Zee-egels miocene zanden Loire gebied
- Hammerhead
Zee-egels miocene zanden Loire gebied
De eerste zee-egel heb ik dit jaar en de andere een paar jaar eerder gevonden in miocene zanden van het Loire gebied.
Tussen deze zanden kom je ook fragmenten van grote zee-egels tegen waarvan ik verwacht dat ze uit het Krijt zijn uitgespoeld.
Vooral van de eerste verwacht ik toch dat het een miocene soort is.
Van zee-egels weet ik heel weinig, dus als iemand hier namen (en periodes) aan kan geven, dan graag.
Jan
de Brabantse bende afdeling Flevoland
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Zee-egels miocene zanden Loire gebied
Schattige zee egels Jan,
Helaas kan ik je niet helpen met de determinatie ervan.
Er zijn wel verschillende sites op dat gebied. Heb je er al gevonden? Anders kan ik er wel posten.
Groet
Helaas kan ik je niet helpen met de determinatie ervan.
Er zijn wel verschillende sites op dat gebied. Heb je er al gevonden? Anders kan ik er wel posten.
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- Galeocerdo
Het tweede egeltje is een Arbacina monilis. Tijdvak is naar alle waarschijnlijkheid Helvetiën. Vrij algemene soort op veel plaatsen in het Loire-bekken.
Het eerste egeltje kan ik je helaas niet mee helpen.
Het eerste egeltje kan ik je helaas niet mee helpen.
Gr. Taco
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Hoi jan,
het eerste egeltje doet me eigenlijk denken aan een Monostychia, die komen voor in het mioceen.
Zie ter vergelijking Monostychia australis http://www.echinoids.com/World101.htm
Groet
het eerste egeltje doet me eigenlijk denken aan een Monostychia, die komen voor in het mioceen.
Zie ter vergelijking Monostychia australis http://www.echinoids.com/World101.htm
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- Spongebob
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 702 times
Noyant-la-Plaine ?galeocerdo schreef:
Het tweede egeltje is een Arbacina monilis. Tijdvak is naar alle waarschijnlijkheid Helvetiën.
Ben ik één keertje geweest, vlak voor een enorme onweersbui. Leuk zoeken naar bryozoen en die kleine zee-egeltjes. Ik wist destijds nog niet dat iets dieper die prachtige Scutella's verstopt zaten
Je platte egeltje is volgens mij dan ook een (kleine) Scutella faujasi (geen garantie;)).
Mooi hoor!
Time fades away (Neil Young)