Aantal fossielen ter determinatie: knieschijf? Lang bot, 2 tanden?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Bram
Antw: Aantal fossielen ter determinatie: knieschijf? Lang bot, 2 tanden?

Bericht door Bram » 17 jun 2009, 18:49

Afbeelding

Dit cleitrum is volgens mij fossiel, ik heb al vele cleitrumfragmenten gevonden (zie foto), en ze zijn nooit echt veel lichter geworden. Ook klinken ze "stenig" wanneer je ermee tikt, zelfs de iets lichtere. Leuke vondst!

Groeten,
Bram.

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 17 jun 2009, 22:28

Heej Bram

Waarop precies baseer je dat dit cleithrum (en ook de door jou gevonden exemplaren) fossiel zijn?

groet,

Johan

[Bewerkt door FossilDude op 17-06-2009 om 21:30 NL]

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

The Stone
Contacteer:

Bericht door The Stone » 18 jun 2009, 09:54

Het bot lijkt me een ribfragment, diersoort is niet nader te bepalen.
De "knieschijf" lijkt me eerder een nog niet volgroeid gewrichtsuiteinde v.h. bovenste gedeelte v.e. scheenbeen.
Dus meer het kniegewricht, ook hier is de diersoort niet nader te bepalen.

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Bram

Bericht door Bram » 18 jun 2009, 10:06

Afbeelding

Beste Johan,

Ik ben er van overtuigd dat de in dit topic getoonde cleithrums fossiel zijn.

Ten eerste: De cleithrums op de door mij getoonde foto eerder in dit topic een hogere klank geven wanneer je ze tegen metaal, of tegen je tanden tikt dan een recent bot van dezelfde dikte.

Ook de afwijkende vorm van recente cleithrums (zie foto bij dit bericht (negeer de tekst die op de botten staat, ik was nog jonger toen ik dat erop liet zetten, en wist nog niet precies wat het was)) is voor mij een reden, deze cleithrums zijn veel dunner. Op de foto is dit niet heel duidelijk, maar er zit een iets dikker stukje bot in, dat precies de vorm heeft van de fossiele vondsten. Bij het verstenen is het dunnere stuk wellicht verloren gegaan, en is het iets dikkere stuk wel versteend.

De kleur: die blijft altijd zwart, of gaat ietsje naar bruin toe, maar nooit echt spierwit. Ik heb weleens botten gevonden op strand die daar pikzwart waren en thuis al snel spierwit werden. Dit is nog nooit gebeurd met een cleithrum.

Zie: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=3103 voor een cleithrum die veel lijkt op de in dit topic getoonde cleithrums, maar uit Mill komt, en Millvondsten hebben een ouderdom van 10 tot 2,5 Miljoen jaar (zie: http://www.fossiel.net/vindplaatsen/vin ... laats=Mill).

Ten slotte: Enkele cleithrums die ik bij Hoek van Holland heb gevonden zijn precies dezelfde als die ik in Noordwijk/Katwijk heb gevonden, en bij Hoek van Holland is de kans op fossiele vondsten op het moment redelijk groot (opspuitingen).

Groeten,
Bram.

Bram

Bericht door Bram » 18 jun 2009, 10:18

Afbeelding

Nog even ter verduidelijking, het stuk links van de rode lijn vind ik erg lijken op een recente versie van het fossiel eronder. Het stuk rechts van de rode lijn is dan verloren gegaan, of misschien heeft het er nooit gezeten. Het fossiele exemplaar is ook veel dikker dan het recente exemplaar.

Groeten,
Bram.

[Bewerkt door Bram op 18-06-2009 om 09:31 NL]

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 18 jun 2009, 10:45

Hoi Bram,

Een cleithrum kan versteend zijn (m.a.w.: mineralen in het stuk zijn omgezet), maar daarmee is het nog niet per definitie fossiel.
Ik blijf er bij dat het zonder dat je de exacte oorsprong van een dergelijk stuk weet (zeker als dit in een schelpenpad op Texel is gevonden), moeilijk te zeggen is of iets zeg maar 9000 jaar oud is of 100000 jaar.
Daarnaast zegt vorm (of op een fossiel vane en andere vindplaats lijken) niet zo heel veel.

Groet,

Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

basjuh04

Bericht door basjuh04 » 18 jun 2009, 14:45

Heel erg bedankt voor de informatie allemaal!! We laten het op een cleithrum van een vis.

Theo: het zwarte fossiel bestaat inderdaad uit laagjes. Maar waarom zou er aan de binnenkant van een stuk ivoor een kern zitten?

groeten bas

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 18 jun 2009, 23:53

Afbeelding

Afbeelding

Ola Bas,

Beiden opties dienen opengehouden te worden.
Afgebeeld "tandkern" met Groeiringen van een tandwalvis.
Zoals ik al opperde zouden betere foto's (diverse zijdes) wellicht uitkomst bieden

Groetjes,
Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

hans44

Bericht door hans44 » 30 jun 2009, 21:14

Foto l.o. is ingekoolt hout, die vissetanden, komen uit verschillende lagen de oudste late ijstid zijn vaak wat dikker en donkerder, gezien bij de verschillende opspuitingen en het gemiddelde fossiel gehalte.

hans

Gesloten