Uit Antwerpen, geen Oxynotus...
- FransFrenken
- Contacteer:
Uit Antwerpen, geen Oxynotus...
Ik dacht zelf aan Deania. Wie weet raad, en heeft hem misschien zelf ook wel gevonden in Antwerpen (bij de Indaver).

Kijk ook eens op mijn website :
http://people.zeelandnet.nl/sharke/
Antw: Uit Antwerpen, geen Oxynotus...
Ik heb ook zoiets ja, dacht eerder aan Centrophorus, maar die Squaliformes zijn één grote soep. Daar waag ik mij niet aan.
Hi Frans,
Waarom zou dit geen oxynotus kunnen zijn?
Hoe groot is die tand eigenlijk en heb je ook een afbeelding van de andere zijde?
[Bewerkt door Morpheus op 06-06-2005 om 10:42 NL]
Waarom zou dit geen oxynotus kunnen zijn?
Hoe groot is die tand eigenlijk en heb je ook een afbeelding van de andere zijde?
[Bewerkt door Morpheus op 06-06-2005 om 10:42 NL]
Hoi Frans,
Dit is bovenkaak Centrophorus (of, maar dat is een theoretische kans, een tand van Deania). De kans op een centrophorus is groter omdat ik
1) eerder tandjes van Centrophorus uit Antwerpen heb gezien.
2) Ik een andere bovenkaakstand heb gezien uit Antwerpen die ook gekarteld is.
3) Deania is nooit gekarteld is (bezijden een soort uit het Eoceen van Antarctica)
Je zult even een nieuw fotootje van de linguale zijde (andere kant dus) moeten posten om volledige zekerheid te krijgen: Wanneer de axiale foramina tot een infundibulum zijn gefuseerd is het i.i.g. een Centrophorus. Deania en sommige tanden van Centrophotus hebben gescheiden axiale foramina.
Verder ben ik bang dat er geen naam op te plakken valt, omdat ik mij niet bewust ben van Centrophorus soorten uit het Mioceen/Plioceen met gekartelde bovenkaakstanden. Ik vermoed daarom dat het gaat om een onbeschreven soort.
Groeten, Erik
Dit is bovenkaak Centrophorus (of, maar dat is een theoretische kans, een tand van Deania). De kans op een centrophorus is groter omdat ik
1) eerder tandjes van Centrophorus uit Antwerpen heb gezien.
2) Ik een andere bovenkaakstand heb gezien uit Antwerpen die ook gekarteld is.
3) Deania is nooit gekarteld is (bezijden een soort uit het Eoceen van Antarctica)
Je zult even een nieuw fotootje van de linguale zijde (andere kant dus) moeten posten om volledige zekerheid te krijgen: Wanneer de axiale foramina tot een infundibulum zijn gefuseerd is het i.i.g. een Centrophorus. Deania en sommige tanden van Centrophotus hebben gescheiden axiale foramina.
Verder ben ik bang dat er geen naam op te plakken valt, omdat ik mij niet bewust ben van Centrophorus soorten uit het Mioceen/Plioceen met gekartelde bovenkaakstanden. Ik vermoed daarom dat het gaat om een onbeschreven soort.
Groeten, Erik
Even vragen aan Erik

Nu er een kenner aan het woord is even vragen
is dit Somniosus? Of....
[Bewerkt door fa991405@skynet.be op 09-06-2005 om 12:52 NL]

Nu er een kenner aan het woord is even vragen
is dit Somniosus? Of....
Theo
Hoi fa991405@skynet.be,
Dat is inderdaad Somniosus microcephalus (onderkaak, linkerzijde). Hij (de tand) heeft een (heel) licht gekartelde snijrand zo te zien? (rechts op de foto) Dat betekent dat \'ie van een haai was van een meter of 2 of meer. Jonge dieren hebben geheel gladde snijrand.
Mooie tand trouwens! Gewoon bewaren zou ik zeggen, en niet weggooien...
Groeten, Erik
Dat is inderdaad Somniosus microcephalus (onderkaak, linkerzijde). Hij (de tand) heeft een (heel) licht gekartelde snijrand zo te zien? (rechts op de foto) Dat betekent dat \'ie van een haai was van een meter of 2 of meer. Jonge dieren hebben geheel gladde snijrand.
Mooie tand trouwens! Gewoon bewaren zou ik zeggen, en niet weggooien...

Groeten, Erik
- FransFrenken
- Contacteer:
Okay, hier dan de andere kant. Hopelijk is het duidelijk genoeg. Je hebt er duidelijk kijk op Erik!
grt
Frans

Erik, ik heb mijn naslagwerk (vol 59 van het KBI voor Natuurwetenschappen) er nog eens op nageslagen, en denk dat je helemaal gelijk hebt. De C. granulosus lijkt er heel erg veel op. Maar deze bezit dan geen kartels...
grt
Frans
[Bewerkt door FransFrenken op 09-06-2005 om 23:06 NL]
grt
Frans

Erik, ik heb mijn naslagwerk (vol 59 van het KBI voor Natuurwetenschappen) er nog eens op nageslagen, en denk dat je helemaal gelijk hebt. De C. granulosus lijkt er heel erg veel op. Maar deze bezit dan geen kartels...
grt
Frans
[Bewerkt door FransFrenken op 09-06-2005 om 23:06 NL]
Hoi Frans,
Deze foto is wel van de goede kant, maar net niet goed voor determinatie (maar het is toch wel een heel gruwelijk mooi tandje...).
Het is belangrijk dat de wortel goed is uitgelicht. Het verschil zit \'m namelijk juist in de voedingsgaatjes (foramina) op de wortel:
1 gaatje: Zeker Centrophorus
2 gaatjes: Waarschijnlijk Centrophorus maar Deania zou kunnen
Wellicht dat je nogmaals het tandje kunt fotograferen? de kroon mag zwart zijn, maar de wortel moet duidelijk zijn uitgelicht...
Nog een vraagje: bij de Indaver... Is dat stratigrafisch verzameld of opgespoten?
Groeten, Erik
Deze foto is wel van de goede kant, maar net niet goed voor determinatie (maar het is toch wel een heel gruwelijk mooi tandje...).
Het is belangrijk dat de wortel goed is uitgelicht. Het verschil zit \'m namelijk juist in de voedingsgaatjes (foramina) op de wortel:
1 gaatje: Zeker Centrophorus
2 gaatjes: Waarschijnlijk Centrophorus maar Deania zou kunnen
Wellicht dat je nogmaals het tandje kunt fotograferen? de kroon mag zwart zijn, maar de wortel moet duidelijk zijn uitgelicht...
Nog een vraagje: bij de Indaver... Is dat stratigrafisch verzameld of opgespoten?
Groeten, Erik
- FransFrenken
- Contacteer:
Oke, nog een poging. De kwaliteit is niet geweldig...

o ja, het is opgespoten terrein, bijzonder rijk aan tanden. Heb er meerdere prachtige vondsten gedaan. De plek was wel het meest bekend om de Somniosus tanden. Maar de Oxynotes en deze tand zijn nog veel zeldzamer...
[Bewerkt door FransFrenken op 10-06-2005 om 22:08 NL]

o ja, het is opgespoten terrein, bijzonder rijk aan tanden. Heb er meerdere prachtige vondsten gedaan. De plek was wel het meest bekend om de Somniosus tanden. Maar de Oxynotes en deze tand zijn nog veel zeldzamer...
[Bewerkt door FransFrenken op 10-06-2005 om 22:08 NL]