Witte erts?

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Plaats reactie
gewoonsanderrr
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2009, 21:53
Contacteer:
Witte erts?

Bericht door gewoonsanderrr » 15 mei 2009, 22:11

Hoi,

Ik ben hier totaal nieuw (sowieso in het wereldje der gesteenten en mineralen), dus vergeef me mijn onkunde. Maar gisteren reed ik over het spoor en kon ik de lading van een ertstrein (zaken waar ik me vooral mee bezig hou) bekijken. Het ging hierbij om een trein van Rotterdam Maasvlakte naar Dillingen in de Duitse Saar. Bestaat de lading normaal uit rood/bruine erts, gisteren bestond die uit witte erts?! Heeft iemand enig idee...:
a) wat voor erts dat is? Heeft dat een speciale naam?
b) er een wezenlijk verschil is met de gebruikelijke rood/bruine erts?
Mocht iemand willen gaan kijken: die treinen worden geladen bij EMO op de Maasvlakte.

Ik hoop dat ik hier op de goede plaats ben (ik las op Wikipedia dat erts een mineraal is), en iemand me kan helpen. Alvast bedankt!

Gr Sander



 
Gebruikersavatar
Ohtaror
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 aug 2008, 03:17
Re: Witte erts?

Bericht door Ohtaror » 16 mei 2009, 16:54

"Wit" is wel een heel beperkte beschrijving he... Er bestaan meer dan 3000 mineralen en pakweg de helft kan in een of andere vorm wel wit zien.

Het zou best wel gewoon zout kunnen zijn. Als je enig idee hebt naar wat voor fabriek het naar toe ging zou het kunnen helpen. Ook bariet, kaoliniet, en zo veel meer...

Als het normaal rood/bruin ziet is het denk ik ijzererts.

En het verschil....nouja het is gewoon iets helemaal anders...



gewoonsanderrr
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2009, 21:53
Contacteer:
Re: Witte erts?

Bericht door gewoonsanderrr » 16 mei 2009, 23:52

Hmm, ik zou je graag een preciezere omschrijving geven, maar het ging allemaal vlug. Het leken brokken van zo'n 10-15 cm doorsnede te zijn, wit of grijs, meer neigend naar grijs. Het was geen zout, want het was een trein speciaal ontworpen (en alleen inzetbaar) voor het ertsvervoer. In Dillingen, ik weet de fabriek niet, wordt het verwerkt in, ik meen, de staalindustrie.



Gebruikersavatar
Ohtaror
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 aug 2008, 03:17
Re: Witte erts?

Bericht door Ohtaror » 17 mei 2009, 15:28

Sideriet ziet soms wel wit /grijzig dat is ijzercarbonaat.

Het kan ook flux zijn (een vloeimiddel), en dat kan vanalles zijn. Natriumcarbonaat ziet bv wit. http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumcarbonaat

Als je het echt wilt weten zal je toch een telefoonnummer of e-mailadres moeten zoeken en het eens vragen. ;)




Plaats reactie