Laat je mooiste groen zien!
- Carboon
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 525 times
Laat je mooiste groen zien!
Hoi allemaal,
Zeer onder de indruk van al het schoons dat de "laat je mooiste ... zien"-type topics passeert, ben ik nu reuze benieuwd naar wat voor planten-materiaal er in jullie vitrines pronkt!
Groet,
Tim
Zeer onder de indruk van al het schoons dat de "laat je mooiste ... zien"-type topics passeert, ben ik nu reuze benieuwd naar wat voor planten-materiaal er in jullie vitrines pronkt!

Groet,
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
- Carboon
Antw: Laat je mooiste groen zien!

Om het spits af te bijten:
1 Ginkgo huttoni
2 ...
3 Eusphenopteris striata
4 Cycadocarpidium sp.
5 Palmatopteris cf. sturii
6 Annularia stellata
7 Alethopteris cf. serlii
8 Zamites feneonis
9 Eusphenopteris sp.
erg mooi
is die Gingko een eigen vondst? Hoe oud en uit welke regio?
mvg stijn
is die Gingko een eigen vondst? Hoe oud en uit welke regio?
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
- Carboon
Hoi Stijn,
Die Ginkgo is helaas geen eigen vondst, maar komt uit een oude verzameling die ik heb gekregen/overgenomen. Hoewel de gegevens die ik kreeg niet goed leesbaar/compleet waren, kan ik met redelijke zekerheid zeggen dat het stuk afkomstig is uit Groot Brittannië (waarschijnlijk Yorkshire, maar dit weet ik niet zeker) en een Midden-Jura ouderdom heeft.
Heb je zelf nog mooie stukken staan? Foto?
Groet,
Tim
Die Ginkgo is helaas geen eigen vondst, maar komt uit een oude verzameling die ik heb gekregen/overgenomen. Hoewel de gegevens die ik kreeg niet goed leesbaar/compleet waren, kan ik met redelijke zekerheid zeggen dat het stuk afkomstig is uit Groot Brittannië (waarschijnlijk Yorkshire, maar dit weet ik niet zeker) en een Midden-Jura ouderdom heeft.
Heb je zelf nog mooie stukken staan? Foto?

Groet,
Tim
Antw: Antw: Laat je mooiste groen zien!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor ding die tweede is, want ik heb er namelijk een die bijna identiek is.Carboon schreef:
Om het spits af te bijten:
1 Ginkgo huttoni
2 ...
3 Eusphenopteris striata
4 Cycadocarpidium sp.
5 Palmatopteris cf. sturii
6 Annularia stellata
7 Alethopteris cf. serlii
8 Zamites feneonis
9 Eusphenopteris sp.
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
- Betelgeuze
- Carboon
@ Stijn: jouw stukken mogen er anders ook zijn hoor. Vooral dat laatste stuk ziet er heel apart uit! Wat is dat precies (vooral die "gaten")?
@ Olof: Goede vraag; daar ben ik zelf ook nog niet helemaal over uit. De middennerf is te goed ontwikkeld voor de meeste Neurodontopteride bladvormen, maar de basis lijkt me eerder constrict dan confluent, wat je verwacht te zien bij Alethopteride bladvormen. Wegens deze tussenvorm houd ik het voorlopig op “cf. Neuralethopteris sp.”, maar dit is slechts een eerste gok, vooral gebaseerd op de grootte en nervatuur, ben nog bezig met een beter gefundeerde determinatie
Daarnaast zou ik oppassen met het vergelijken van zaadvarens, want zelfs als jouw stuk op het eerste gezicht lijkt op het mijne, wil dat absoluut niet zeggen dat het om dezelfde soort, of zelfs hetzelfde geslacht gaat (kleine verschillen zijn heel belangrijk bij deze planten). Plaats anders eens een fotootje, ik ben sowieso heel benieuwd!
@ Kevin: Mooi veertje! Is in het echt de nervatuur goed te zien? En loopt het blad aan de basis naar een bepaald punt, of zit het vast over meer dan de halve breedte van het blad?
@ Olof: Goede vraag; daar ben ik zelf ook nog niet helemaal over uit. De middennerf is te goed ontwikkeld voor de meeste Neurodontopteride bladvormen, maar de basis lijkt me eerder constrict dan confluent, wat je verwacht te zien bij Alethopteride bladvormen. Wegens deze tussenvorm houd ik het voorlopig op “cf. Neuralethopteris sp.”, maar dit is slechts een eerste gok, vooral gebaseerd op de grootte en nervatuur, ben nog bezig met een beter gefundeerde determinatie

@ Kevin: Mooi veertje! Is in het echt de nervatuur goed te zien? En loopt het blad aan de basis naar een bepaald punt, of zit het vast over meer dan de halve breedte van het blad?
- Carboon

Kan het niet laten nog wat te plaatsen

1 ...
2 Corynepteris cf. augustissima
3 cf. Sphenophylum emarginatum
4 Mariopteris sp.
5 Pinopsida
[Bewerkt door Carboon op 02-05-2009 om 18:12 NL]