Alweer een ammoniet!

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Deure
Alweer een ammoniet!

Bericht door Deure » 14 mei 2009, 21:00

Afbeelding

Beste kenners,
Vorig jaar zomer gevonden in een nodule op het strand ten zuiden van Seatown in de buurt van Lime Regis(UK). Dacht eerst dat het een Microderoceras Birchii was. Dit blijkt toch ook weer niet zo te zijn. Het leuke is dat deze a-symetrisch is en dat heeft birchii niet. De afstand tussen stekels op de ene kant verschilt van de stekels op de andere kant van dezelfde boog. Aan de kant waarvan de stekels dichter bij elkaar staan zijn deze ook puntiger.De rug is bovendien niet rond maar een kant is duidelijk hoger dan de andere. De schelp vertoond geen tekenen van verdrukking. Er zijn geen suturelijnen zichtbaar. Wel heeft hij op de rug lijnen. Vanaf de rug gezien is dit een "U", waarvan de ronding in de richting van de opening ligt. Weet iemand toevallig welk geslacht dit is?
Alvast dank voor de informatie.
Sander

pietammoniet
Been thanked: 1 time
Antw: Alweer een ammoniet!

Bericht door pietammoniet » 14 mei 2009, 23:27

Dag Sander.
Gokje: Promicroceras, Onder-Jura?
Piet

pieter

Everhardus

Bericht door Everhardus » 15 mei 2009, 00:36

Promicroceras met stekels ? Ik ken ze van daar aleen als vrij klein van pyriet of vrij klein uit (in) de limestone en zonder stekels ! Maar een kenner ben ik zeker niet, eerder een beginner..........
Overigens zeer fraaie vondst en ongehoord mooi geprepareerd, tenminste als je 'm in een nodule hebt gevonden ga ik er van uit dat je nog flink wat te preppen had. Met grafeernaald ?? Ik heb hier ook nog een nodule liggen van Seatown met een ammo erin dus tips zijn welkom (ik heb overigens een grafeernaald) Erg mooi !!
Gr,Marcel

Deure

Bericht door Deure » 15 mei 2009, 09:56

Dank, voor de suggestie Promicroceras. Heb hem even gegoogled. Hoewel de maat anders is en de stekels afwezig zijn, lijkt het wel of er een relatie is. De ribben zijn recht en ook Promicroceras heeft op de rug iets wat op een "U" lijkt. Misschien ergens toch familie, opvallend blijft voor mij de a-symetrie van deze schelp. Dat heeft Promicroceras volgens mij niet. Suggesties blijven welkom.
Ik heb hem uit de nodule gehaald met veel geduld.... heel veel geduld. Heeft mij een paar maanden gekost(zo duurt het vakantiegevoel wel nog lang voort.) Heb een klein hamertje gebruikt met een drevel-pen. Daar heb ik het meeste mee weggehaald. Vervolgens heb ik de resten verwijderd met Proxxon diamant graveernaald, eerst een groot maatje vervolgens een kleinere. Ik heb hem afgewerkt met een verdunning van hobbylijm (met kwastje opgebracht). Was voor mij zo de eerste keer om het zo te doen. Hoop dat het goed blijft zitten.
groet
Sander

Everhardus

Bericht door Everhardus » 15 mei 2009, 17:57

"Ik heb hem uit de nodule gehaald met veel geduld.... heel veel geduld". Ja zoiets dacht ik al, knap gedaan !! Gr,Marcel

Everhardus

Bericht door Everhardus » 19 mei 2009, 00:23

Hoi Sander,
Ik heb je een mail gestuurd met wat vragen betreffende je Proxxon maar de mail kwam terug. Blijkbaar is er iets met het emailadres mis. Zou je mij wellicht een mail kunnen sturen zodat ik je kan bereiken. Mvg,Marcel

Gesloten