Bol met iets in uit Hoevenen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
leclused
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Bol met iets in uit Hoevenen

Bericht door leclused » 22 mei 2009, 20:53

Afbeelding

Vandaag raapte mijn zoon een wat hij dacht een steen op in Hoevenen. Formaat kogelstootbal en ook redelijk rond. Ik dacht eerst aan zo'n gewicht dat ze aan vissersnetten hingen. Maar er zat geen gat doorheen maar daar zag ik wel een cirkel en dit op beide kanten. Toch maar meegenomen en thuis bleek dat het niet om steen ging maar om een aaneengekoekte bol zand.

Ik vroeg of ik hem open mocht breken en zie hier het resultaat. Doorheen de bol loopt een gesegmenteerde "Worst" die een diameter heeft van 2,5cm (enkel de worst). Nu weet ik dat versteende uitwerpselen van dino's bestaan maar bestaan deze ook van haaien of andere zeezoogdieren. Zo ja zien die er dan zo uit?

En nee het is geen hondendrol want dat had ik wel geroken.

Dagobert
Meer foto's kunnen altijd genomen worden.

Dagobert L'Ecluse

Trilobite
Contacteer:
Antw: Bol met iets in uit Hoevenen

Bericht door Trilobite » 23 mei 2009, 20:11

Een ijzerafzetting misschien?

Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.

leclused
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Antw: Antw: Bol met iets in uit Hoevenen

Bericht door leclused » 23 mei 2009, 21:14

Trilobite schreef:
Een ijzerafzetting misschien?
Nee toch niet ik zie niet direct iets dat op iets ijzer kan duiden. Volgende week heb ik wel een avondje tijd om het eens nauwkeuriger te onderzoeken.

Ik sluit coproliet van een haai of een ander dier niet direct uit.

Dagobert

Dagobert L'Ecluse

TriloBase
Been thanked: 7 times
Contacteer:
Antw: Bol met iets in uit Hoevenen

Bericht door TriloBase » 26 mei 2009, 12:11

Ik denk dat deze 'bol' een concretie is die gevormd is rond de boorgang van een worm of een kreeftachtige.
In het Antwerpse zijn die soms massaal te vinden. Het zijn meestal spoelvormige tot ronde bollen en schijfjes (model michelinmannetje) die altijd een soort centraal kanaal hebben. De naam die regelmatig terugkomt is TASSELIA.

---------
TriloBase
---------

Gesloten