casper

[Bewerkt door Casper op 28-04-2005 om 15:44 NL]


Post mortem we sort 'em!

jetzken
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jun 2005, 18:13
Antw: Barnsteen in Scheveningen?

Bericht door jetzken » 04 jun 2005, 19:00

probeer het met een watten staafje
met acceton (nagel lak verwijder)
als het plakt is het niet goed of
hetis copal maar dat vindt je niet
in nederland op het strand

mvg jetzken


jt


Gesloten