Brachiopoden uit Siluur/Ordovicium, maar welke?
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Antw: Brachiopoden uit Siluur/Ordovicium, maar welke?
Zowel ik als Tom geven net aan dat het waarschijnlijk gaat om Silurische/Ordovicische kalksteen, dus geen Jura.
Foto's van Age en jou komen niet overeen.
Het zal dus geen 'Gonior' zijn.
Foto's van Age en jou komen niet overeen.
Het zal dus geen 'Gonior' zijn.
Robert Mensink
- René en Marchien
Antw: Antw: Brachiopoden uit Siluur/Ordovicium, maar welke?
Spongbob, ik reageerde op de conclusie van fossielenzoeker.Fossielenzoeker schreef:
We kunnen niet determineren vanaf een foto. Om dit goed te doen moet je de juiste literatuur, ervaring en vooral het betreffende fossiel zelf onder ogen hebben.

Oke, we gaan er van uit dat het toch uit siluur/ordovicium is. Dat is mooi....dat is al redelijk oud.
[Bewerkt door René en Marchien op 20-07-2009 om 22:16 NL]
Fossielen ervaren wij als mooie stukjes kunst van de natuur.
- Fossielenzoeker
- Contacteer:
Spongebob schreef
??? Wat mankeert er aan onze determinatie? Goochel eens op Camaratoechia (hoewel het geloof ik een verouderde naam is, net als Rhynchonella). Naast je Tentaculites is volgens mij ook nog een Chonetes te zien.
Rene, maak eens een foto van deze vermoedelijke Chonetes. Naar alle waarschijnlijkheid heeft deze kleine stelkeltjes aan de slotrand waarme ze was verankerd aan de zeebodem. Als dit inderdaad een Chonetus is is het in idergeval een paleozoisch fossiel.
Robert Mensink
- René en Marchien
Fossielzoeker, momentje.....we hebben daar vele stenen van. Even een goeie afdruk vinden. Deze zit wat verfrommeld in een hoekje op die steen.
Fijn dat jullie meteen meekijken, we hebben nog zoveel meer liggen dat voor ons allemaal nieuw is
Fijn dat jullie meteen meekijken, we hebben nog zoveel meer liggen dat voor ons allemaal nieuw is
- Fossielenzoeker
- Contacteer:
Bij mij gaat het lampje zo wel uit, morgen weer een dag.rené en marchien schreef:
Fossielzoeker, momentje.....
Fijn dat jullie meteen meekijken,
Robert Mensink
- René en Marchien

Sorry Robert, ik ben bang dat dit niet goed te zien zal zijn. Mis het daglicht.
Het is ook maar een flinterdun laagje.
Ik zie geen stekeltjes.
(ong. 2 cm breed)
[Bewerkt door René en Marchien op 13-09-2009 om 10:01 NL]
- René en Marchien
Welterusten Robert, het hoeft ook niet allemaal op 1 dag. Bedankt alvast, tot later.
- Fossielenzoeker
- Contacteer:
Hmm, lijkt wel op een Chonetus. Morgen nog maar eens proberen een foto te maken mbv strijklicht.
Kijk ook eens goed op je stenen of je ook beyrichiën kunt vinden.
Succes,
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 20-07-2009 om 23:09 NL]
Kijk ook eens goed op je stenen of je ook beyrichiën kunt vinden.
Succes,
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 20-07-2009 om 23:09 NL]
Robert Mensink
- René en Marchien

Het is hard werken hier als beginner.

Hier leren we veel van. Nu nog een vergrootglas aanschaffen en dan kunnen wij veel meer in de stenen herkennen, dat is wel duidelijk geworden.
Ik denk dat je hierop doelt?
Beyrichia/ostracode/mosselkreeft dus? zoals jullie al zeiden in Beyrichiënkalksteen.
Vond nog deze site over zwerfsteenfossielen, http://www.waddenzeesites.nl/asp/geteco ... uage=Dutch en dan vinden we veel terug in onze stenen. Ook de Thamnopora, maar die is heel lastig te fotograferen.
Fijn dat we weer een stapje verder zijn gekomen.

groet
marchien
- Fossielenzoeker
- Contacteer:
Antw: Brachiopoden uit Siluur/Ordovicium, Opgelost.
Met de Rhynchonella en Tentaculites gingen we al richting het Ordivicium/Siluur. Op bovenstaande foto zie ik in de kalksteen met zekerheid Chonetus en zonder twijfel hele mooie Beyrichiën. Al met al komen we dan qua ouderdom in het Boven-Siluur.
Als je genoeg materiaal hebt loont het zich de moeite deze zeer goed te bekijken en eventueel enkele stenen door te slaan. Er zitten vaak talrijke fossielen in als brachiopoden, bryozoa, orthoceren, beyrichia maar ook trilobietresten. Let op, het gesteente kan erg kristallijn zijn van binnen. De fossielen aan de oppervlakte zijn vaak mooier uitgeprepareert.
Van origine komt dit gesteente uit de Baltische staten en is aangevoerd als morene.
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 21-07-2009 om 11:00 NL]
Als je genoeg materiaal hebt loont het zich de moeite deze zeer goed te bekijken en eventueel enkele stenen door te slaan. Er zitten vaak talrijke fossielen in als brachiopoden, bryozoa, orthoceren, beyrichia maar ook trilobietresten. Let op, het gesteente kan erg kristallijn zijn van binnen. De fossielen aan de oppervlakte zijn vaak mooier uitgeprepareert.
Van origine komt dit gesteente uit de Baltische staten en is aangevoerd als morene.
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 21-07-2009 om 11:00 NL]
Robert Mensink